Vjesnik: 17. 7. 2000.
Je li Vukićeva najveća greška to što je »Croatia L
ine« pretvorio u linijskog brodara?
RIJEKA, 16. srpnja – Riječani su s velikim zanimanjem pratili saborsku raspravu o (ne)skidanju zastupničkog imuniteta hadezeovcu Dariju Vukiću, te pritom žalili što se svojedobno bivša HDZ-ova Vlada nije trudila oko spašavanja riječkog brodara »Croatia Linea« barem upola toliko, koliko su se sada i zalagali za to da se Vukiću ne skine imunitet. Kad je riječ o dijelu saborskih zastupnika iz Rijeke (Ivaniš, Glavan, Turčinović...), koji su izbjegli glasovanje o Vukićevu im
unitetu, neki od njih tvrde da osobno nemaju ništa protiv Vukića te da ga znaju kao dobrog dečka.
Oni koji o pomorstvu znaju nešto više, tvrde, pak, da je najveća Vukićeva greška kao direktora »Croatia Linea« ta što je 1997. godine tu tvrtku pretvorio u linijskog brodara te ju dao na prodaju, a da pritom nije imao potvrdu Vlade da će subvencionirati njezino linijsko poslovanje. Jer, poznato je da nigdje u svijetu linijski brodar ne može poslovati bez državne subvencije. Naposljetku, »Jugolinija« (od 1992. »Croatia Line«) slovila je 40 godina kao uspješni brodar, ponajviše zahvaljujući državnoj subvenciji.
Prije pretvorbe nije bilo poželjno govoriti da taj brodar ne može bez subvencije, jer bi to odbilo mnoge građane od kupnje dionica. Zato se danas 6.600 malih dioničara »Croatia Linea« pita, nisu li kupili »robu s greškom«, s obzirom na to da se vrijednost dionica za samo godinu dana srozala sa 500 na 80 kuna, a prije propasti, navodno, na samo sedam kuna po dionici. Zanimljivo je da su dionice »Croatia Linea« kupili i brojni uglednici iz cijele Hrvatske koji se razumiju financije i brodarstvo, jer nisu mogli vjerovati da bi tako velika tvrtka, prisutna i na svjetskom tržištu, mogla propasti.
»Croatia Line« je neposredno prije pretvorbe otvorio i tri predstavništva u inozemstvu. Riječani se sjećaju da se Vukić 1997. hvalio kako je »Croatia Line« dobila inozemni kredit od 99 milijuna dolara bez jamstva države. Pritom je pod hipoteku dao 14 najboljih brodova, a novac je potrošen za vraćanje duga koji je Vukić naslijedio od svog prethodnika na čelu te tvrtke, Milivoja Brozine. Za Vukićev razvojni program »Croatia Linea« kao linijskog brodara, oni koji su ga pročitali, tvrde da je dobar. Vukić je, navodno, Vladinu subvenciju zatražio nakon što je »Croatia Line« već ustrojio kao linijskog brodara, a kad je 1998. ustanovljeno da se ide prema stečaju, zatraženo je da subvencioniranje njenog poslovanja uđe u državni proračun za 1999., što Vlada nije prihvatila.
DAMIR HERCEG