Slobodna Dalmacija: 29. 8. 2000.
NACIJA NA TRŽIŠTU
Opasnost od neizvjesnosti kapitalizma ne prijeti samo malim narodima, koji su, a propos, uspjeli preživjeti izazove latinskoga, pa će valjda i globalnog univerzalizma, nego i velikima od jedne druge sile koja nezaustavljivo prelazi nacionalne granice - tehnologije i hiperprodukcije informacija
Piše: Danko Plevnik
Svako vrijeme ima svoje bogove. Stari su Grci obožavali Herma, a Rimljani Merkura kao bogove trgovine i krasnorječivosti. Suvremeni eho tih božanstava utjelovljen je u WTO-u koji lansira slobodu trgovine kao vrhunaravnu ideologiju. Sve što postoji mora se definirati kao roba unutar svjetskog tržišta koje, na riječima, ne
pravi razliku među trgovcima.Mreža za različitost
Tko nije u stanju biti kompetitivan, osuđen je na propadanje. Mora li baš svaka vrijednost biti podvrgavana stezi slobodnoga tržišta u kojoj vladaju zakoni krupnijega kapitala, do kojega se u povijesti nije došlo ravnopravnom utakmicom nego pljačkom, eksploatacijom ili kolonijalizmom?
Kanadski su se kulturni radnici našli pred takvim pitanjem u srazu s WTO-om koji je presudio da su vladine mjere potpore kanadskim časopisima u suprotnosti s usvojenim trgovačkim pravilima ove organizacije. Državnom subvencijom određenih kulturnih programa ostvaruje se protekcionistička pozicija na tržištu, što u nelojalnu konkurenciju dovodi časopise bez takve financijske potpore.
Kanadski kulturnjaci smatraju da se time ne štiti "protekcionizam", nego kulturno pravo da se bude drukčiji. Slijedeći stockholmske preporuke Konferencije o kulturi i razvoju UNESCO-a iz 1998. kako bi kulturne organizacije trebale oformiti mrežu da bi se suočile s prijetnjom razlikovnom kulturnom izrazu, Kanadska konferencija umjetnika priprema Konferenciju o umjetniku, kulturi i globalizaciji na grčkom otoku Santoriniju od 24. do 26. rujna ove godine. U sklopu tog skupa održat će se i osnivački sastanak Međunarodne mreže za kulturnu različitost (INCD).
I slobodni su umjetnici sve neslobodniji pred navalom vertikalno združenih tvrtki i trgovinskih sporazuma, pa bi se uloga INCD-a trebala sastojati u izradi strategija koje u eri globalizma mogu najučinkovitije promovirati kulturološke različitosti i autentični kulturni razvoj. Međunarodna trgovinska pravila razvijena za robu i usluge niti mogu biti primjerena za kulturu, jer tržišne snage ne mogu osigurati stvaralaštvo i potkrjepu kulturne drugosti.
Što bi bilo da su ovakvu akciju pokrenuli hrvatski umjetnici? Ne bi li se odmah reklo da se radi o "južnoslavenskim primitivcima" koji iracionalno vrište jer njihovu "balkansku robu" nitko ne želi ni vidjeti, a kamoli kupiti na ars tržištu? Kanada je u osnovi zemlja bilingvalne kulture, čiji jezici predstavljaju kulturni koine današnjega svijeta, ali eto i njezini se umjetnici osjećaju ugroženi globalizacijskim stampedom vrijednosnog egalitarizma.
Kamo bi otišao svijet kada bi se sve duhovne posebnosti izložile majorizacijskoj diktaturi ponude i potražnje ili kulturnom terorizmu najbogatijih? Budući da čine manje od jedan posto paneuropskog stanovništva, Hrvati u kulturnom smislu nemaju šanse za tržišni procvat bude li se njihovo specifično stvaralaštvo dovodilo u "ravnopravan" natjecateljski odnos s financijski moćnijim narodima.
Međutim, opasnost od neizvjesnosti kapitalizma ne prijeti samo malim narodima, koji su, a propos, uspjeli preživjeti izazove latinskoga, pa će valjda i globalnog univerzalizma, nego i velikima od jedne druge sile koja nezaustavljivo prelazi nacionalne granice — tehnologije i hiperprodukcije informacija. Rastuća kompleksnost i međuovisnost svijeta odražava se u enormnim tokovima podataka koje kognitivni kapaciteti znanosti jednostavno ne mogu potpuno obuhvatiti, niti na njih odgovoriti prihvatljivim razumijevanjem kauzalnih procesa suvremenog svijeta.
Ako to više nije u stanju pratiti znanost, kako će moći politika? G. Ionescu je 1993. u članku alarmantnog naslova "Utjecaj informacijske revolucije na parlamentarne suverenitete" postavio pitanje kako će, recimo, kongresmen iz Vermonta objasniti je li dobro povezivanje Toshibe, Siemensa i IBM-a u svjetski trilateralni monopol radi izrade "brain chipa" i kakav bi učinak taj monopol mogao iamti na američke kompanije i svjetsku trgovinu?
Pad parlamenata
Drugim riječima, parlamentarni suverenitet se više ne može zasnivati na ignorantskoj moći izabranih, nego mora mnogo efikasnije uključivati intelektualne i znanstvene kapacitete neizabranih. Demokracija je proizvod malih sredina. Ona je i nastala kao politička kultura agore. I kao što globalizacija lomi stvaralaštvo malih naroda, pritišće i arhaične oblike demokracije. Da bi se pripravila za globalizaciju — kao igru na veliko — svaka bi se država morala znati mnogo bolje koristiti svo
jim kreativnim mozgovima.