Večernji list: 24. 02. 2001.

PONOVNO POSKUPLJENJE: NEOVISNO O CIJENI NAFTE, NOVI UDAR NA VOZAČE

Već u ožujku za benzin 40 lipa više

Već iduće godine još 20 lipa od benzina za gradnju cesta

ZAGREB - Tek što su se vozači malo pribrali od Inine formule izračunavanja cijena svaka dva tjedna, čeka ih novo poskupljenje. Ovaj put to nema veze s cijenom nafte u svijetu ili tečajem dolara, već s odlukom države da osigura novac za gradnju prometnica.

Ove godine, najvjerojatnije već od prvog idućeg saborskog sastanka u prvom tjednu ožujka, na sadašnje cijene naftnih derivata stiže dodatak od 40 lipa po litri goriva za ceste. Cijela bi procedura trebala završiti do formiranja dvaju novih poduzeća za ceste, za što je predviđen rok 1. travnja ove godine. No, kako doznajemo, nove bi se cijene mogle naći na benzinskim crpkama već sredinom ožujka. Izmjenama Zakona namjerava se osigurati stabilan priljev novca za Hrvatske ceste i Hrvatske autoceste, i to s dodatnih 40 lipa po litri goriva. Za Hrvatske ceste to će ove godine biti prihod, kako se procjenjuje, od 670 milijuna kuna! Početkom iduće godine doći će do novog povećanja te naknade za dodatnih 20 lipa po litri jer će se dio (povećane) naknade kompenzirati smanjivanjem trošarina za 50 lipa po litri goriva. Da podsjetimo, sadašnje trošarine za olovne benzine su 2,90 kuna po litri, za bezolovne 2,40 kuna po litri i za dizelska goriva 1,50 kuna po litri.

Kako doznajemo u Ini, ako i dođe do povećanja cijene benzina na račun izdvajanja za ceste od 40 lipa, to ne bi trebalo utjecati na prodaju. Naravno, ako ne dođe do znatnijeg poskupljenja nafte u svijetu, što bi povećalo cijenu benzina i u Hrvatskoj. Kako stručnjaci procjenjuju, barem bi se do ljeta cijene nafte trebale održavati na sadašnjoj razini s manjim promjenama, a već za jesen nitko nije spreman davati prognoze. Sigurno je jedno - vozači neće biti previše oduševljeni novim poskupljenjem, no očito je da su problemi s gradnjom cesta preveliki da bi se mogli rješavati samo proračunskim novcem. I to je bio najvažniji razlog ovog prelijevanja cestovnog nameta na vozače, koji nemaju previše prilika utjecati na slične odluke.

Z. Cesar