Novi list: 02. 05. 2001.

Političko poduzetništvo

Neven ŠANTIĆ

Birači će imati što čitati na glasačkom listiću. Prije nego 20. svibnja zaokruže svog favorita, morat će, barem pogledom ako su se već ranije odlučili, preletjeti opsežan popis stranačkih i neovisnih lista koje im se nude. Gotovo će postati izuzeci one sredine, mahom u slabo naseljenim i nerazvijenim područjima “bogu iza leđa” od kojih su ruke digle i stranke i njihove vođe, u kojima će se birati između dvije, tri ili četiri liste. U velikom dijelu zemlje izborna ponuda bit će bogata, makar brojem ako ne kvalitetom.

Koji je razlog ove političke pomame za mjestima u općinskim, gradskim i županijskim vijećima? Prisustvujemo li oživljavanju demokratskog zanosa kakovog, međutim, ne pamtimo ni iz dana buđenja višestranačja s početka devedesetih?

Propusnica za bolji život

Budući da biračko tijelo, prema saznanjima iz pouzdanih sondaža javnog mnijenja, ali i prostog osluškivanja pulsa građana, ne dijeli taj zanos pa onda i ne potiče kandidate da se tako zdušno upuštaju u izbornu pustolovinu, u golemom dijelu dvojeći hoće li se uopće uputiti ka glasačkim kutijama, razloge nabujale konkurencije na političkom tržištu valja tražiti drugdje.

Prije svega, u onome što bismo mogli nazvati željom za uhljebljenjem, Svakako, danas je u Hrvatskoj lakše okušati se kao politički nego kao gospodarski poduzetnik. U zemlji u kojoj od investicija, zbog birokratskih i inih prepreka, odustaju i oni, poput Hrvata s Novog Zelanda Stjepana Arambašića, koji imaju kapital, a kamoli da se konkretno stimuliraju takvi koji imaju tek dobru ideju ili obiteljsku ušteđevinu i obećavajući program, politika postaje glavno sredstvo osiguranja egzistencije. Nije tu riječ samo o stranačkim aktivistima ili ambicioznim nezavisnjacima, već i o cijeloj koloni njihovih podupiratelja koji preko njih očekuju propusnicu za, kakav-takav, bolji život.

Konzekvenca je to još uvijek nezaustavljenog rasta nezaposlenosti, s jedne strane, te istodobno neučinkovitog, praktički nepostojećeg, cijelog niza mjera kojima bi se nezaposleni, ali i oni koji žele više, zainteresirali da samostalno krenu nešto proizvoditi, nečim trgovati ili nuditi razne usluge, osiguravajući radna mjesta i sebi i još pokojem štićeniku biroa za zapošljavanje. Problem, međdutim, nastaje kada se uvidi da je broj pristojno plaćenih i relativno sigurnih radnih mjesta koja se mogu posredovati politikom, i na državnoj i na lokalnoj razini, ograničen. Zbog toga je u procesu slaganja izbornih listi, a zbog različitih aspiracija, bilo žuči i napetosti u razvrgavanju i slaganju koalicija, zbog toga se moze očekivati nesmiljena kampanja. Ulog je za mnoge doista velik.

Bujanje političkih proroka

Drugi razlog velike količine izbornih suparnika koji će se i boriti za naklonost birača također je uvjetovan gospodarsko-socijalnim stanjem u zemlji. Opća kriza društva generira, naime, i bujanje “političkih proroka”. Kao što bi se moglo, gotovo matematički precizno, prognozirati kako će sljedeći i parlamentami izbori, ne poboIjša li se stanje hivatkog društva i države, obilovati velikim brojem pozvanih konkurenata za glasove birača, tako i sada na lokalnoj razini svjedočimo procvatu mesijanstva koje tvrdi da zna rješenja problema. Kroz nezavisne liste vraćaju se “otpisani”, na provjeru se stavljaju prave i lažne karizme (mnoge već dobrano izblijedjele), svojih pet minuta traže lokalni, od vrha zapostavljeni ili upućeni na kušnju, stranački moćnici i oni koji to tek žele postati...

I treće, nakaradno ali istinito, ovi su lokalni izbori od same, njihove najave zamišljeni kao veliko ispitivanje javnog mnijenja o stranačkom rejtingu. U tom duhu, izazvane su i one političke grupacije koje u pojedinim sredinama, od svojiph članova i od potencijalnih birača zajedno, jedva da mogu sastaviti izbornu listu. Koga briga što će promet biti velik, a zarada nikakva. Fatalizam, vjerovanje u sudbinu koja se preko noći može promijeniti, ne zastarijeva.

Činjenica je da su trenutno i programi i, naročito svježi i novi, Ijudi u drugom planu. Možda će se nešto promijeniti kada počne kampanja, kada se pred javnost istresu skriveni programski aduti s rješenjima za lokalne situacije, No, u kakofoniji velikog broja lista i kandidata unutar kratke predizborne kampanje doista će biti teško razabrati suvisla, racionalna i argumentirana rješenja, što bi načelno u demokracijama i trebala biti podloga za odlučivanje. Nema dvojbe da na izborima sudjeluju i vrijedni ijudi koji zastupaju kvalitetne programe, ima ih i na stranačkim i na nezavisnim iistama, ali ostaje pitanje hoće li ih u ovoj izbornoj džungli, i to je cijena demokracije, birači svugdje i uspjeti prepoznati pa onda i profitirati.