Vjesnik: 27. 12. 2001.
Hrvat
ska će kupiti četiri i servisirati osam MiG-ovaPosao će se vjerojatno obaviti s Rumunjskom, ali konačna odluka još nije donesena / Na četiri kupljena MiG-a školovat će se vojni piloti / Od kupnje američkih F-16 odustalo se, jer bi trebalo platiti i dodatnu obuku pilota / Jedan od uvjeta prije ugovaranja posla s Rumunjskom bit će da se kod nas kupi najmanje 10 posto robe potrebne za modifikaciju zrakoplova
ZAGREB, 26. prosinca - Hrvatska će iduće godine od Rumunjske kupiti četiri generalno servisirana nadzvučna borbena zrakoplova tipa MiG-21, a veliki su izgledi da upravo rumunjskoj zrakoplovnoj industriji bude povjeren i remont osam naših zrakoplova MiG- 21 bis. Potvrdio je to u kraćem razgovoru za Vjesnik jedan visoki dužnosnik Ministarstva obrane.
U Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu (HRZ), koje ovih dana dobiva najbolje ocjene za dostignuća, željno očekuju preuzimanje MiG-ova i potpisivanje ugovora o servisiranju hrvatske zračne flote. Četiri MiG-a dvosjeda koristit će se za školovanje vojnih pilota na nadzvučnim zrakoplovima, a servisirani bi zrakoplovi trebali imati presudnu ulogu u civilnim zadaćama, prije svega. Da će prvu fazu preustroja naših Oružanih snaga znatno obilježiti modifikacija naših nadzvučnih zrakoplova, postalo je jasno nakon javnih istupa čelnika MORH-a.
Ministar obrane Jozo Radoš nekoliko je puta ovih dana odao priznanje upravo pripadnicima HRZ-a. Najprije im je, na obilježavanju 10. obljetnice osnivanja, ističući veliki doprinos zrakoplovstva u Domovinskom ratu, obećao do iduće godišnjice više borbenih zrakoplova da bi potom, najavljujući novi sustav vojnog obrazovanja, pohvalio sadašnji model školovanja vojnih pilota.
U Sektoru MORH-a za opremanje i nabavu potvrdili su da najveće izglede za remont naših zrakoplova ima rumunjska zrakoplovna industrija. Proces odlučivanja, međutim, još traje, a jedan od uvjeta prije ugovaranja posla bit će da se kod nas kupi najmanje 10 posto robe potrebne za modifikaciju zrakoplova, naglašavaju u MORH-u. Procjenjuje se da bi modernizacija MiG-ova mogla Hr
vatsku stajati od 800.000 do milijun dolara po zrakoplovu.Kao i većina zemalja koje žele što prije ući u Europsku uniju i NATO, Hrvatska se također našla pred dvojbom: uz opći trend smanjenja vojnog proračuna, nabaviti američke zrakoplove tipa F-16 ili ipak ići na prilagodbu svojih borbenih zrakoplova.
Iako su mediji početkom prošle godine pisali o kupnji zastarjelih američkih zrakoplova tipa F-16, od te se opcije vrlo brzo odustalo. Pokazalo se da bi se, osim zrakoplova, morali platiti troškovi dodatne obuke vojnih pilota, nabaviti nova prateća oprema i prilagoditi sadašnja infrastruktura. Osim toga, jedna od najvećih vrijednosti HRZ-a upravo je visoko obrazovani kadar, pa zemlje koje nemaju vlastiti sustav, pokazuju znatno zanimanje za školovanje vojnih
pilota upravo u Hrvatskoj.Nakon donošenja konačne odluke o remontu hrvatskih MiG-ova, najozbiljniju su kandidaturu istaknule izraelska i ruska zrakoplovna industrija. Čini se da je odabir na kraju pao na Rumunjsku zbog njezine povoljne ponude za prodaju četiriju MiG-a za školovanje vojnih pilota. Vjesnik neslužbeno doznaje da izaslanstvo MORH-a planira uskoro posjetiti tvorničke hale rumunjske zrakoplovne industrije da se uvjeri u njezine mogućnosti.
Ta je zemlja prije desetak godina, uz pomoć izraelske tv
rtke »Elbit systems ltd«, modificirala 110 rumunjskih MiG-ova 21 na zapadni standard - Lancer.Glavna njezina tvrtka, koja se bavi održavanjem i servisiranjem zrakoplova - Aerostar - smještena je u gradu Bacauu, a zapošljava oko 2800 ljudi.
Mile Franičević