Novi list: 04. 07. 2001.
POLITIKA I FINANCIJE: NAKON ŠTO JE HRVATSKI
SABOR ODOBRIO NOVO VLADINO ZADUŽIVANJEJESENSKI REBALANS PRORAČUNA PRIJETI KONAČNOM KONFUZIJOM U BANSKIM DVORIMA
Nastavi li se Račanov kabinet sa sve težim ekonomskim i socijalnim izazovima suočavati od danas do sutra, bez vlastite busole (cjelovite razvoj
ne koncepcije zemlje i širokog socijalnog konsenzusa s poslodavcima i sindikatima), ni skori prijevremeni parlamentarni izbori ne bi mogli zaustaviti kobno produbljivanje krizePiše: Ivo JAKOVLJEVIĆ
Čeka li, nakon lipanjskog, “tehničkog” rebalansa državnoga proračuna, Hrvatsku samo uobičajena vruća politička i socijalna jesen, ili bi već najavljeni “pravi”, jesenski rebalans svih tih državnih primitaka i troškova mogao ubrzati krhko oživljavanje proizvodnje i novog zapošljavanja, započeto unazad tri-č
etiri mjeseca?Hrvatski je sabor, naime, prošlog petka većinom glasova (uz protivljenje zastupnika HDZ-a, HSP-a i HKDU-a) donio rebalans državnoga proračuna, kojim se za 2001. godinu prihodi povećavaju sa 49,6 na 55,3 milijarde kuna, a rashodi na 58,1 milijardi kuna, te se Vladi odobrava da razliku od 2,8 milijardi kuna pokrije novim kratkoročnim zaduživanjem na domaćem ili na inozemnom tržištu.
Medijska špijunaža ili kontrapropaganda
Prema službenom tumačenju Ministarstva financija, glavni razlozi lipanjskoga rebalansa su u decentralizaciji lokalne uprave i uprave (koja starta od početka ovog tjedna), točnije, u prenošenju dijela ovlasti iz zdravstvenog osiguranja, osnovnog i srednjeg školstva, te socijalnih davanja na županije, gradove i općine. Tim
je “tehničkim” manevrom preuzet i deficit Hrvatskoga zavoda za mirovinsko osiguranje u visini od 834 milijuna kuna, ali i podbačaji u punjenju Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje.No, planiranim plodovima još nisu urodili ni privatizacijski manevri, a nitko u Vladi još ni sa kakvom pouzdanošću ne može kazati kad će i prema kolikoj približnoj cijeni, tijekom ove godine, biti prodani državni paketi u Hrvatskim telekomunikacijama, u ostalim već privatiziranim bankama (poput Privredne ili Splitske), kada Croatia-osiguranje, a kada i pošto Croatia, Dubrovačka i Hrvatska poštanska banka. Istodobno je ta otvorena kriza u proračunu, s rebalansima i svojevrsnom panikom u Banskim dvorima, povratno utjecala na mogućnosti da se planirane privatizacijske radnje obave po očekivanim, donedavno ostvarivim, a ne nekim novim, znatno nižim cijenama, kao čiste rasprodaje.
Budući da su se svojim kritičkim napisima o kvaliteti pojedinih kompanija i banaka u više navrata očitovali i brojni domaći mediji, osobito oni u većinskom vlasništvu stranih dioničara, pa na tragu njihovih napisa i autori s Hrvatske televizije, potpredsjednik Vlade, Slavko Linić, prošlih je dana to medijsko obaranje tržišne vrijednosti hrvatskih dioničkih paketa, na samom pragu njihove privatizacije, nazvao industrijskom špijunažom, iako bi prava riječ bila - kontrapropagandom, u sklopu skorih neprijateljskih preuzimanja.
Flickenschild i Škegro kontra Crkvenca
I dok ministar financija, dr. Mato Crkvenac, čiji stolac u Vladi trpi sve veća “naguravanja”, još vedro gleda na stvari, ističući da “ne stoje tvrdnje o katastrofalnom stanju u proračunu, niti da je Hrvatska pred bankrotom”, nego da je baš suprotno, “gospodarstvo u usponu, a deficit u proračunu dva posto manji nego u zadnjoj
godini HDZ-ove vlasti”, šef MMF-ove misije za Hrvatsku, Hans Flickenschild je u Dubrovniku iznio sumnju da bi, probije li se plafon državne potrošnje dogovoren sa MMF-om, to “moglo ugroziti i sam standby aranžman”, i da Vlada vrlo skoro “mora poduzezi dodatne mjere”. O svemu će svoju stručnu ocjenu izaslanstvo Međunarodnog monetarnog fonda Račanovoj ekipi izreći nakon što potkraj srpnja obavi redovit nadzor ovdašnjih financija, fiskalne i monetarne politike, te pokrenutih strukturnih reformi.U mjerenje veličine tih novih fiskalnih rizika i dijagnosticiranje njihovih krajnjih uzroka prošlih su se dana uključili i pojedini hrvatski ekonomisti. Tako je Borislav Škegro, bivši ministar financija i današnji šef razvoja u Varteksu, ključni razlog nove krize uočio u tome što su u Račanovih 500 dana državne investicije u gospodarstvu bile manje od prihoda od privatizacije (od kojih je Vlada većinu naslijedila iz Škegrina vremena) i od neto-zaduženja u inozemstvu, pa je i stopa nezaposlenosti - umjesto da se smanji - uvećana.
Na sličnoj dijagnozi već dulje vrijeme inzistira i Branimir Lokin iz Hrvatske gospodarske komore, koji je stalni suradnik našeg lista, ističući da je u Hrvatskoj smanjena fiskalna osnovica (zbog rastuće nezaposlenosti), iako je došlo do oživljavanja bruto-proizvoda. Trideset tisuća dodatno nezaposlenih, ocjenjuje Lokin, zbog izostanka doprinosa na plaće, uzrokuje manjkove prihoda u mirovinskom i zdravstvenom fondu u iznosu od jedne milijarde kuna, čemu valja dodati i više od sto tisuća zaposlenih koji ne primaju plaću ili njihovi poslodavci za njih ne plaćaju poreze i doprinose.
Linićeva koncepcija razvoja
I tako, dok Crkvenac uporno ističe da je proračunski deficit lani smanjen za tri milijarde kuna u odnosu na kraj 1999., te da bi u roku od iduće dvije godine mogao doći na razinu zemalja u Evropskoj uniji, potpredsjednik Vlade, Linić, ocjenjuje da će Vlada do kraja godine “dovesti u red sve plaće u državnom i javnom sektoru, zbog čega će biti još bolnih reagiranja” (što se tumači smanjivanjem broja zaposlenih u MUP-u i MORH-u), te “pravi rebalans proračuna provesti najkasnije u listopadu”. Dotad će Vladi biti posve jasno kako se puni i prazni proračun u prvih devet mjeseci, kakve su šanse za uspješnu prodaju pojedinih državnih kompanija i banaka, te koliko će novca nedostajati za urednu isplatu mirovina i ostala, povećana socijalna davanja.
Hrvatska je, međutim, već visoko zadužena zemlja: vanjski dug iznosi 11 milijardi dolara, a unutarnji oko 15 milijardi kuna. Nova veća zaduživanja mogla bi vrlo skoro cijelo gospodarstvo i državne financije dovesti u stanje rizične, previsoke zaduženosti, zbog čega bi doista u pitanje došao i stand-by sporazum sa MMF-om i postojeći kreditni rejting zemlje, pa i održavanje stabilnih cijena i tečaja.
Stoga, prema zadnjim Linićevim procjenama, izrečenim na Međunarodnoj konferenciji o zemljama u tranziciji u Dubrovniku, nema razumnije varijante za održavanje fiskalne stabilnosti od dalje prodaje državnih poduzeća, banaka i osiguravatelja (jer, viši porezi ne vode nikamo, kao ni znatno novo zaduživanje u inozemstvu). “Državnu imovinu moramo prodavati, i to ćemo činiti sve dok gospodarstvo ne pokrene otvaranje još najmanje 200.000 novih radnih mjesta”, rekao je Linić. “Snalazit ćemo se tako još tri godine, jedino ostaje pitanje hoćemo li u tom roku podići ekonomiju.”
Novi izbori - gubitak vremena?
Slažući se, ako ne s Linićevim promišljanjima, onda s konceptom prodaje svega vrednijeg strancima, koji je ubrzavao u svom mandatu, Škegro je iznio još drastičniju viziju, prema kojoj “ćemo se naučiti raditi tek kad ne budemo imali što prodavati”.
Budući da se konačna rasprodaja državne imovine i “obiteljskoga srebra” nastavlja bez ikakve nove koncepcije razvoja zemlje i šireg socijalnog konsenzusa poslodavaca i sindikata, i budući da zapravo inozemni kupci preko inozemnih revizora i konzalting kuća određuju kada će što i pošto u Hrvatskoj još preuzeti (što će odsad povezivati i s preuzimanjem sličnih komada u Srbij
i, Crnoj Gori i BiH), lako bi se moglo dogoditi da neizbježni, “pravi”, jesenski rebalans proračuna zaprijeti potpunom konfuzijom u Banskim dvorima, iz koje brzi izlaz neće biti moguć niti uz skore prijevremene parlamentarne izbore, niti bez njih.Vlada vrlo skoro “mora poduzeti dodatne mjere”.