Vjesnik: 26. 8. 2000.

Bankarski »terminatori« pod sudačkom zaštitom?

MLADEN JAMBROVIĆ

Hrvatska narodna banka je svojedobno pokrenula prekršajne postupke protiv osoba odgovornih za stečaj pojedinih banaka (poput Glumine, Dubrovačke...), ali su oni nakon nekog vremena obustavljeni - zbog zastare. Vjerujemo da odgovorni neće ipak proći potpuno nekažnjeno. No, iako se u nekim slučajevima vode i kazneni postupci, po prekršajnoj odgovornosti svi odgovorni su - slobodni. Ta je činjenica poprilično uznemirila Vladu. Prvo, riječ je o prekršajnim radnjama koje su u stečaj odvukle banke i potresele cijeli bankarski sustav. Prekršajima zbog čijih posljedica proračun i sada trpi. Prekršajima zbog kojih su mnogi građani izgubili novac, živce, vrijeme... A sada je upravo zbog protoka vremena - sve obustavljeno. I kao da se nikada dogodilo nije! Prekršaj je prekršaj, no, mogu li se ipak postaviti neke razlike i u određivanju prioriteta, rokova, dolazaka akata na stol, pred suce...?
Drugo zašto se Vlada uznemirila, poruka je koju jedna takva zastara u vezi s tim prekršajima može sugerirati svim građanima Hrvatske, pa i šire: »Dođ
ite slobodno. Vozite li prebrzo, ostat ćete bez vozačke, kaznit ćemo vas novčano i dobt ćete kaznene bodove koji će vas pratiti najmanje dvije godine. Želite li, pak, otjerati u stečaj koju banku, tvrtku, štedionicu ili nešto slično, pričekat ćemo zastaru postupka i - nikom ništa!«
Naravno, ništa nije crno-bijelo i nije to poruka koju je ovaj postupak, odnosno posredno pravosuđe, uputio Vladi i puku. Postoje propisi kojih se svi moramo držati, pa i kad sudimo onima koji su se o propise ogriješili. Propisi,
pa i zbog činjenice da ih stvaraju mnogi koji nisu nikad radili u praksi, otvaraju spretnim odvjetnicima brojne mogućnosti zatezanja, otezanja i čekanja - zastare. Praksa posebno upućuje na te probleme upravo u vezi s propisima koji se bave prekršajima i njihovim sankcioniranjem.
Koliko god da je premijer Ivica Račan bio u pravu, rekavši da se »izvršna vlast ne može, ne smije i neće petljati u pravosuđe«, a o tome ne bi smjeli progovarati ni novinari, Vlada može inicirati stručnu analizu, pa i promjenu određenih članaka ili zakona u cjelini. Takvim »posrednim upletanjem«, Vlada može učiniti maksimum da se ubuduće zaštiti od sličnih događaja. Ono što je bilo, na žalost, bilo je. Držeći se legalizma kao osnovnog mjerila, a dosad se toga držala, Vlada u konkret
nim slučajevima zastare ne može ništa učiniti. I ne bi trebala. Dovoljno je bilo reći - »mi se s time ne slažemo«. Svaka riječ više od toga bila bi suvišna.
Međutim, analiza i prihvaćanje određenih sugestija iz prakse - od sudaca, tužitelja, odvjetnika...
- i promjena propisa koji omogućavaju da se takvo što događa je - prijeka potreba. U protivnom, svi koji se pred sucem nađu za kakav manji prekršaj u prometu, primjerice, s pravom mogu uspoređivati svoje nedjelo sa spomenutim bankarskim, privatizacijskim i inim nedjelima koja su pravno zastarjela, ali nisu zaboravljena. Ili barem ne bi smjela biti.