Jutarnji list: 16. 01. 2001.

Devet godina državnosti, pa Haag

Piše: Zdenko Duka

Dok se najvišim državnim institucijama širi dosad neviđena strepnja da će haaške optužnice ne samo pogoršati političko stanje u zemlji nego i udariti na same temelje hrvatske državnosti, nameće se pitanje: a što su to Hrvati zadobili neovisnom, punom državnošću da se to sada, kad se tobože prijeti suverenitetu, boje izgubiti?

Višetisućljetna povijest sugerira vjerovanje, u biti plemensko i primitivno, da su najčvršći oni državni temelji koji su zaliveni krvlju, koji su sazdani u ratu.

I povijest novog vijeka toj tezi daje pravo pa se lakonski kaže da se država ne dobiva - bez rata.

Optuže li, napadnu li naše generale, napali su naš rat, a napadnu li naš rat - napali su i našu državu. A naravno, naša država - to smo mi.

Još se sve u Hrvatskoj vrti oko tradicionalnog (totalitarnog) shvaćanja državnosti, prema kojem nitko izvana ne bi smio imati utjecaja na naš život ovdje u Hrvatskoj. Prema tome, mi sami krojimo ustavno-pravni poredak, pišemo i donosimo zakone i sami bismo trebali procjenjivati hoćemo li ih i kako primjenjivati. Sumnja u našu vojsku i našu policiju je potkopavanje državne i nacionalne nezavisnosti, a bogme - ovisno o stupnju vanjske ugroženosti zemlje i sprezi i zavjeri neprijatelja protiv Hrvatske (a toga, je li, uvijek ima) - ona je i nacionalna izdaja.

Cijelu priču o Haagu, koji, prema dominantnim interpretacijama, želi obezvrijediti sam Domovinski rat, možda su mediji i prenapuhali (tako kaže Račan), ali onda jedino zato što su je pokrenuli političari, a prije svega u žaru vlastite političke borbe i za vlastitu korist. O nedobronamjernim nasrtajima na državnost desetljećima smo se naslušali u okviru Jugoslavije. Ni sva budnost nije pomogla jer se država raspala, ali nije je rušio nitko izvan nje. Dapače, htjeli su je sačuvati.

Svaku ozbiljniju kritiku hrvatske državne politike u deset godina vlasti su doživljavale kao napad na državnost i kao jugonostalgiju. Predsjednik nekoliko braniteljskih udruga Velimir Kvesić kaže da tužiteljica Međunarodnog tribunala Carla Del Ponte u Zagreb ne dolazi slučajno baš 15. siječnja na dan međunarodnog priznanja Hrvatske, nego i izborom toga datuma želi kriminalizirati Domovinski rat.

Što mi Hrvati mislimo o svojoj državi i što od nje očekujemo?

Kada su u kasno poslijepodne 15. siječnja 1992. počele, jedna za drugom, stizati depeše iz različitih zapadnoeuropskih zemalja o priznavanju Hrvatske kao samostalne i neovisne države, pucnjavom koja je parala noć iskazan je u cijeloj Hrvatskoj osjećaj radosti, oduševljenja i olakšanja. Barem za mnoge od nas, to nije bilo puko slavlje zbog ostvarenja hrvatske države (navodno tisućljetnog sna), nego prije svega uvjerenje da je to priznanje jamstvo da se krvavi rat u Hrvatskoj privodi kraju.

Jer, država koja je sama sebi cilj bila bi samo forma bez duše i sadržaja, a trebala bi biti sredstvo za bolji život i efikasnu zaštitu građana. Nije stoga dovoljna bilo kakva, nego samo takva i takva, demokratska i bolja Hrvatska.

Ako smo u herojskim, olovnim vremenima Domovinskog rata - da parafraziramo Johna Fitzgeralda Kennedyja ("Što mogu učiniti za Ameriku?") - trebali i mogli pitati "Što mogu učiniti za Hrvatsku?", došlo je već poodavno vrijeme da se subjekt i objekt zamijene pa da svaki ponaosob pitamo: "Što Hrvatska treba učiniti za mene?" Vrijeme herojskog državnog "suvereniteta" odnjegovanog na bubnjanju talambasa i ratnih truba, uznositog i gordog, ksenofobičnog i odrješitog, vodenog čeličnom šakom Partije i Vođe, suvereniteta koji se iscrpljivao u pompoznoj formi tako sličnoj svim banana republikama - prolazi.

Država, državnost, Hrvatska bili su dostatno opravdanje za sve - za dosta bijedan životni standard, za nepostojanje makar i minimalne razine pravne građanske zaštite, za pljačku nekad narodne imovine putem pretvorbe, ali Hrvatska je katkad bila i opravdanje za zločin.

Kao što se lagalo za Hrvatsku, tako se ponekad "za nju" i pljačkalo, palile se tuđe (uglavnom srpske) kuće, za Hrvatsku se gdjekad i (bezrazložno, mimo rata) ubijalo.

Suvremena državnost iziskuje i potpunu pravnu zaštitu pojedinca, efikasnu ekonomsku politiku koja omogućuje uvjete za ekonomski napredak i zapošljavanje; afirmacija građanske državnosti danas znači afirmaciju zaštite ljudskih prava i zaštite nacionalnih i inih manjina.

Državni se suverenitet nigdje više ne dokazuje tvrdoglavošću i lupanjem šakom po stolu, nego tankoćutnošću i sposobnošću da se otvorenom, modernom politikom povećaju građanske slobode i potakne blagostanje.

Čak ni najbogatije i najveće države više nisu potpuno suverene, osobito sada kad se standardi Europske unije povisuju. Mala Hrvatska svakako ne može biti izuzetak, a Haag će se ionako preko institucije Stalnog suda za ratne zločine skoro natkriliti i na najmoćnije.