Slobodna Dalmacija: 25. 7. 2000.

HRVATSKA NA JUGU

Put Crne Gore prema međunarodnoj zajednici i fizički vodi preko Hrvatske i ona ne može postati dio eurounijske obitelji pristajanjem na tretman Crne Gore kao legitimnog Miloševićeva taoca ili postavljanjem političkih balvana


Piše: Danko Plevnik

Summit G8 na Okinawi protekao je u znaku Clintonove psihološke preokupacije razgovorima u Camp Davidu. Državnici 7 gospodarski najrazvijenih zemalja plus Rusija uspjeli su, unatoč tome, odraditi dnevni red. Na prijedlog Putina okupljeni čelnici su se dogovorili da će ubuduće svoje poruke razmjenjivati e-mailom i – u Camp David poslali faks svoje pisane potpore Baraku i Arafatu!
Predvidivu rutinu takvih susreta razbila je informacija u vezi s drugim neuralgičnim prostorom – Balkana, koji ovu skupinu brin
e zbog promjene jugoslavenskog ustava čime se ograničava status Crne Gore u toj federaciji. Osmorica su uputila poruku da ne namjeravaju ograničavati potporu miru, stabilnosti i investicijama u regiji i želju da se demokratska Jugoslavija ponovno pridruži međunarodnoj zajednici.

Načela diplomacije

Novost u tome je da je takav pristup podržala i Rusija. Prema diplomatskom izvješću njemačkog eksperta za Balkan Michaela Steinera, vanjskopolitičkog savjetnika kancelara Gerharda Schrödera, Putin je ustanovio da mu Miloševićeva politika pravi probleme. U razgovoru između njemačkog i ruskog lidera izražena je zabrinutost razvojem odnosa između Srbije i Crne Gore, ali se na intervenciju ruskog ministra vanjskih poslova Igora Ivanova u komunikeu nije pojavilo ime Slobodana Miloševića - osobe odgovorne za konzekventno pogoršavanje stanja u regiji.
Taj strateški konsenzus mogao bi, da se ne radi o Miloševiću, otjerati vjetrove rata koji su počeli puhati oko Lovćena. Ako su velesile na ovaj način definirale odnos prema n
ajnovijoj krizi, kakav bi trebao biti pristup susjeda? Aktivan ili pasivan? Kako tumačiti posjet Tonina Picule Podgorici – pitanje je koje je ovih dana zanimalo, ako ne i zabrinulo, dio diplomatskog kora u Hrvatskoj, pa ne bi bilo suvišno da Ministarstvo vanjskih poslova s tim u vezi održi briefing, bez obzira na načelno pojašnjenje ministra Picule, netom nakon povratka, da je riječ o demokratskoj akciji, a da od demokratizacije Crne Gore ne može biti međunarodnopolitičke štete.
Naime, i diplomatska su pita
nja načelna! Zbog čega se Hrvatska tako demonstrativno miješa u unutarnje poslove jedne još uvijek međunarodno postojeće i priznate države SRJ? Zašto normalizaciju odnosa s Crnom Gorom prati denormalizacija odnosa sa Srbijom, koju prekidaju tek povremeni dolasci oporbenog Zorana Đinđića i sad Milana Panića i je li slijedom te logike susret Picule s crnogorskim vodstvom mimo službene vlasti zapravo provokacija Miloševića?
Hiperbolično govoreći - predstavlja li sve to skupa casus belli i hoće li zbog toga Srb
ija napasti Hrvatsku? Ne, jer bi onda morala napasti i Grčku i Bugarsku i druge zemlje u regiji koje održavaju diplomatske odnose s Crnom Gorom. Treba razlikovati između dogovorne i nedogovorne provokacije. U dosadašnjoj politici između Srbije i Hrvatske, odnosno Miloševića i Tuđmana, dogovorne su provokacije bile dio taktike rasplamsavanja ili zaleđivanja rata. Dogovorna provokacija je bila i odluka o dijeljenju Bosne i Hercegovine na njihovu sastanku u Karađorđevu.
Miloševićev partner u crnogorskoj provok
aciji Momir Bulatović izgubio je političku utakmicu s Milom Đukanovićem dok Stipe Mesić to nije htio biti ni kao predsjednik jugoslavenskog predsjedništva. Milošević je bez inscenacije malo što u stanju režirati, a trenutačno je zabavljen režijom vlastitog izbornog uspjeha za novog predsjednika savezne države koje de facto i de jure više nema. Dogodi li se da Srbija izgubi i Vojvodinu i Sandžak, Milošević će i dalje htjeti biti predsjednik "Jugoslavije". Rat u Crnoj Gori njegov je stand by aranžman u slučaju poraza na lažiranim izborima ili "prevelikog" pritiska međunarodne zajednice.

Podgorica i Srbija

Toga se zapravo najviše i plaše strani diplomati, smatrajući da je Piculin boravak u Podgorici možda preuranjeni izazov Miloševiću, prvaku regije u iracionalnom ponašanju. Međutim, nije li politika "appeasmenta", namirenja Srbije i davanja stalnih koncesija Miloševićevu invazionizmu pospješivala, a ne sprječavala njegove ratove u Sloveniji, Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini i Kosovu? Kako se može urazumiti nekoga tko se već 13 godina ponaša nerazumno i čiji ustavni udar Schröder uspoređuje s Hitlerovim? Je li teže demokratizirati Miloševića ili izračunati izraelsko-palestinsku kvadraturu jeruzalemskog kruga?
Može se, dakle, ipak reći da je Piculin posjet svojevrst
an casus, ali ne belli, nego foederis – ispunjavanje obveza prema hrvatskim EU i NATO partnerima u svrhu odgovornosti prema Paktu o stabilnosti. Kada se uzmu u obzir i poruke G8, onda je hrvatska politika prema Crnoj Gori unutar, a ne izvan tih trendova suvremene svjetske politike koja u daljnjoj desrbifikaciji Crne Gore vidi jednu od solucija početka političke pacifikacije Srbije.
Crnoj Gori je potreban jedan političko-ekonomski zamah kako bi se trajno izvukla iz labirinta Miloševićeva anakronizma. Ne bi l
i se hrvatskom izolacijom Crne Gore na posredan način prihvatili Miloševićevi "amandmani" na Ustav SRJ koje je na sastanku G8 izrijekom osudio talijanski premijer Giuliano Amato? Put Crne Gore prema međunarodnoj zajednici i fizički vodi preko Hrvatske i Hrvatska ne može postati dio eurounijske obitelji pristajanjem na kvalifikaciju i tretman Crne Gore kao legitimnog Miloševićeva taoca ili postavljanjem političkih balvana tom željenom crnogorskom otvaranju prema svojoj europskoj budućnosti.