Vjesnik: 19. 12. 2001.

Barbarski je i očajnički uništavati dokumente, jer povijest se time ne može promijeniti

Kada je riječ o tajnim službama uvijek se isticalo pravo države da štiti informacije, kako o prijašnjim tako i o sadašnjim tajnim službama. No treba postaviti pitanje zašto? Zašto bi država imala i od građana štitila informacije koje je o njima skupljala tajna policija u službi diktature ili autokracije? Treba stvoriti zakon koji razlikuje dokumente diktature i demokracije / Umjesto prekida lanca represije nad ljudima koja traje desetljećima, pogodbena tranzicija baš ničim ne želi poremetiti miran san naših doušnika / Otvaranje tajnih arhiva STASI-ja poslužilo je zakonskom, političkom i povijesnom suočavanju s prošlošću

ANDREA FELDMAN

Umjesto da javnosti, građanima i znanstvenicima da na uvid cjelokupan arhiv tajnih službi koje su te iste građane špijunirale prošlih godina, ova se Vlada putem svojeg ministra unutrašnjih poslova odlučila za selekciju dosjea koje će građani ipak moći vidjeti, da bi ih nakon toga uništili.

Barbarizam prema dokumentima je očigledan iako već ima nekih koji unaprijed znaju (kako?) da u tim dosjeima nema ničega zanimljivoga, te da će se ovako izbjeći nepotrebni konflikti unutar društva, a moguće i unutar nekih obitelji.

Umjesto prekida lanca represije nad ljudima koja traje desetljećima, pogodbena tranzicija baš ničim ne želi poremetiti miran san naših doušnika.

Kako su to pitanje riješile druge zemlje s traumatičnim komunističkim iskustvom?

U Njemačkoj je prošlih deset godina Joachim Gauck predvodio Saveznu upravu nad tajnim dosjeima Službe za državnu sigurnost DDR, zloglasni STASI.

Joachim Gauck, bio je protestantski župnik u Rostocku, i u doba komunizma držao je propovijedi mnoštvu koje se okupljalo u njegovoj crkvi. Tada još nije mogao ni pretpostaviti koliko je među njima bilo doušnika.

U prosincu 1989. građani su preuzeli zgradu, okupirali STASI, ali i spriječili uništavanje dokumenata. Parlament je uspostavio Saveznog povjerenika koji će nadzirati rad ministarstva u dijelu poslova koji se tiču tajnih službi.

Od odlučne je važnosti bilo da su istočni Nijemci, u različitim strankama koje su bile zastupljene u Parlamentu, pa čak i postkomunisti, bili suglasni ukinuti tajne službe. To je bio zajednički zahtjev novoga demokratskog društva. Njihov je slogan bio »STASI u proizvodnju«, »Stasijevce u tvornice«, dakle, nije se išlo za tim da ih se javno proskribira, uhiti ili sudi nego da ih se ponovno socijalizira radom.

U pitanju suočavanja s prošlošću postignut je velik međustranački konsensus. Posebnost njemačke situacije je u tome što su oni već jednom u povijesti prošli onim što se u Njemačkoj naziva zatvaranjem poglavlja.

Nakon Nürnberških suđenja, i za vrijeme kancelara Adenauera, velika su se pitanja njemačke krivnje i odgovornosti za rat, polagano gurnula pod tepih i o njima se nije više raspravljalo.

Tek je generacija 1968. godine počela srčano postavljati pitanja strarijoj generaciji o njihovoj odgovornosti za nacizam. Od tada je nastala podjela u njemačkom društvu na konzervativce i liberalnu ljevicu, koja se zasnivala na odnosu prema prošlosti, odgovornosti i krivnje za rat.

Tako se u Njemačkoj u uvjetima sloma komunizma zaključuje da politika zatvaranja tog poglavlja povijesti nije dobra, ne daje rezultate i da je najbolje da se ne ponavlja neučinkovito. Trebalo je dakle, otvoriti dokumente, suočiti se s prošlošću, raspravljati o njoj, učiti na vlastitim pogreškama.

U kolovozu 1990. još prije ujedinjenja Njemačke, donesen je zakon u kojem je stajalo da svaki pojedinac može imati pristup svom tajnom dosjeu, kako bi ljudi bili u mogućnosti vidjeti na koje ih je sve načine sustav kontrolirao i što je o njima znao. Uvid u tajne dosjee uključivao je imena i prezimena informatora, dakle, ljudi koji su radili kao doušnici tajnih službi. Zakon je dopuštao da se sudovi i tužiteljstvo služe tajnim dosjeima u procesu protiv dijelova državnoga ili sigurnosnog aparata.

Znanstvenicima, povjesničarima i novinarima stavljen je na uvid određen broj tajnih dosjea, ali oni nisu mogli dobiti informacije o žrtvama tajnih službi. One su javnosti mogle dati dokumentaciju o sebi, ako su to željele, ali Uprava je štitila privatnost žrtvi.

No ako ste kao novinarka ili povjesničarka željeli istražiti neko područje poput sveučilišta ili zdravstva, mogli ste od Uprave tražiti i dobiti sve informacije o određenim ljudima, doktorima ili profesorima koji su radili u toj ustanovi, a bili doušnici STASI-ja.

Otvaranje tajnih arhiva STASI-ja poslužilo je zakonskom, političkom i povijesnom suočavanju s prošlošću.

Vergangenheitbeweltigung, sukobljavanje s prošlošću već je međunarodno poznata, no danas se sve više upotrebljava riječ poznatija iz psihološke i terapijske prakse, prorađivanje prošlosti. Riječ je, dakle, o sudskom, političkom, povijesnom, ali i osobnom prorađivanju, suočavanju s prošlošću. Reakcije na otvaranje dosjea u tadašnjoj Zapadnoj Njemačkoj bile su različite. Tadašnji ministar unutrašnjih poslova Wolfgang Scheuble bio bi vrlo rado proglasio opću amnestiju za sve stasijevce, ali nije jer su ga istočni Nijemci svojom odlukom doveli pred gotov čin.

U Njemačkoj nije bilo lustracije, ne na način kako su o tome razmišljali Poljaci ili Česi. Nije bilo nikakve odmazde protiv članova Komunističke partije kojih je bilo nešto oko 2,3 milijuna.

Smatrali su te drugove oportunistima i nisu mislili da je potrebno otpuštati ih iz javnih službi, ili na bilo koji način sankcionirati, ako nije bilo dokaza da su počinili zločin. Tako su došli do ograničene lustracije. Što znači da nisu željeli vidjeti najuglednije suradnike STASI-ja zastupljene u javnim službama, ali ni kao učitelje ili carinike.

Kad je riječ o manje važnim suradnicima STASI-ja, o doušnicima, nisu ih željeli sve isključiti iz javnih službi, i ostavili su mogućnost da njihovi poslodavci procijene svaki pojedini slučaj.

Znalo se da je tajna služba bila razgranata, ali brojevi su uistinu iznenađivali. Najšokantniji je bio broj suradnika STASI-ja, kojih je samo časnika i stalno zaposlenih službenika bilo više od 90.000. Njima treba pribrojiti još više od 150.000 neformalnih doušnika.

Sve se to zbivalo u zemlji sa 16,5 milijuna ljudi, u relativnom broju gustoća tajnih policajaca bila je veća u DDR nego u Njemačkoj Hitlerova doba. Otvaranjem dosjea tajnih službi može se danas sa sigurnošću reći koliko je ljudi ubijeno u pokušaju bijega preko granice.

U svim područjima života u sportu ili kulturi prisutnost STASI-ja je bila sveobuhvatna, a to se prije otvaranja tih arhiva nije točno znalo.

Doznalo se, na primjer, da su dva vodeća disidenta DDR, od kojih je jedan Wolfgang Schurr trebao postati prvi premijer nakon pada komunizma, a drugi, jedan od čelnika socijaldemokrata Ibrahim Boheme, obojica su bila u vrhu obavještajne službe.

Naravno da oni koji su surađivali s tajnim službama, misle da se ne treba baviti otvaranjem arhiva i da je takav način otvaranja arhiva i rasprave o prošlosti pogrešan. Tako se i njemačko društvo na određeni način podijelilo. Većina smatra da se o tome treba govoriti, a manjina smatra da je to lov na vještice, i to ne protiv komunista nego samo protiv onih koji su surađivali s tajnim službama, koji su samo radili svoj posao.

Važno je reći da se nakon otvaranja arhiva vodilo na tisuće sudskih procesa, no rijetki su oni koji su bili osuđeni ili dobili stroge kazne radi surađivanja s tajnim službama.

Danas u Njemačkoj već polagano nastupa zastara i, prema službenoj dužnosti, će se goniti samo oni koji budu optuženi za ubojstvo. Provjera ljudi za rad u javnim službama prestat će nakon 15 godina, dakle, za četiri godine. Građanima će biti moguće dobiti svoj dosje na uvid, kao i danas, ali neće biti automatske provjere kandidata pri zapošljavanju.

Za žrtve režima koji su izgubili posao ili nisu mogli studirati, ili su bili u zatvoru postoji mala državna naknada, kojom se na određeni način naknađuje šteta nastala doušničkom informacijom.

Otvoreno je 1,700.000 dosjea, a nevjerojatan je broj molbi koje Uprava svakodnevno zaprima, prosječno desetak tisuća molbi svaki mjesec.

Joachim Gauck smatra da nikada neće prestati interes običnih ljudi da pročitaju svoj dosje. Pravo je svakog pojedinca da zna informaciju koju je o njegovom životu imala apsolutna vlast.

Kada je riječ o tajnim službama uvijek se isticalo pravo države da štiti informacije, kako o prijašnjim tako i o sadašnjim tajnim službama. No, treba postaviti pitanje zašto? Zašto bi država imala i od građana štitila informacije koje je o njima skupljala tajna policija u službi diktature ili autokracije? Treba stvoriti zakon koji razlikuje dokumente diktature i demokracije.

Svako demokratsko društvo mora svojim građanima osigurati njihova građanska prava, a to znači da imaju pravo znati ono što su oni koji su njima vladali o njima znali. Nikome ne može biti u interesu štititi prava onih koji su provodili teror nad svojim sugrađanima. U svim tranzicijskim zemljama, pa tako vjerojatno i u Hrvatskoj aktivno je još mnogo ljudi koji su radili za tajne službe. Potrebno je javno nastupati i govoriti o pravu građana na informaciju. To je i pitanje njihova dostojanstva. Pored toga, u društvima koja javno ne raspravljaju o tim problemima postoji atmosfera sumnjičavosti.

Kad su arhivi dostupni, može se pogledati u dokumente i vidjeti postoji li osnova takvoj sumnji ili ne. Kad te otvorenosti nema sumnjičavost ostaje. Pored toga oni koji su surađivali sa tajnim službama, špijunirali i dojavljivali o svojim sugrađanima, ako ne ništa o njima ne bi otkrilo, sjedili bi i danas u javnim službama i još bi ih njihovi bivši šefovi mogli ucjenjivati onime što su o njima možda znali. Nastavila bi se ista noćna mora, a to je za društvo vrlo opasno.

Obnova i preuređenje Hrvatske u građansko društvu ići će lakše ako znamo povijesnu istinu i stvarne činjenice. Povijest se, može poznavati ili ne, ali promijeniti se ne može.

Zdravo je razobličiti aroganciju komunističkih i autoritarnih vlasti i tajnih službi. A oni kojima je na brizi pravna država trebaju reći i to da je riječ o pravu pojedinca na informacijsko samoodređenje i ako jedna zemlja teži europskim standardima u pitanju ljudskih prava, onda bi morala omogućiti svakom pojedincu da vidi sve ono što su o njemu ili njoj znale tajne službe.

Ljudi se nevoljko suočavaju s prošlošću. Često se čuju priče o tome kako i nije bilo tako loše za vrijeme samoupravnog socijalizma. Sigurne plaće, »Buco« sir, traperice i kava u Trstu i nikakva osobna odgovornost.

Ljudi se vole sjećati dobrih stvari iz loših vremena. I slijegati ramenima na činjenicu da je Vlado Gotovac posljednji put robijao 1982. godine.

Tko danas ima pravo uvida u njegov dosje? Hrvatski povjesničari se samo iznimno bave dvadesetim stoljećem i zato tako malo o njemu i znamo.

Tridesetogodišnje pravilo o zatvorenosti arhiva trebalo bi se kao i u Njemačkoj ticati samo dokumenata nastalih u doba demokracije, no to pravilo ne vrijedi za dokumente nastale u doba diktature. U našem je interesu znati kakav je doista bio komunistički režim, a kakav onaj koji ga je naslijedio. Barbarski je i očajnički uništavati dokumente, jer povijest se ne može promijeniti.

Autorica je magistrica znanosti, doktorantica na Sveučilištu Yale, međunarodna tajnica Liberalne stranke i izvršna direktorica Instituta »Vlado Gotovac«