Novi list: 23. 2. 2000.

ZAKONI O PLAĆAMA IZAZVALI KONTROVERZE

Šestorka se spotakla o plaće

ZAGREB - U velikoj žurbi da ispune predizborno obećanje i smanje dužnosničke plaće šestorka je već na prvom koraku mogla dovesti u pitanje ne samo postizanje cilja već i svoju sposobnost da ga uopće ostvari. Dok su radna tijela Zastupničkog doma, ponajviše zastupnici HSLS-a, ozbiljno dovodili u pitanje izmjene dvaju zakona o plaćama državnih dužnosnika i sudaca, Županijski dom ih je gotovo jednoglasno prihvatio! Na koncu, nesporazumi su izglađeni na koordinaciji šestorke, ali je njihova vjerodostojnost dovedena u pitanje. Sve je počelo tako što je u Odboru za zakonodavstvo zaustavljen Zakon o sudačkim plaćama i to ne zbog očekivanog protivljenja HDZ-a, već HSLS-a. Odlučeno je stoga da se sačeka mišljenje matičnog tijela za sudačka pitanja odnosno Odbora za pravosuđe. On je međutim izmjene sudačkog zakona većinom glasova ( HDZ, HSLS, HSS, HSP), poslao u treće čitanje, suprotno mišIjenju zastupnika SDP-a, koji su tvrdili da se sporni odnosi sudačkih plaća mogu popraviti amandmanima. U taj delikatni odnos predsjednik Odbora za pravosuđe Luka Trconić (HSS) nije se htio uplitati, već je to radije prepušteno Vladi kao predlagatelju zakona.

U međuvremenu je sa sjednice KIuba HSLS-a zbog oba zakona zatražen hitni sastanak parlamentarne Koordinacije šestorke, koja je i održana tijekom poslijepodneva, a nastavak sjednice Odbora za zakonodavstvo zakazan je za danas. I dok šestorka, poglavito HSLS, intervenira s velikim zakašnjenjem na prijedlog zajedničke Vlade, jer ako postoji temeljni nesporazum oko ta dva zakona trebalo ga je riješiti na sjednici Vlade, oporba oličena u Vladimiru Šeksu vrlo efektno i politički i formalno-pravno ruši vladine prijedloge zakona. Nedopustivo je, unatoč žurbi kojom se zakoni o plaćama mijenjaju, da oni sadržajno ne udovoljavaju elementarnim poslovničkim pravilima. Zakoni se u drugom čitanju nisu smjeli pojaviti bez temeljitog obrazloženja, osobito bez očitovanja na prijedloge iz rasprave u prvom čitanju, bilo da su prihvaćeni i ugrađeni u zakon ili odbijeni. To su propusti stručne prirode koji otvaraju ozbiljno pitanje kvalitete rada činovničkog aparata Vlade, koji nije mijenjan. Ako su zakoni s nedostatnim ali kakvim takvim obrazloženjima mogli dolaziti iz Matešine vlade, zašto bar s takvim - ako ne i boljim ne dolaze iz Račanove vlade. Ne opstruira li na taj način stručni aparat novu Vladu?

Taj je propust Vlada obećala popraviti slanjem novog obrazloženja koje bi zastupnici dobili prije rasprave o zakonima na Zastupničkom domu.

Odbor za pravosuđe je zamjerio i što se Ministarstvo pravosuđa nije prilikom izmjena sustava sudačkih plaća konzultiralo sa sucima, što je ministar pravosuđa Stjepan Ivanišević priznao kao grešku u koracima, jer bi se mnogi nesporazumi izbjegli. U konačnici se većina sudačkih plaća ne snizuje, već samo najviše sudačke plaće. Za najveći dio sudionika rasprave (pa i HDZ i predsjednika Udruge sudaca Vladimira Gredelja), više nije bio ni sporan novi način određivanja plaće prema prosječenoj plaći, već njihova visina. Odlukom o slanju zakona u treće čitanje moglo bi se dogoditi da plaće sucima drastično padnu u odnosu na sadašnje i novopredložene, jer bi se određivale po važećem zakonu u postotku u odnosu na plaću predsjednika Sabora, koja će u međuvremenu pasti s 25 na 18 tisuća kuna.

Gordana GRBIĆ