Večernji list: 24. 02. 2001.

Autoškole skuplje 100 posto

Sa 1.800 kuna, obučavanje vozača poskupljuje na 3.600

Usluge hrvatskih autoškola vjerojatno će već 1. ožujka poskupjeti 100 posto. Kandidati za vozače od tog će datuma predavanja iz prometnih pravila i prve pomoći te 30 sati upravljanja vozilom plaćati oko 3.000 kuna, a sadašnja cijena kreće se oko 1.800 kuna. Tome će trebati pridodati još 290 kuna koliko stoji polaganje ispita vožnje, predmeta prometnih i sigurnosnih pravila i prve pomoći, što ide Hrvatskom autoklubu, te dodatnih 300 do 350 kuna za liječnički pregled. Dakle, da bi kandidat položio ispit za vozača B kategorije, morat će za to izdvojiti ukupno oko 3.600 kuna. Taj iznos, naravno, raste ako kandidat padne na nekom od ispita.

- Stanje je postalo neizdrživo. Protekle dvije godine cijene su u autoškolama padale, a troškovi su rasli, što je omogućio Pravilnik o osposobljavanju osoba za vozače vozila na motorni pogon koji su izradili Ministarstvo prosvjete i HAK. Taj pravilnik propisuje da autoškole kandidate mogu osposobiti i u samo 20 sati vožnje, u čemu nema nikakve logike jer je većini i 30 sati premalo. No, neke su škole iskoristile tu mogućnost i snizile cijenu svojih usluga - priča Vlado Bitaga, predsjednik Regionalnog odbora Zagreba Hrvatske zajednice autoškola i direktor autoškole "Europa".

Hrvatska zajednica autoškola i Hrvatska udruga autoškola izračunale su cijenu 2.719 kuna, koliko iznose minimalni izravni i neizravni troškovi jedne autoškole bez dobiti.

- Jedan sat vožnje iznosi bez PDV-a i dobiti 52 kune, u što se ubrajaju troškovi goriva, amortizacije, izrade dvostrukih komandi, registracije, tehničkog pregleda, osiguranja, servisa, stručnog usavršavanja te plaće za instruktora vožnje. Tome još treba dodati indirektne troškove ureda za prijam kandidata i provođenje nastave za prometna pravila i prvu pomoć, pa kada se sve to zbroji, dobije se cijena 2.719 kuna. Na nju smo dodali 10 posto dobiti koju ionako nemamo u cijelosti jer na kraju godine državi platimo 25 posto poreza na dobit - obrazložio je razloge poskupljenja Ante Šimunović, predsjednik Glavnoga odbora HZAŠ-a.

Doznajemo kako su cijene usluga u nekim slavonskim autoškolama već skočile, primjerice u Požegi, Osijeku, Đakovu i Vinkovcima. Poskupljenje najvjerojatnije neće prihvatiti sve hrvatske autoškole jer ih je u dvije spomenute udruge, koje su predložile veće cijene, učlanjeno oko 60 posto od ukupno petstotinjak škola na našem tržištu. Škole trebaju odlučiti što im se najviše isplati, a o njihovu vodstvu ovisi i to hoće li eventualno poskupljenje zahvatiti i one kandidate koji su osposobljavanje za vozača platili po starim cijenama.

D. Čavlović