Vjesnik: 26. 02. 2001.
Koje propise Hrvatska mijenja na putu približavanja EU?
Nacrt SAA navodi pet prioritetnih područja u kojima je Hrvatska dužna započeti usklađivanje zakonodavstva - riječ je o politici tržišnog natjecanja, intelektualnom, industrijskom i komercijalnom vlasništvu, ugovorima o javnim nabavkama i politici zaštite potrošača / Neslužbeno doznajemo da se u Ministarstvu za europske integracije priprema "cost-benefit" analiza koja će pokazati
koristi i troškove našega približavanja EUIako se zahuktavaju pregovori o sklapanju Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju (SAA) Hrvatske Europskoj uniji (EU), a političari samouvjereno ističu kako će naša zemlja do kraja 2006. biti spremna za punopravno članstvo u EU, nitko sa sigurnošću ne može reći čak ni koje će sve propise Zagreb morati izmijeniti u procesu pridruživanja Uniji. Naime, nadležna tijela još nisu završila rad na ocjeni postojećeg stanja, a upravo bi ona trebala biti osnova za izradu n
acionalnog programa za usvajanje acquis communautairea. Neven Mimica, šef našeg pregovaračkog tima, najavio je da će uskoro biti izrađena ta nacionalna strategija te da će, ne čekajući trenutak kada će i formalno postati kandidat za punopravno članstvo u EU, Hrvatska početi proces prilagodbe europskom zakonodavstvu i početi ispunjavati obveze iz punopravnog članstva.Kako doznajemo u Ministarstvu za europske integracije (MEI), ovo je tijelo državne uprave iniciralo drugu fazu ocjene stupnja usklađenosti hrvatskih propisa s propisima eurokracije. Od tijela državne uprave MEI je zatražio da svaki na svom području napravi procjenu usklađenosti na način koji će prikazati EU-regulativu iz zadanoga područja, odgovorajuće hrvatske propise i komentar o usklađenosti
. Naime, iako je prva procjena stupnja usklađenosti hrvatskih propisa s acquisom napravljena još u jesen 1999. godine, kada je sačinjen i Europskoj komisiji predstavljen Plan integracijskih aktivnosti RH, procjena je MEI-a da značajan dio naših propisa još uvijek prilično odudara od euro-propisa. Utješna je činjenica da je u vrijeme usvajanja Plana integracijskih aktivnosti Hrvatska vodila intenzivne pregovore o ulasku u Svjetsku trgovinsku organizaciju (WTO), čiji su propisi u velikoj mjeri usklađeni s onima u EU. To se posebice odnosi na zakone iz područja prava trgovačkih društava, trgovačkog i financijskog prava i tržišnog natjecanja, pa je većina odredbi u Zakonu o trgovačkim društvima, Zakonu o zaštiti tržišnog natjecanja ili Zakona o porezu na dodanu vrijednost (PDV) ustvari već usklađena s acquisom, uvjeravaju nas u MEI-u.U sadašnjoj fazi pregovora s Bruxellesom, Nacrt Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju ne sadrži rokove u kojima će se vršiti usklađivanje. Predloženi rokovi, naime, predmet su pregovora, no očekuje se da oni neće biti duži od rokova koje je eurokracija ugovorila s ostalim kandidatima za članstvo u EU. Osim toga, i Vlada je nedavno službeno naznačila kraj 2006. godine kao rok u kojem je potrebno uskladiti zakonodavstvo u prioritet
nim područjima. Usklađivanje zakonodavstva provest će se na temelju programa koji treba biti usuglašen s Europskom komisijom, kažu nam u MEI-u. Hrvatska će preuzeti obvezu usklađivanja domaćih propisa s acquisom tek nakon što potpiše SAA, no proces dobrovoljnog usklađivanja već je u tijeku.Inače, Nacrt SAA navodi pet prioritetnih područja, u kojima je Hrvatska dužna početi usklađivati svoje zakonodavstvo s acquisom. Riječ je o politici tržišnog natjecanja, zatim, intelektualnom, industrijskom i komercijalnom vlasništvu, ugovorima o javnim nabavkama i politici zaštite potrošača.
Kada je riječ o politici tržišnog natjecanja, Hrvatska će potpisivanjem SAA preuzeti obvezu ukidanja »državne potpore, koja narušava i prijeti narušavanjem tržišnog natjecanja, davanjem prednosti nekim poduzećima ili proizvodima«.
Zagreb će se time obvezati da će Bruxellesu svake godine dostavljati godišnje izvješće o državnim potporama, te će izraditi sveobuhvatni popis programa potpore koji su postojali prije sklapanja SAA. U roku od jedne godine od dana stupanja na snagu SAA, Hrvatska će osnovati neovisno operativno tijelo, koje će odobravati programe državne potpore, ali imat će pravo i povući onu potporu države koja je nezakonito dodijeljena.
U području ugovora o javnim nabavkama, Hrvatska će se obvezati da će raspisivati natječaje za javne nabavke na temelju nediskriminacije i reciprociteta. Hrvatskim tvrtkama, uključujući one komunalne, omogućit će se pristup EU-tržištu. U procesu prilagodbe acquisu, naša će zemlja konačno morat
i usvojiti i Zakon o zaštiti potrošača.U MEI-u tvrde da troškove usklađivanja hrvatskoga zakonodavstva EU-normama u ovom trenutku nije moguće utvrditi. Kratkoročno, riječ je o značajnim troškovima, ali oni su dugoročno ipak manji od koristi, kažu u MEI-u. Neslužbeno doznajemo da se u tom ministarstvu radi i na cost-benefit analizi, koja će pokazati kolike će biti koristi i troškovi našega približavanja EU. Spomenimo i da na prilagodbi domaćega zakonodavstva euro-propisima, osim zaposlenih u državnoj upravi
i akademske zajednice, rade i nevladine udruge, predstavnici privatnog sektora i strani stručnjaci u sklopu CARDS programa.Adriano Milovan