ŠTO SADRŽI PRIJEDLOG SPORAZUMA O STABILIZACIJI I PRIDRUŽIVANJU
EU Hrvatskoj nameće regionalne veze
* Europska unija ima pravo trenutačne suspenzije Sporazuma o pridruživanju
Sadržaj prijedloga Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju EU-a i Hrvatske u Europskoj su komisiji uspješno krili. Iako formalno prihvaćen 19. srpnja na redovitom zasjedanju europske vlade, prijedlog koji je upućen Ministarskom vijeću EU-a i državama članicama bio je naknadno uobličavan, ali time njegov sadržaj nije do kraja zaokružen. Dio promjena očekuje se tijekom uobičajenog konzultativnog procesa do rujanskog zasjedanja Ministarskog vijeća, koje će tada vjerojatno razmotriti učinjeno, a formalno prihvaćanje onoga što EU nudi Hrvatskoj za ugovorni odnos doći će na red u listopadu, kad bi Europska komisija dobila mandat za pregovore.
Makedonski su pregovori o Sporazumu o pridruživanju pri kraju. Tekstovi obaju sporazuma slični su, a u gospodarskom dijelu doslovce istovjetni i odgovaraju sadržajima drugih sporazuma EU-a s državama iz čekaonice. Razlike se postižu protokolima o određenim proizvodima. "Večernji list" dobio je uvid u taj strogo čuvan i povjerljiv dokument ljubaznošću jedne od misija država članica pri Uniji. Koliko je dokument povjerljiv pokazuje i podatak da je bilo moguće iznijeti ga iz kabineta najvišeg dužnosnika EU-a tek uz ovjeru, na način kako se tretiraju najosjetljiviji papiri. Gunnar Wiegand, glasnogovornik Komisije, obrazložio je tajnovitost činjenicom da je riječ o prijedlogu, dakle ne o konačnom dokumentu. Prijedlog tek treba proći filtre, mogli bi biti uneseni neki novi elementi, i to u dijelu koji se tiče političkih veza. Dokument, dakako, nije službeno dobila ni hrvatska strana!
Ono što Europska komisija ističe kao glavnu značajku SAA sporazuma za Hrvatsku jest da je "krojen po mjeri za individualnu situaciju". Njegov je glavni cilj "promoviranje gospodarskih i trgovinskih odnosa s perspektivom uspostavljanja zone slobodne trgovine kompatibilne s pravilima WTO-a". Tu je i famozna "evolutivna klauzula", dio dokumenta kojim se EU obvezuje na otvaranje pregovora o punopravnom članstvu, dakako u trenutku kad Hrvatska za to ispuni uvjete, odnosno, bliže praksi, kad EU ocijeni da joj to odgovara i da je Hrvatska ispunila uvjete. "Evolutivna klauzula" opisuje se kao specifična deklaracija, a Makedonci su tu mogućnost dobili tek zaključcima summita EU-a u Lisabonu i Feiri.
Ono što u SAA sporazumu posebno upada u oči jest uvjetovanje veza Hrvatske s EU-om regionalnim vezama, koja doslovce iskače iz svake stavke političkog dijela sporazuma. Iako su "puno poštovanje i provedba međunarodnih zakona, vladavina zakona i dobra uprava" očekivan dio Sporazuma, "vrag u detalju" prepoznaje se u tome da si EU uzima pravo na unilateralni prekid Sporazuma, dakle na "trenutnu suspenziju" u slučaju "povrede jednog od esencijalnih elemenata Sporazuma".
Regionalne obveze prisutne su u svim elementima političkog dijaloga. Sporazum, prema prijedlogu Komisije, pravi znatnu razliku između uspostavljanja veza s članicama EU-a, kandidatskim zemljama i drugim SAA državama, što bi se moglo čitati i kao posredno ozakonjivanje dviju kategorija kandidata s obzirom na to da su regionalne obveze Hrvatske pokrivene u drugim dijelovima paketa političkih uvjeta. Komisija je u prijedlogu dijelom odgovorila na strahove SAA zemalja da bi njihove ambicije bile ograničene regionalnim okružjem, naglasivši da sve ovisi o sposobnosti Hrvatske da ispuni obveze. Svi tranzicijski periodi odredit će se pregovorima i ovisit će ponajviše o realnostima na terenu - stvarnoj sposobnosti Hrvatske da bude spremna za zonu slobodne trgovine, primjerice, a ne o diplomatskoj vještini pregovarača.
BRUXELLES, Lada Stipić-Niseteo