Večernji list: 26. 05. 2001.

POTROŠNJA U KAMPANJI

Za svaki glas SDP u Hrvatskoj potrošio 8,5 kuna, a HSLS u Zagrebu 113 kuna

Pišu: Romana Kovačević i Silvana Perica

Uspjeh na lokalnim izborima HSS je stajao u cijeloj zemlji oko 3 milijuna kuna, kaže prof. Stanko Grčić, glavni tajnik. Do tog novca došli su iz središnje blagajne (200.000 kuna), zatim je 600.000 kuna od članarina, a ostalo će dobiti iz proračuna na temelju velikog broja vijećnika. Naime, za svakog izabranog općinskog vijećnika stranka dobije 3.000 kuna, za gradskoga 4.000 i za županijskoga 5.000 kuna. Na pitanje o donatorima, Grčić kaže kako nema informacija s terena da je bilo nekih darovatelja, te da se HSS zalagao za transparentije financiranje stranaka. Dodaje i kako na selu nisu išli s bogatim kampanjama i jumbo plakatima, jer biračima se takvo trošenje novca u neimaštini - ne sviđa.

Josip Leko iz SDP-a procjenjuje da ni njegova stranka nije potrošila više od 3 milijuna kuna, polovicu toga iz proračuna, četvtinu iz članarine, a ostalo, kaže, iz donacija članova, od kojih nitko nije prešao iznos od 50.000 kuna. Svi su se SDP-ovi dužnosnici - zastupnici i ministri - od početka odricali 1200 kuna od plaće, pa je i tu prikupljeno 360.000 kuna. Leko kaže kako je sve moguće provjeriti na ZAP-u, da su u SDP-u već dvaput bili inspektori te da uredno daju izvještaje reviziji. Kako je SDP u cijeloj zemlji dobio oko 350.000 glasova, proizlazi da ga je svaki glas stajao - 8,5 kuna...

Zagrebački SDP potrošio je oko 150.000 njemačkih maraka, dakle, skoro 600.000 kuna za predizbornu kampanju, kaže šef zagrebačkih esdepeovaca Milan Bandić, dodavši da su najskuplje reklame, odnosno jumbo plakate i city-light reklame, plaćene iz središnjice stranke tvrtkama "Europlakatu" i "Metropolisu".

Slobodan Ljubičić vodi financije u gradskom SDP-u i objašnjava kako u njihovoj kampanji nije sudjelovao ni jedan veliki sponzor. Financirali su je iz članarine, od donacija simpatizera, naplatom nekih zaostalih dugova i, dakako, svojim dijelom proračunskog kolača namijenjenog za financiranje stranaka, a to je 5000 kuna po svakom zastupniku (SDP ih je u Gradskoj skupštini imao 14 u prošlom sazivu). Glavninu predizbornih troškova platila je stranka s državne razine - jumbo plakate, tv spotove, dakle, one najskuplje izdatke.

GO SDP od članarine mjesečno ubere 20.000 do 30.000 kuna. Ima oko 4000 članova, a članarina je 10 kuna mjesečno. No, ne naplati se svih 40.000 kuna svaki mjesec, ali se zato novac nakupi tijekom godine. Prema Ljubičićevim riječima, imućniji simpatizeri davali su i po nekoliko tisuća kuna, no najčešće su to bili pojedinačni iznosi od po 1000 kuna.

- Ljudi daju gotovinu i za to dobiju originalnu numeriranu uplatnicu na kojoj piše datum, ime stranke, donirani iznos i ime čovjeka koji donira. I neke firme su pomagale, ali to je krug ljudi koji su poslovno vezani uz mene u mom prethodnom poslovanju, a to je sasvim legalno. Imamo vrlo uređen sustav, nema nikakve zabune, niti je bilo ikakvih muljaža u tom dijelu! Stranke nisu u sustavu PDV-a i donacije nisu oporezive ni po kojoj osnovi. Kad netko strankama fakturira neki trošak, uvodi stavku PDV-a, ali kad stranka izdaje račun, PDV-a nema.

Ono čega sam se najviše čuvao ovih desetak godina koliko to radim jest da ne uletim u neko sponzorstvo firme ili pojedinca koji su se umočili u pretvorbu na način koji bi kasnije mogao izazvati repove. Jamčim glavom da nijedna od njih nije ni na kakav način donirala stranku. Bar što se tiče Gradske organizacije! - tvrdi S. Ljubičić.

Dvostruko manje od SDP-a potrošio je u Zagrebu HNS, oko 300.000 kuna, kaže Stipe Tojčić, a i kod njih je većinu promidžbe platila središnjica. Članarine i sponzori redovni su izvori financiranja, no za neke sponzore napominje se da žele ostati anonimni. Narodnjaci su svojim ljudima koji sjede u raznim nadzornim odborima i sličnim tijelima u koja se dospijeva po političkom ključu, razrezali da dio prihoda od tih članstava moraju dati za kampanju.

Da količina novca utrošenog na predizbornu promidžbu ne mora polučiti razmjeran uspjeh, svjedoči i milijun HSLS-ovih kuna koje zagrebačkim socijalliberalima, međutim, nisu donijele ni jedno mjesto u gradskom parlamentu. Kako je HSLS u Zagrebu dobio 8.820 glasova, proizlazi da je na svakog birača u glavnom gradu potrošeno - 113 kuna.