Vjesnik: 07. 06. 2001.
Zašto HDZ ne može biti prihvatljivim partnerom strankama šestorke?
HDZ još uvijek funkcionira kao najveća pojedinačna stranka, ali to ne znači mnogo, jednostavno zato što je njegova »koalicijska vrijednost« nulta. Biračka tijela drugih stranaka načelno odbijaju mogućnost da njihovi odabranici koaliraju s HDZ-om, a odluka vodstva neke od njih da na lokalnoj razini uđe u koaliciju s
HDZ-om mogla bi biti suicidalnaDAVOR GJENERO
Je li odbijanje vodstava stranaka šestorke (petorke) da koaliraju s HDZ-om tek politički kapric, odnosno zaštita interesa koalicije nasuprot interesima biračkoga tijela i potrebi za stabilizacijom demokratskoga poretka? HDZ je zadržao svoje biračko tijelo koje je kontrolirao 3. siječnja 2000., pa na nacionalnoj razini, s oko 25 posto glasova, i dalje predstavlja najveću pojedinačnu političku opciju. Činjenicu da je HDZ sam ili u Hrvatskom bloku u velikom broju ž
upanija i gradova ili općina osvojio najveći broj glasova, njegovo vodstvo rabi kao argument da bi ondje upravo njemu trebalo pripasti ključno mjesto u izvršnoj vlasti, a da je odbijanje ostalih stranaka koje čine predstavnička tijela da koaliraju s njim, zapravo, pokušaj tih stranaka da ponište izbornu volju biračkoga tijela.I ozbiljni politički analitičari ponekad »imaju sluha« za takvu argumentaciju, tvrdeći kako je poželjno da se na lokalnim i regionalnim razinama formiraju koalicije drukčije nego na na
cionalnoj razini i da nema potrebe za »monotipskom organizacijom« vlasti. Šestorka je, smatraju, nastala kao organizacija za smjenu HDZ-ove vlasti, i sada, kad je obavljen »drugi prijenos vlasti«, nema potrebe za stvaranjem dvaju homogenih blokova - bloka »vladajućih« i bloka »opozicije«, već je poželjno da se koalicijama na različitim razinama vlasti sve političke opcije umreže i da se tako društvo normalizira, osigura međusoban politički dijalog i prevladaju društvene podjeleIako se, na prvi pogled, objekcija ovih analitičara čini plauzibilnom, ona ima ozbiljnu rupu. Šestorka, naime, nije formirana kao alternativa HDZ-u samo zato da bi se nakon deset godina vladavine jedne stranke formirala alternativna politika, koja bi nastavila voditi državu u nepromijenjenom institucionalnom okruženju. Ona je stvorena pod pritiskom demokratske većine u biračkom tijelu, koja je insistirala na promjeni političkoga poretka. Sustav, što su ga i eksperti nježni na riječima nazvali »imperijalnim predsjedništvom«, većina u biračkom tijelu nije doživljavala kao demokratski poredak, a takvim ga nisu smatrali niti u okruženju.
Smjena HDZ-a s vlasti nije bila željena stoga što su akteri iz te organizacije nakon deset godina vladanja, uvjereni da su nesmjenjivi, postali suviše samouvjerenima i bahatima u načinu vladanja. Problem je bio u tome što ta organizacija nije funkcionirala kao »stranka na vlasti«, već kao »stranka vlasti«. U politološkom smislu, to i nije bila stranka, već pokret. Pripadnici HDZ-a nastojali su dokinuti ili spriječiti izgradnju liberalnoga ustrojstva države (vladavinu prava, parlamentarizam, neovisnost sudstva, autonomiju javnosti) i društva (autonomiju privrednih subjekata) i nadomjestiti ih samovlašćem partije-pokreta.
Partija-pokret, nadalje, ograničavala je uspostavljanje pravne države, a policija, naročito ona tajna» politička«, bila je podvrgnuta kontroli partijskih vođa. I danas nitko ne sumnja da su organizacije što su činile »obavještajno podzemlje« neovlašteno prisluškivale političke protivnike režima, a disidenti iz HDZ-a spore se s onima koji su ostali u organizaciji samo o tome, tko je naložio takva prisluškivanja i tko je od njih imao koristi. Nije tajna niti to da su prisluškivanju, čak više nego protivnici-autsajderi, bili izloženi insajderi, sudionici u vlasti, pripadnici različitih frakcija unutar partije-pokreta.
U nešto više od godine dana opozicionalizma nitko od uglednijih HDZ-ovaca nije ni pokušao svoje stranačke drugove pozvati na to da razmisle o svojoj ulozi u protudemokratskim političkim djelatnostima i nitko nije inicirao nikakav »lustracijski proces« unutar HDZ-a. Bez toga HDZ danas ne može biti doživljen kao prihvatljiv politički partner demokratskoj koaliciji.
Naravno, uvjerenje Ralpha Dahrendorfa, kako nakon »drugog prijenosa vlasti«, što je u Hrvatskoj obavljen 2000. godine, dolazi do stabilizacije demokratskoga poretka, nije bez osnove. Ne može se, naime, očekivati da bi i u slučaju povratka na vlast izborima današnji HDZ, i ovakav neočišćen od grijeha prošlosti, mogao u potpunosti obnoviti poredak kakav je postojao za njegove prethodne vladavine, i to jednostavno stoga što su neki procesi - proces decentralizacije, uspostavljanja institucionalne neovisnosti sudbene vlasti, profesionalizacije policije, parlamentarnoga nadzora nad tajnim službama itd. - toliko napredovali da bi ih bilo teško zaustaviti i poništiti njihove efekte.
HDZ, doista, još uvijek funkcionira kao najveća pojedinačna stranka, ali to ne znači mnogo, jednostavno zato što je njegova »koalicijska vrijednost« nulta. Biračka tijela drugih stranaka načelno odbijaju mogućnost da njihovi odabranici koaliraju s HDZ-om, a odluka vodstva neke od njih da na lokalnoj razini uđe u koaliciju s HDZ-om mogla bi biti suicidalna.
Već se sada vidjelo da stranke, koje na nacionalnoj razini predstavljaju ozbiljan politički izbor, u sredinama gdje su prethodno koalirale s HDZ-om više čak i ne prelaze 5-postotni izborni prag. Koaliranje s HDZ-om tako se pokazuje kao kratkovidna i »jednokratna« odluka, što bi je biračko tijelo uskoro moglo strogo kazniti. Ipak, šestorka je inicirala stvaranje »velikih koalicija« u trima županijama. Ako drugdje HDZ nije poželjan politički partner, zašto bi bio u tim regijama?
Riječ je, međutim, o biranju među lošim rješenjima i odabiru najmanje lošega. Šestorci i neki od vođa srpskih nacionalnih stranaka u Hrvatskoj prigovaraju da se odriču koaliranja s njima, iako bi im takva koalicija donijela većinu. Odbijanje koalicije s HDZ-om, a pristajanje na koaliciju s SDSS-om, strankom koja se deklarativno nije odrekla kontinuiteta s tipom poretka uspostavljenoga na okupiranim hrvatskim područjima, bilo bi posve neprihvatljivo.
Eventualno stvaranje koalicije »hrvatskoga« i »srpskog« bloka generiralo bi, pak, političku nestabilnost i tip sukoba koji je obilježio prošlo desetljeće. Ovoga puta to bi bilo na lokalnoj, a ne nacionalnoj razini, i to na »rubnim« nacionalnim područjima, ali taj bi tip političkoga konflikta bitno usporavao konsolidaciju demokratskog poretka. Situacija skupštinske krize i raspisivanje novih izbora, a onda rizik od ponavljanja krize, nije poželjan politički scenarij. Koliko god pristanak na veliku koaliciju, s obzirom na odnos prema HDZ-u u ostatku zemlje, izgledao nenačelan, ipak se radi o odabiru »manjeg zla«.