Slobodna Dalmacija: 14. 11. 2001.

AFERE PRVA OTVORENA I DOKUMENTIRANA OPTUŽBA ZA KORUPCIJU PROTIV NEKOG VISOKOG DUŽNOSNIKA

Pomoćnik ministra pomorstva i prometa podmićen s 10.000 DEM?

Privatni prijevoznik Pavao Drvodelić uputio je Vladi dokumentiranu prijavu protiv Miroslava Borkovića, pomoćnika ministra pomorstva, prometa i veza za inspekcijske poslove

Piše: Neven KATUNARIĆ

Prije nekoliko dana Pavao Drvodelić, privatni poduzetnik iz Velike Gorice, uputio je Vladi i premijeru Račanu, Ministarstvu pomorstva, prometa i veza i ministru Tušeku, te nizu visokih državnih tijela, dokumentiranu prijavu protiv Miroslava Borkovića, pomoćnika ministra pomorstva, prometa i veza za inspekcijske poslove.

Pavao Drvodelić, vlasnik "Paul turista", tvrtke za prijevoz putnika i robe, prijavio je pomoćnika ministra Borkovića za korupciju, zloporabu položaja, te sprječavanje u obavljanju redovitih djelatnosti. Drvodelić izravno traži od Vlade i nadležnog Ministarstva da zaštiti njegova radna i druga prava od, navodi Drvodelić, napasnog i osvetoljubivog Miroslava Borkovića.

Čitav slučaj je još zanimljiviji kada se znade da se na sjednici Malog vijeća HSLS-a, održanoj prošlog tjedna, raspravljalo o kandidaturi Miroslava Borkovića za Tušekova nasljednika, dakle, novog HSLS-ova ministra pomorstva, prometa i veza. Malom vijeću HSLS-a pristigla je još jedna kandidatura. Splitski haeselesovci su za novog ministra pomorstva, prometa i veza i službeno predložili bivšeg dogradonačelnika i predsjednika splitskog ogranka HSLS-a Miroslava Buličića.

HSLS odbio kandidature

U svojoj izjavi novinarima nakon sjednice Malog vijeća, Jozo Radoš je prešutio da je Malo vijeće uopće raspravljalo o kandidaturama za Tušekova nasljednika. Radoš uopće nije htio spomenuti Borkovića i Buličića, već je izjavio da se nastavlja potraga za odgovarajućim kandidatom. Međutim, u znakovito kratkoj raspravi, Malo vijeće je bespogovorno odbilo obje kandidature, držeći da bi predložene osobe, i Borković i Buličić, mogle kompromitirati stranku. Očito, članovi Malog vijeća su matrali da bi potpora ovim kandidatima mogla dovesti do ponovne javne rasprave o nekim spornim slučajevima, otvorenim aferama i kaznenim prijavama za koje se vezuju Borković, odnosno Buličić. Dakle, Malo vijeće je znalo i za anonimne, ali, sve češće i potpisane optužbe na račun djelovanja pomoćnika ministra Borkovića.

Posebni nadzor "Paul turista"

Pavao Drvodelić iz Velike Gorice je prijavio pomoćnika Borkovića da je za novčanu nagradu u značajnoj mjeri pogodovao poslovanju tvrtke "Jaska turist", čiji je vlasnik gospodin Ljubanović. Drvodelić u svojoj prijavi otvoreno ističe da je Miroslav Borković "Jaska turistu" izdao dopusnicu za održavanje autobusne linije München-Karlovac-Pisarovina-Petrinja. Borković je, prema Drvodeliću, "Jaska turistu" omogućio i dopusnicu za uspostavljanje autobusne linije München-Jastrebarsko-Pribić. Drvodelić navodi da je Ljubanović kao nagradu Borkoviću dao 10. 000 njemačkih maraka.

To je prva, otvorena i dokumentirana optužba da je neki visoki hrvatski dužnosnik, ranga pomoćnika ministra, primio mito. Drvodelić ne ostaje samo na tvrdnji. On je uz svoju prijavu dostavio i vlastoručnu izjavu Milana Petretića, u kojoj Petretić tvrdi da su on i njegov poslovni partner Ljubanović, Miroslavu Borkoviću, za učinjenu uslugu, doista dali navedenu svotu maraka. Drvodelić traži brzu Vladinu istragu i ako se njegovi navodi potvrde, kažnjavanje pomoćnika ministra.

Međutim, Drvodelić, zalažući se za rigoroznu primjenu propisa, u svojoj prijavi navodi i sve češće neugodnosti koje autobusi i vozači "Paul turista" imaju s inpektorima pri prelasku državne granice. Drvodelić se žali da se po Borkovićevim nalozima stalno provode detaljni pretresi njegovih vozila, da inspektori i kontrolori, po zahtjevu pomoćnika ministra za inpekcijske poslove, autobuse "Paul turista" nepotrebno i bez ikakava razloga zadržavaju na granici preko svake mjere, što dovodi do kašnjenja i nepovjerenja putnika prema njegovoj tvrtki. Štete koje Drvodelić trpi su materijalne i moralne prirode. On navodi da inpekcija Ministarstva pomorstva, prometa i veza na takav način ne kontrolira autobuse ostalih prijevoznika.

Takvi pretresi i odugovlačenja događaju se otkako je Borković shvatio da Drvodelić neće, poput "Jaska turista, platiti za dopusnice inspekcije Ministarstva pomorstva, prometa i veza, bez kojih je nemoguće voziti. Drvodelić je priložio sva potrebna rješenja od ministarstva, ali i Borkovićeva rješenja kojima se, iz Drvodeliću nepoznatih razloga, oduzimanju dopusnice za vožnju i tako ugrožava opstanak, poslovanje njegove tvrtke. Drvodelić traži istragu, primjenu propisanih mjera, te zaštitu svojih prava, jer kopijama dokumenata dostavljenim na sve relevantne adrese, Drvodelić dokazuje da "Paul turist" posluje uredno i zakonito.

Na pomoćnika ministra za inpekcijske poslove otvoreno se žalio i Stjepan Frigan, predsjednik Uprave i većinski vlasnik osječkog "Panturista", jednog od najboljih hrvatskih autobusnih prijevoznika. Frigan je već u nekoliko navrata upozoravao Ministarstvo da je na meti inspekcijskih službi ministarstva, pomoćnika Borkovića i velikoga konkurenta "Čazmatransa". Frigan upozorava da je još u kolovozu 15 najkvalitetnijih hrvatskih prijevoznika zatražilo od Vlade da smijeni Miroslava Borkovića. Vlada ništa nije poduzela. "Panturist" i drugi prijevoznici su se u više navrata upozoravali na neefikasan i neobjektivan rad inspekcije, dajući, istina ne na izravan način, do znanja da su u pitanju korupcija i pogodovanje.

Stjepan Frigan uvjerava ministarstvo i Vladu da pomoćnik Borković izaziva kaos u Slavoniji, da s autobusnoga kolodvora u Slavonskom Brodu polaze autobusi bez dopusnica, samo onih tvrtki koje Borković favorizira. Umjesto da kažnjava prijevoznike i kolodvor, Borković, tvrdi Frigan, osobno podiže dopusnice za fiktivne autobusne linije. Uz pregršt konkretnih podataka, Stjepan Frigan navodi da pomoćnik ništa ne poduzima protiv prijevoznika koji rade na "crno", da pogoduje pojedinim prijevoznicima, a inspekcija, baš kao i u slučaju Pavla Drvodelića, prema nekim prijevoznicima provodi rigorozne kontrole.

Za razliku od "Čazmatransa", "Panturist" je već duže vrijeme izložen ucjenama i drastičnim kontrolama, jer je Frigan upozorio da je Slavonski Brod "prijevoznički zlatni rudnik". U vrijeme masovnih migracija stanovništva u i iz SR Jugoslavije, za vrijeme rata u BiH, iz toga je grada u pravcu Njemačke dnevno odlazilo i po 180 autobusa. Frigan i "Panturist" su upozoravali na "divlji prijevoz" stranih prijevoznika, poput C.B.V. "Reisena" iz Švicarske, na činjenicu da "Čazmatrans" tri godine obavlja redoviti linijski prijevoz iz Vukovara u SR Jugoslaviju, iako ne postoji međudržavni ugovor. Iz Tenje, pokraj Osijeka svakog dana odlazi autobus srbijanskog "Šidekspresa" iz Beograda, koji uz to obavlja prijevoz putnika između naselja u Hrvatskoj.

Borković i njegova inspekcija nisu reagirali, iako su znali za nelegalno postupanje stranog prijevoznika. Borković i inspekcija, navodi u pritužbi Stjepan Frigan, svakodnevno zatvaraju oči i pred djelovanjem "Prijevoz-turista" iz Odžaka u BiH, koji svakog dana na liniji za Zurich u Slavonskom Brodu, Zagrebu i Plitvicama ukrcava hrvatske putnike, iako za to nema nikave dozvole. Isto rade "Transervis" i "Salinea" iz Tuzle. Neutralna inspekcija Ministarstva prometa ovog je ljeta utvrdila da su svi "Panturistovi" navodi točni, ali je izvještaj, navodno, ostao u ladici pomoćnika ministra Miroslava Borkovića.

Gluhi i pored prijava

Nakon prijave koju je podnio Pavao Drvodelić, istraga koju će, vjerujemo, naložiti Račanova Vlada, na prvi prijavljeni slučaj moguće korupcije dužnosnika ranga ministra, neće ostati bez odgovora. Je li riječ o korupciji masovnih razmjera, pa je to razlog što je HSLS-ova potraga za novim ministrom pomorstva, prometa i veza tako spora i teška? Zašto su se Vlada i HSLS do sada oglušili na primjedbe i prijave za zloporabu položaja i mito na račun pomoćnika ministra za inpekcijske poslove Miroslava Borkovića? Ako je Malo vijeće HSLS-a glatko i bez velike rasprave otklonilo kandidaturu Borkovića za ministra, može li HSLS dopustiti da mu na dužnostima pomoćnika ministra ostanu ljudi koje se otvoreno sumnjiči za korupciju. To su samo neka od pitanja koja je otvorio hrabri istup poduzetnika Drvodelića. Ili je možda slučaj pomoćnika Borkovića u odnosu na neke druge korumpirane službe i pojedince tek neznačajan primjer. Zapravo, tih navodnih 10.000 maraka i nije neki novac, zar ne?

MIROSLAV BORKOVIĆ, POMOĆNIK MINISTRA:

Nisam na prodaju!

Miroslav Borković, pomoćnik ministra pomorstva, prometa i veza za inspekcijske poslove, na upit o prijavi za korupciju koju je Vladi i premijeru Račanu protiv njega podnio Pavao Drvodelić za Slobodnu Dalmaciju je kazao:

l Prvo i prvo dopusnice ne izdajem ja niti moja uprava za inspekcijske poslove. To nije u našoj nadležnosti, nego u nadležnosti uprave za ceste na čijem čelu je pomoćnik ministra gospodin Mijo Bezer. Ja ću gospodina Drvodelića nakon ovoga tužiti sudu! Borković nije na prodaju, nitko ga nije uspio kupiti! Ne može to ni Pavao Drvodelić u čijem autobusu je inspekcija pronašla dvoje tablice, jedne njemačke i jedne hrvatske, pa njegov autobus po Hrvatskoj vozi s hrvatskim tablicama, a po Njemačkoj s njemačkim. Taj gospodin to radi već osam godina i tek smo ga ovih dana uhvatili. O njegovu slučaju sam izvijestio kolegij i svog ministra, a vrlo rado ću o tome podnijeti dokumentaciju i premijeru Račanu i javnosti.

Što se tiče njegove optužbe da sam primio od Ljubanovića 10.000 maraka, tužiti ću Drvodelića sudu za uvredu časti i poštenja! A nikada do sada u životu nisam bio na sudu. Ljubanovića poznam kao građanina Jastrebarskog otkuda sam i ja i to je jedina naša povezanost.

M. ŠILOVIĆ