Vjesnik: 20. 10. 2001.
Razlaz SDA i Islamske zajednice
MOSTAR, 19. listopada (Od Vjesnikova dopisnika) - Raspao se višegodišnji »brak« Izetbegovićeve Stranke demokratske akcije i Islamske zajednice BiH na čelu s reis-ul-ulemom Mustafom ef. Cerićem. Povijesno razdruživanje vjere i politike u Bošnjaka u BiH, kako razlaz između SDA i IZ nazivaju neki ovdašnji analitičari, dogodilo se u samo pet dana.
Nesporazumi su, istina, trajali znatno dulje vremena, ali je sve, po svemu sudeći, okončano u razdoblju od održavanja Trećeg kongresa SDA proteklog vikenda u Sarajevu do Druge sjednice Skupštine Udruženja ilmije Islamske zajednice u BiH, održane također u Sarajevu sredinom ovog tjedna.
Argumentirajući ocjene o tomu kako je višegodišnji interesni brak SDA i IZ ovih dana obostrano proglašen propalim, sarajevsko Oslobođenje piše da je to SDA učinila usvojivši niz strateških dokumenata na Kongresu u kojima se ne spominju, kao prije, vjera, Islamska zajednica i njezina vakufska imovina. Na tom se skupu nije pojavio, iako je uredno bio pozvan, reis-ul-ulema Mustafa ef. Cerić koji je, opet, replicirao, poručivši ispred Ilmije (udruženja imama) da »SDA nije vratio vakufe Islamskoj zajednici, a obećao je, i za to mora biti kažnjen«.
I dok SDA, najavljujući novi politički kurs stranke, zagovara po prvi put laičku državu, a u dokumentima koji se odnose na odgoj i obrazovanje umjesto do sada zagovaranoga duhovno-vjerskog utjecaja uz pomoć imama i drugih vjerskih dužnosnika, navodi timove stručnjaka, pedagoga, psihologa i sociologa, ef. Cerić uzvraća »zabranom korištenja džamija u političke ciljeve«, uz preporuku imamima da se ne priklanjaju ni jednoj političkoj stranci. Ako se zna, tvrdi nadalje sarajevski dnevnik, da su upravo »Alija Izetbegović i njegova raja bili u prvim džamijskim safovima« i da, ako je itko koristio vjeru u političke svrhe, onda je to SDA, trebalo bi biti potpuno jasno na koga se odnosi Cerićeva zabrana politizacije džamija i vjere.
Do razlaza između SDA i IZ, uz nesuglasice imovinske i političko-duhovne prirode, navodno je došlo i zbog načina na koji je osmišljena i plasirana ideja o bosanskoj naciji, pri čemu je ef. Cerić zamjerio Izetbegoviću što ga nije konzultirao o tomu.
Također, ne treba zaboraviti ni činjenicu da je Islamska zajednica od početka devedesetih i pojave SDA izgubila monopol nad novcem koji je u prethodnih pedesetak godina stizao isključivo njoj, a dolaskom na vlast ti su se prihodi počeli slijevati u stranačke (SDA) i paradržavne blagajne, što je bilo jednim od uzroka nezadovoljstva nakupljanog u IZ. To nezadovoljstvo trebalo je biti, kako je SDA obećao, »izbrisano« povratkom vakufske imovine, ali SDA ne samo da nije ispunila obećanje, nego je u međuvremenu i »sletjela« s vlasti, a aktualna vladajuća Alijansina garnitura ne pokazuje želju za ulaskom u takvu vrstu dogovora s IZ.
Mario Marušić