«HRVATSKO
PRAVO»
Prve
stranačke online novine u Republici Hrvatskoj
12. prosinac 2006.
“MOJ
ŽIVOT S FRANCEKOM” – U OBLACIMA (3)
(KOMENTAR)
Piše:
diplomirani povjesničar Goran Jurišić, prof.
„U ime Hrvatske
stranke prava i Hrvatskog državotvornog pokreta pozdravljam vas na ovom skupu
koji je prosvjed protiv nametnutog, novog konfederalnog ustava kojeg bi sutra
trebao izglasati hrvatski Sabor. Moram vas obavijestiti da su nadležne vlasti u
Zagrebu izdale naredbu s kojom zabranjuju ovaj skup. Doveli su ovdje policijske
odrede, a i sada traže isključenje razglasa, ali ja im kažem s ovoga skupa da
niti naredbe policije, niti vojna okupacija, niti specijalci – nitko neće
zaustaviti hrvatski narod u njegovom pohodu prema slobodi i nezavisnoj državi
Hrvatskoj. Mi, ovdje okupljeni tražimo da hrvatski Sabor raspiše referendum, da
dopusti hrvatskom narodu da se sam izjasni da li želi svoju državu – nezavisnu
državu, ili želi ostati u tamnici naroda koja se zove i koja će biti nova,
treća Jugoslavija (...)“ Dobroslav Paraga, 21.
prosinca 1990. godine.
U posljednjem dijelu kritike
knjige supruge prvog predsjednika Republike Hrvatske Franje Tuđmana, Ankice
Tuđman, osvrnuti ću se na doba kada je Franjo Tuđman zbog opovrgavanja lažnog
astronomskog broja žrtava jasenovačkog logora došao u sukob s nomenklaturom
komunističke partije iz koje je isključen 1967. iz članstva SKJ, i postao disident
jugokomunizma. Tuđman napušta krug boljševika kojemu je pripadao do 1961.
godine kada je postao najmlađi Titov general „JNA“, radeći u beogradskom
ministarstvu obrane i u glavnom stožeru odnosno u „Generalštabu Jugoslovenske
narodne armije“. Autorica knjige radila je 17 godina u jugoslavenskom
ministarstvu vanjskih poslova. Tek kada je Franjo Tuđman došao zbog povijesne
istine o broju jasenovačkih žrtava u sukob s velikosrpskom strujom u
jugoslavenskoj komunističkoj partiji, Tuđman, institucionalno isključen iz
jugoslavenskog društvenog života, napušta liniju jugoslavenstva, koju je
slijedio od dana odlaska u partizane 1941. godine, i okreće se šezdesetih
godina 20. st. hrvatskom nacionalnom pitanju u Jugoslaviji, a poslije Hrvatskog
proljeća zastupa i ideju hrvatskog suvereniteta i osnivanja hrvatske države,
ali nikada do kraja otvoreno i beskompromisno, no, u odnosu prema smijenjenim
partijskim protagonistima Hrvatskog proljeća Savki Dabčević Kučar i Miki
Tripalu, ipak dosta jasnije i hrabrije. Franjo Tuđman nije pristao na poznatu
hrvatsku šutnju, kojoj su se podvrgnuli Savka, Tripalo i Dražen Budiša, i tu
treba Franji Tuđmanu u odnosu prema navedenima, i bezbroju drugih plašljivih
Hrvata, odati priznanje. (Koju veliku štetu za Hrvatsku i povijesnu istinu
predstavlja činjenica da je današnja garnitura vlasti RH dopustila da se
jasenovačke žrtve opet popnu na nedokazanu visinu od 60 do 80 tisuća, dok je
Franjo Tuđman zastupao realniji broj jasenovačkih žrtava od 30 do 40 tisuća, a
i ta brojka bi se morala podvrgnuti znanstvenoj provjeri.)
U biti, memoari Ankice Tuđman o
njezinoj obitelji i njezinom suprugu, aktivnom sudioniku jugokomunističkog
ustroja, zrcale tragediju hrvatskog naroda u 20. stoljeću, pocijepanog na
jugoslavenstvo i hrvatstvo. Autorica zorno prikazuje dugotrajan put obitelji
Tuđman od neke vrste zaluđenosti jugoslavenskom ideologijom i titoizmom, do
otrežnjenja i rađanja svijesti o potrebi da se riješi pozitivno hrvatsko
nacionalno pitanje. Metode koje je Franjo Tuđman koristio u trasiranju
samostalnog hrvatskog puta biti će ovdje malo kasnije kritički analizirane.
Iako se kod autoričina djela
radi o sjećanjima na njezinu obitelj i njezinog pokojnog supruga, s obzirom da
se dr. Franjo Tuđman na čelu partijskog Instituta
za historiju radničkog pokreta (današnji Hrvatski institut za povijest, u
Zagrebu) bavio istraživanjem povijesti, poglavito poviješću partizanskog
pokreta u Drugom svjetskom ratu, ispravljajući neke krive Drine u odnosu prema
velikosrpskom i jugounitarističkom prilagođavanju povijesti, i s obzirom da je
F. Tuđman s vremenom postao disident i oporbeni političar, autorica je
propustila u tom kontekstu navesti ulogu, nekada i daleko veću ulogu koju su
neki drugi hrvatski disidenti i oporbeni političari igrali na različite načine
u Titovoj Jugoslaviji nakon nasilnog sloma Hrvatskog proljeća. Autorica je
korektno navela ulogu Bruna Bušića u znanstvenom istraživanju povijesne istine
o broju jasenovačkih žrtava, u navedenom zagrebačkom Institutu, ali ipak je
trebalo malo značajnije istaknuti Bušićevu ulogu, jer beogradski titoistički
režim nije slučajno Bruna Bušića odredio kao prvooptuženog u političkim
procesima nakon sloma Hrvatskog proljeća, jer je Bruno bio i najistaknutiji i
najznačajniji protujugoslavenski i protujugoslavenski eksponent. Tuđmanova
uloga bila je, ljutila se autorica ili ne, drugorazredna u odnosu prema ulozi
Bruna Bušića. Totalitarni režim uperio je svoje koplje prema Brunu Bušiću, dok
je F. Tuđman prošao s nekoliko pljuski. Autorica je navela istinu i činjenice
da joj je suprug nepravedno i nedužan osuđen na montiranom procesu, da je
izgubio posao, prihode, društvenu poziciju, da je praktički ispao iz sustava,
da su ga najbliži partijski suradnici i čelnici Hrvatskog proljeća ostavili na
cjedilu onda kada je trebalo djelovati u korist hrvatskih interesa itd., ali
ipak kao da je zaboravila da je njezina obitelj u odnosu na veliku većinu
hrvatskog naroda bila tri desetljeća privilegirana, da je živjela normalno u
odnosu na onaj dio hrvatskog naroda odnosno hrvatsku većinu koju je partizanski
režim pretvorio u siromahe, u obespravljene i žigosane „neprijatelje“. Problemi
za Ankicu Tuđman počinju tek kada joj suprug pada u nemilost režima, ali i onda
režim postupa relativno obzirno prema svome bivšem generalu i prvoborcu. Nakon
Titove smrti 1980. režim oštrije postupa prema Tuđmanu, ali i tada njezin
suprug ne osjeća na svojoj koži težinu udaraca totalitarnog režima kao drugi,
poput Ante Paradžika, Vlade Gotovca ili Marka Veselice i bezbroja drugih
hrvatskih rodoljuba. Divljačko postupanje jugokomunističkog režima osamdesetih
godina 20. st. prema Dobroslavu Paragi zorno pokazuje razliku između
beskompromisnih boraca za hrvatske pravice, i bivših komunista-disidenata poput
Franje Tuđmana koji su uvijek bili privilegirani u odnosu na nekomunističke
disidente poput Dobroslava Parage. Franjo Tuđman, primjerice, dobiva od režima
natrag pravo na putovnicu 1987. godine, a Dobroslav Paraga tek dvije godine
kasnije, 1989. godine, te Dobroslavu Paragi nije pri traženju putovnice pomogla
kod režima ni činjenica da ga je njemački predsjednik Richard von Weizsäcker
pozvao u službeni posjet. Takve razlike u, uvjetno rečeno, „prvilegijama“,
gospođa Ankica Tuđman ne uočava, što je šteta, jer bi njezina, inače sadržajno
zanimljiva knjiga bila puno ozbiljnija i od obaviještenog dijela čitateljstva
ocijenjena boljom ocjenom. Ovako se radi o pokušaju stvaranja bolje prošlosti
za svoga voljenog supruga, na što ima pravo, ali je povijest nemilosrdna, jer
na kraju ostaju samo gole činjenice koje vrijede, dok Potemkinova sela s
vremenom otpuhne vjetar. I Marko Veselica je poput Franje Tuđmana bivši
komunist koji je u jednom trenutku svog života napustio jugoslavensku i
partijsku liniju i pao u nemilost režima. „Odgulio“ je, nedužan, jedanaestogodiđnju
kaznu zatvora kao politički zatvorenik, ali i on je prema Dobroslavu Paragi
imao određene, uvjetno rečeno, „privilegije“, jer se kazna ne treba uvijek
mjeriti vremenskom kaznom, nego i sadržajnom kaznom, na pr. brojem dana
provedenih u samici, štrajkovima glađu, mjestom utamničenja i sl. D. Paraga ima
daleko najveći „staž“ u samici u odnosu prema Franji Tuđmanu ili Marku
Veselici, i k tome je D. Paraga prije zatvora u Lepoglavi bio utamničen u
konc-logoru na Golom otoku – paklu na Zemlji! To navodim stoga da ukažem na
apsurd, da neki bivši hrvatski disidenti od svog disidentstva konstruiraju ili
su konsturirali bajke u odnosu prema Dobroslavu Paragi, za kojeg je režim nakon
Bruna Bušića, kojeg je UDB-a likvidirala 1978. godine, procijenio da je najopasniji
protujugoslavenski i antikomunistički „neprijateljski element“.
Pomalo naivno zvuči svjedočenje
gospođe A. Tuđman o tajnom putovanju Franje Tuđmana u listopadu 1977. u Švedsku
ka Brunu Bušiću, vlakom iz Ljubljane. Zar bivši partizanski prvoborac, major, i
general, poznat u javnosti jugoslavenskog ustroja, može neometano prelaziti
tadašnju jugoslavensko-austrijsku granicu i neometano se vratiti natrag? Zar je
moguće da UDB-a i njezini doušnici ne primijete kontakte disidenta sa tadašnjim
državnim neprijateljem Titove Jugoslavije br. 1, Brunom Bušićem? O tome ne bih
htio dalje nagađati, to će ostati hrvatskim povjesničarima u budućnosti da
istraže o čemu se radi.
Gospođa Ankica Tuđman ističe u
svojoj knjizi hrvatsku državotvornu politiku svoga supruga, i stavlja ga u prvi
plan i kao prvoga od svih hrvatskih oporbenih političara u bivšoj Jugoslaviji.
S tim u vezi je u svojoj knjizi „Moj život s Francekom“ dala tiskati i „IZBORNI
PROGLAS” Hrvatske demokratske zajednice” uoči prvih višestranačkih izbora u
Socijalističkoj Republici Hrvatskoj 1990. godine. Međutim, niti taj proglas,
kao ni „Programska deklaracija Hrvatske demokratske zajednice“ iz 1989. godine
ne potvrđuje tvrdnju autorice, tvrdnju da je Franjo Tuđman bio nositelj i
predvodnik hrvatskog državotvornog programa o samostalnoj i neovisnoj hrvatskoj
državi. U prvoj točci „Izbornog proglasa“ HDZ-a spominje se suverenitet
hrvatskog naroda, no, suverenitet ne znači ujedno i državnu samostalnost
Hrvatske. U drugoj točci stoji napisano sljedeće: Dajući svoj glas za HDZ,
dajete glas: „2. za aktualno i neotuđivo
pravo cijeloga hrvatskog naroda, unutar njegovih povijesnih i prirodnih
granica, na samoodređenje do otcjepljenja i na ugovorno uređenje odnosa sa
susjednim narodima u sadašnjoj SFRJ i Europi.“
Naglasak je, dakle, na
suverenitetu hrvatskog naroda u Hrvatskoj kao dijelu Jugoslavije, i nigdje se
ne spominje, kao ni u ostalim točkama navedenog predizbornog proglasa, plan o
stvaranju samostalne i neovisne hrvatske države. Za razliku od Hrvatske demokratske
zajednice Franje Tuđmana je Hrvatska stranka prava Dobroslava Parage u svom
programu iz 1990. godine naglasila politiku stvaranja samostalne i neovisne
hrvatske države. Evo naglaska iz tog programa u govoru Dobroslava Parage na
Trgu bana Josipa Jelačića u Zagrebu, 21. prosinca 1990. godine:
„U ime Hrvatske stranke prava i Hrvatskog državotvornog
pokreta pozdravljam vas na ovom skupu koji je prosvjed protiv nametnutog, novog
konfederalnog ustava kojeg bi sutra trebao izglasati hrvatski Sabor.
Moram vas obavijestiti da su nadležne vlasti u Zagrebu
izdale naredbu s kojom zabranjuju ovaj skup. Doveli su ovdje policijske odrede,
a i sada traže isključenje razglasa, ali ja im kažem s ovoga skupa da niti
naredbe policije, niti vojna okupacija, niti specijalci – nitko neće zaustaviti
hrvatski narod u njegovom pohodu prema slobodi i nezavisnoj državi Hrvatskoj.
Mi, ovdje okupljeni
tražimo da hrvatski Sabor raspiše referendum, da dopusti hrvatskom narodu da se
sam izjasni da li želi svoju državu – nezavisnu državu, ili želi ostati u tamnici
naroda koja se zove i koja će biti nova, treća Jugoslavija…(inspektori policije provaljuju u privatni obiteljski stan i u tom
trenutki iskapčaju razglas iz električne mreže; okupljeni prosvjednici zvižde
vlastima Franje Tuđmana, a D. Paraga uzima megafon i nastavlja govor)… (…)”
Povijesna je
činjenica da Franjo Tuđman, predsjednik Predsjedništva SRH, nije dozvolio
raspisivanje referenduma o nezavisnosti, nego je 19. svibnja 1991. godine
održan referendum na kojemu su se hrvatski građani izjašnjavali žele li
jugoslavensku konfederaciju ili jugoslavensku federaciju. Srećom, Sabor
Republike Hrvatske je, na demokratski pritisak Dobroslava Parage, 25. lipnja
1991. proglasio hrvatsku državnu nezavisnost, ali Franjo Tuđman Brijunskim
sporazumom od 7. srpnja 1991. stavlja saborsku odluku i ustavni zakon o
nezavisnosti izvan pravne snage, do 8. listopada 1991. godine. To su dokazi, a
ima i drugih, koji dokazuju nepobitnu činjenicu, da je jedino Hrvatska stranka
prava na čelu sa Dobroslavom Paragom stajala iza hrvatske državne neovisnosti i
samostalnosti, dok to HDZ sa Franjom Tuđman nije bio, niti je to bio HSLS ili
HSS, dok je Račanov SDP-SKH išao čak ispod nivoa suverene Hrvatske u
konfederativnoj Jugoslaviji, jer je Ivica Račan zastupao program isto kao
Slobodan Milošević, naime, jugoslavensku federaciju, s tim da je Milošević
javno htio “čvrstu” federaciju ili srpsku hegemoniju i jugoslavenski
centralizam i unitarizam, dok je u stvarnosti razbijao SFR Jugoslaviju i
stvarao “Veliku” Srbiju.
Završno, ne samo da
autorica na neki način i dan danas živi u oblacima, izvan realnosti, veličajući
doprinos njezina supruga i prvog hravtskog predsjednika Franje Tuđmana, koji
ima svoje snažne zasluge u borbi za hrvatsku stvar, ali koji je vodio krivu i
neprincijepijelnu politiku protiv boraca za hrvatsko državno pravo Dobroslava
Parage i Ante Paradžika, a o metodama koje je Franjo Tuđman koristio protiv
Parage i pokojnog ubijenog Paradžika ovdje ne treba govoriti, jer o tome će
hrvatska povijest još puno i iscrpno pisati. Samo bih naveo, da je Franjo
Tuđman bio dugogodišnji suradnik generala „JNA” Ivana Gošnjaka, super zadrtog
boljševika, i da je Franjo Tuđman iz hrvatske državne politike izopćio
nositelje hrvatskog državnog prava Paragu i Paradžika, ali ih nije uspio
pokoriti i uništiti, i to je razlog što je Republika Hrvatska danas još
suverena i samostalna i neovisna država, a dokle će takva ostati, i da li će u
budućnosti opstati, vidjeti ćemo, i nadamo se da hoće, unatoč svim pokušajima njezine
destabilizacije od strane protuhrvatskih snaga kod kuće i u svijetu. Unatoč
tome što je Franjo Tuđman 1990. lansirao politiku pomirbe, istovremeno je
proklamiranu politiku pomirbe minirao dovođenjem u vlast dokazanih
protuhrvatskih, boljševičkih “kadrova”, koji Hrvatskoj i dan danas podmeću
klipove. Međutim, pokojni osnivač Hrvatske
demokršćanske stranke i politike, dr. Ivan Cesar, ostavio je u svom političkom
testamentu 1993. poruku hrvatskom narodu i svijetu, da je hrvatska politika
Dobroslava Parage “NEPOKOLEBLJIVA” ! I to je nada koju Hrvati trebaju
poduprijeti, i ostati slobodni, a ne postati helotima !