Slobodna Dalmacija: 2. 8. 2000.
STEČAJNI BUMERANG
Propagiranje stečajeva s preustrojem Vladi bi se lako moglo vratiti kao bumerang, jer radnicima daje nadu koja će najčešće biti iznevjerena. Ponajprije zbog oseke stečajnih
"preustrojitelja" koji, da bi organizirali proizvodnju u stečaju i ponudili rješenja za dubioze, moraju biti vrhunski menadžeri, a ne sudski izvršitelji slova zakona. Takvih, pak, na listama stečajnih upravitelja - nema
Piše: Miomir ŠTRBAC
Stečajna politika nove Vlade zasigurno je najsporniji i u javnosti najlošije prihvaćeni segment njezina gospodarskog programa. Ne toliko u smislu dvojbe "stečajevi da ili ne", jer svi se slažu da je stečajna terapija za proizvodno i tržišno mrtva poduzeća neizbježna. Koplja se lome oko dubine nužnoga reza stečajnoga skalpela, oko (ne)pripremljenosti ekipe koja stečajne operacije (osobito one s preustrojima) treba
izvesti, te oko sudbine radnika koji će nakon okončanja stečajne terapije ostati bez posla.Teorija i praksa
Za takve tvrtke, doduše, Vlada ne preporučuje klasični stečaj, koji se najčešće svede na likvidaciju poduzeća i otpuštanje radnika, već na takozvani stečaj s preustrojem. Teoretski, to je opcija koja bi trebala osigurati nastavak aktivnosti poduzeća u stečaju, uz istodobno uklanjanje dugovnog bremena, unutarnjih neracionalnosti i viškova zaposlenih, što bi ga u konačnici trebalo vra
titi u gospodarski život kao zdravi subjekt s novom vlasničkom strukturom. U praksi je, međutim, stečajni preustroj vrlo teško uspješno provesti, jer traži stručno, efikasno i uigrano djelovanje trgovačkog suda, stečajnog upravitelja i vjerovnika, što je iznimno teško osigurati. Osobito je problematično pronaći stečajne upravitelje — "preustrojitelje", jer oni zapravo trebaju biti vrsni menadžeri, a ne sudski izvršitelji slova zakona i volje vjerovnika. Štoviše, njihove menadžerske sposobnosti moraju nadmašivati sposobnosti menadžera u običnim poduzećima, budući da im valja organizirati proizvodnu ili drugu djelatnost u stečajnim uvjetima, što je svakako puno teža zadaća nego voditi poduzeće u normalnim okolnostima, koliko god one teške bile."Tvrda" sanacija
Zbog svih navedenih razloga, osim u slučaju "mrtvih proizvodnih duša" koje su nepovratno izgubljene, sanacije su znatno prihvatljiviji oblik liječenja bolesnih hrvatskih tvrtki. Dakako, ne sanacije koje računaju na dosadašnji model lijevanja državnoga novca u rupu bez dna, već sanacije koje će se provoditi dogovorno i odgovorno, s jasnim planom kako začepiti rupe i oživiti poduzeće. U tom bi dogovoru trebali sudjelovati vjerovnici i država (kao vjerovnik i vlasnik, jer riječ je u pravilu o više ili manje državnim poduzećima), dok bi odgovorni dio zadaće morao provesti menadžment poduzeća. Postojeći ili novi, već prema ocjeni uspješnosti dosadašnjega rada. Takve sanacije morale bi, također, imati vrlo tvrda pravila igre, pona
jprije u smislu pravila "zadnje šanse" — bez ponavljanja i bez pardona!