Vjesnik: 16. 01. 2002.
Sternovo istraživanje samo posljedica neznanja?
ZAGREB, 15. siječnja - Je li posljednje Sternovo istraživanje koje je pokazalo da je Hrvatska nesigurna turistička zemlja samo plod općeg njemačkog neznanja i neupućenosti ili se u rezultat tog po nas izrazito lošeg ishoda umiješala i konkurencija? Hrvatska, naravno, nije nesigurna zemlja već
joj je, naprotiv, potvrđena sigurnost jedan od glavnih aduta. Sigurnost turista nije bila ugrožena ni tijekom Domovinskog rata, a kamoli nakon njega.Mnogo toga su nam mogli »prišiti«, ali potpuni je promašaj svrstati nas u kategoriju nesigurnih zemalja. U istoj smo skupini s Tunisom i Turskom dok su, recimo, Karibi, Španjolska, Francuska i Italija, prema Sternu, mnogo sigurniji od nas. Nijemci su nesigurniji jedino u SAD-u, jugoistočnoj Aziji i Egiptu.
Nakon 11. rujna 2001. poremećeno turističko tržište dobiva, očito, novi epilog. Njemačku je posljednjih tjedana zahvatila »manija« istraživanja turističkih planova njemačkih građana, a rezultati, općenito gledano, nisu dobri ni za turizam u cjelini.
Časopis Focus je nedavno, na velikom uzorku, istražio da će se ove godine čak 52 posto Nijemaca odmarati u vlastitoj zemlji. Nitko ne sumnja da je to »proizvod« rujanskih događanja jer se prošle godine samo 30 posto Nijemaca izjasnilo za odmor u Njemačkoj. Ne zaboravimo da je Njemačka vodeća emitivna svjetska sila.
Focusovi se rezultati objašnjavaju poznatom germanskom proračunatošću. Nijemci su već dugo pod svojevrsnim stresom - pomno se osluškuje što će se događati s eurom, zemlja je u recesiji, raste broj nezaposlenih... Najkraće rečeno, svima je jasno da je gotovo s razdobljem dugog blagostanja. Najvažnije je da Nijemac - za razliku od nas - počinje štedjeti znatno ranije nego što bankrotira.
Što je, međutim, moglo pridonijeti Sternovim rezultatima, koji nipošto ne odgovaraju istini? Selimir Ognjenović, direktor I.D. Riva Toursa, najjačeg njemačkog turoperatora specijaliziranog za Hrvatsku, tvrdi da je prosječnom Nijemcu izrazito sigurno samo ono što je u Europskoj uniji. Po njemu, problem je i što nas ne poznaju dovoljno i što je iza nas rat koji još uvijek n
ije izbrisan iz sjećanja.Selimir Ognjenović ne isključuje ni mogućnost da su se u rezultate ankete upleli razni lobiji nama konkurentnih zemalja.
S druge strane, Stern nam može pomoći da razbijemo iluzije o vlastitim vrijednostima. Turizam je u globalnoj krizi i počinje doslovna borba za svakog gosta. Možda je čak i Stern pokazatelj što sve ove sezone možemo očekivati. Ako smo nepravedno svrstani među nesigurne zemlje, što će nam tek raditi kada na red dođu turistička ponuda, izvanpansionske cijene...
Jesu li domaći turistički operativci spremni na sve - čiste i prljave poteze - što ih nedvojbeno očekuje? Jadranski hotelijeri su digli cijene za sezonu 2002., što pokazuje kako mnogi još uvijek nisu svjesni da cijeli svijet ulazi u sasvim novo turističko razdoblje. Nije fraza - borba za svakog gosta vodit će se bespoštednije nego ikad dosad.
Davor Verković