Večernji list: 04. 06. 2001.

VLADA PRED REKONSTRUKCIJOM

IDS nije najveći problem koalicije

Premijer Račan bi Jakovčića mogao zamijeniti Ivicom Maštrukom

Mogući Jakovčićev izlazak iz Vlade nije prva takva situacija za premijera Račana: ostavkom su svojedobno zamahali ministar unutarnjih poslova Lučin, ministar financija Crkvenac, neizravno i potpredsjednik Linić, te neki drugi ministri, ali Račan je pokazao da može upravljati sa svojim esdepeovcima, a situacija s Jakovčićem je ipak drugačija. Ako Savjet IDS-a potvrdi odluku Predsjedništva te stranke i Istrani odu iz Vlade i koalicije, bit će to prvi povod za izmjene ministarskog sastava poslije 16 mjeseci kadrovske stabilnosti.

Račanu će se u tom slučaju otvoriti jedno mjesto, o popunjavanju kojeg će se tada peteročlana koalicija opet teško dogovarati. Već je u medijima bilo špekuliranja oko toga hoće li HNS, ohrabren rezultatima lokalnih izbora tražiti potvrdu svoje snage i u vlasti na državnoj razini, pa se, primjerice, spominjalo da bi upravo mjesto ministra europskih integracija mogao preuzeti nedavno umirovljen Ivica Maštruko. Iz HNS-a nije bilo potvrda takvih špekulacija, već je naprotiv ministar Čačić izjavio suprotno, da ta stranka neće tražiti više mjesta u Vladi. Tema je s Jakovčićevim izlaskom opet otvorena.

S obzirom na dugi, sedmodnevni razmak između odluke Predsjedništva IDS-a i Savjeta te stranke, ostavljen je širok prostor za tumačenja koja će jednu, naoko principijelnu odluku, prikazati kao pokušaj ucjenjivanja premijera Račana. Račan je doista bio bijesan na IDS zbog sadržaja istarskog Statuta o kojem IDS nije bio obavijestio ostale koalicijske partnere. Dokument nisu pisali najbolji pravnici, pa je u Zagrebu na stručno-pravnoj razini s lakoćom osporen u 13 točaka. No o tome se u IDS-u vrlo malo govori. U prvom planu su politički slojevi te priče, u kojima je, uz Račana, važnu ulogu imao Jakovčićev nekadašnji dobar prijatelj iz HSS-a Tomčić. Možda je sasvim slučajno Tomčić prije nekoliko mjeseci ispalio ideju da bi Ministarstvo za europske integracije treblo opet pretvoriti u ured, no sada je Tomčić bio vrlo decidiran prema Jakovčiću u odnosu na Statut Istarske županije. Zaprijetio je navodno da će se HSS povući iz koalicije ako IDS ne povuče Statut, pa je Jakovčić najveći pritisak doživio upravo od političkog partnera s kojim je u Poreču svojedobno utemeljivao savez četiriju stranaka, koji je s HSLS-om i SDP-om poslije postao šestorka.

U svakom slučaju izlaskom IDS-a iz vlasti Račanu se prvo otvorio problem koji nije najveći ni najvažniji za funkcioniranje koalicije. Točno je da su ideesovci u parlamentu s vremena na vrijeme "derali" Vladu, ali radile su to i druge stranke, među kojima i HSLS, pri čemu je ponekad izgledao bliskiji oporbi nego vladajućima.

Iako mu za većinu u Saboru neće nedostajati previše IDS-ovi glasovi, Račan bi mogao zbog Jakovčićeva odlaska imati i neke probleme.

Među mnogim europskim političarima Jakovčić je uživao image modernog, konstruktivnog ministra, otvorenih pogleda i shvaćanja, čime je pribavio dobre osobne kontakte. Osobni su kontakti u tim krugovima vrlo važni. Jakovčić tečno govori nekoliko europskih jezika, što je još uvijek rijetka osobina hrvatskih političara.

Napokon, za rad šestorke nije važan samo matematički zbroj glasova u parlamentu nego i politika koju pojedine članice zastupaju i provode. Istarski Statut bio je neprihvatljiv nekima u šestorki, ali IDS-ova politika u glavnini je bila okrenuta modernoj, europskoj Hrvatskoj, sa svim što ta sintagma podrazumijeva, a neke veće koalicijske stranke nisu u tom smislu uvijek i dovoljno definirane. IDS-ovim izlaskom iz vlasti, glavni problem vladajući koalicije još ni izdaleka nije riješen.

D. Knežević