Večernji list: 18. 3. 2000.

OD PONOĆI SKUPLJI BENZIN I NAFTNI DERIVATI

Super 5,47, bezolovni 5,02, eurodizel 4,69 kuna
* Sve vrste benzina poskupjele su u prosjeku osam posto, a loživo ulje čak 19,9 posto - na 2,77 kuna po litri

ZAGREB - Nakon brojnih najava i zahtjeva iz Ine, benzin je noćas i poskupio. Nove cijene benzina, dizela i loživoga ulja gotovo su istovjetne onima koje smo već najavili na temelju prijedloga Ine koji se zaustavio u ladicama Ministarstva gospodarstva. Špekulacije o tome da će Ina u međuvremenu zbog sve većih gubitaka na temelju razlike u cijeni nafte u svijetu i domaće cijene benzina zatražiti čak 40-postotno povećanje pale su u vodu. U gospodarskoj situaciji u kojoj je danas Hrvatska jasno je da se i Vlada odlučila na svojevrstan kompromis u kojem bi nove cijene zajedno s traženjem unutarnjih rezervi u poslovanju Ine mogle dovesti do toga da većina ipak bude zadovoljna. Vozači zato što su cijene benzina i dalje niže od onih u Europi, država jer time kontrolira dalje događaje, a Ina jer je ipak dobila nešto, pa makar i manje od onog što je očekivala i trebala.

Suglasnošću Ministarstva gospodarstva, od subote ujutro cijena motornog benzina od 98 oktana sa 5,07 povećava se na 5,47 kuna po litri, što je povećanje 7,9 posto. Bezolovni benzin od 91 oktana poskupio je sa 4,47 na 4,83 kune po litri, što je 8,1 posto više, dok je bezolovni benzin od 95 oktana poskupio sa 4,65 na 5,02 kune po litri.

Promijenjene su i cijene dizelskoga goriva tako da je eurodizel poskupio sa 4,22 na 4,69 kuna po litri, dok je loživo ulje poskupjelo najviše (čak 19,9 posto), i to sa 2,31 na 2,77 kuna po litri.

I nakon ovog, drugog poskupljenja benzina i ostalih derivata (prvo je bilo 13. siječnja ove godine) ostaje raskorak između cijena nafte u svijetu, koja je ovih dana oko 28 dolara po barelu, i nove cijene u nas. Jer, i Ina je temeljila svoj zahtjev na razini svjetske cijene nafte od 22-23 dolara po barelu, no jasno je da će se morati zadovoljiti i s ovim poskupljenjem. U Ini su već odlučili da će u programu ozdravljenja kompanije biti iznimno važno pitanje usklađivanja odnosa cijena. Tome bi, naravno, trebala pomoći i deregulacija, odnosno sustav automatskog određivanja cijena na temelju rasta (ili pada) cijena nafte u svijetu, tečaja kune i ostalih elemenata koji su važni za određivanje cijene.

Z. Cesar