Vjesnik: 11. 02. 2002.
Vujanović: Najbolji je razlaz po češko-slovačkom modelu
Predsjednik Vlade Crne Gore Filip Vujanović očekuje da će EU zadržati poziciju olakšavanja dijaloga Srbije i Crne Gore, što podrazumijeva nepristranost i slobodu odlučivanja obje strane / Najkvalitetniji bi bio savez nezavisnih država Srbije i Crne Gore
ZAGREB, 10. veljače - Pritisak Europske unije na Crnu Goru da ostane u federalnom okviru sa Srbijom u posljednje je vrijeme intenziviran. Vladajuće stranke tom pritisku pružaju otpor ne odustajući od referenduma, dok stav međunarodne zajednice koristi crnogorska oporba najavljujući sankcije i »fragmentaciju na Balkanu
«. Crnogorski premjer Filip Vujanović za Vjesnik objašnjava ovaj državni problem.• Ima li predsjednik Milo Đukanović neke nove prijedloge za EU i njezinog visokog predstavnika za vanjsku politiku Javiera Solanu?
- Predsjednik Đukanović u Bruxellesu zastupa državni stav Crne Gore o uniji dvije nezavisne države. Bruxelleski, a i idući širi politički razgovori u Beogradu, trebaju verificirati koja je od dvije ponude - zajedničke države ili saveza dvije nezavisne države - prihvatljiviji model naših odnosa. Oče
kujem da će EU zadržati poziciju olakšavanja dijaloga, što podrazumijeva punu nepristranost i slobodu odlučivanja sudionika dijaloga.• Solana je pozvao Srbe i Crnogorce da ostanu zajedno u okviru SRJ kako bi sačuvali svoje izglede za integraciju u Uniju te
istaknuo »opasnost« od secesije. Jesu li to prijetnje i o kojim se opasnostima radi?- Europska unija priopćila je formulu naših budućih odnosa kroz poznati stav o demokratskoj Crnoj Gori u demokratskoj Jugoslaviji. To je nastavak stava međunarodne zajednice da kod složenih država treba sačuvati nepromijenjeno stanje i ne podržavati njihovo ukidanje. Tako je bilo i sa SSSR-om, Čehoslovačkom, bivšom Jugoslavijom, a vjerujem da će se međunarodna zajednica tako i u buduće postavljati. Naravno, ona kao jedan
od temeljnih principa svog funkcioniranja ima poštivanje većinske volje građana države članice o njihovoj državnoj sudbini. Zato sam uvjeren da će se i volja građana Crne Gore priznati, jer bi u suprotnom međunarodna zajednica poništila vlastiti temeljni princip.• Jesu li točne informacije o sukobu u vrhu DPS-a odnosno da se koalicija Za Jugoslaviju i EU nadaju da će predsjednik skupštine Svetozar Marović »izdati« Đukanovića?
- Na crnogorskoj se političkoj sceni već dugo plasiraju dezinformacije o sukobu u vrhu DPS-a. Očigledno pristalice koalicije Za Jugoslaviju više nemaju argumenata kojima bi branili zajedničku državu, pa izmišljaju sukobe među onima koji su za samostalnost Crne Gore. Zaboravljaju da je gospodin Marović bio na čelu grupe koja je osmislila sadržaj programa koji u samostalnosti Crne Gore vidi garanciju njezine stabilnosti i razvoja. Naravno, uz dobre odnose sa Srbijom koji se, po našem uvjerenju, mogu najkvalitetnije ostvariti kroz savez nezavisnih država Srbije i Crne Gore.
• Jesu li i dalje aktualne tri opcije o razlazu Crne Gore i Srbije: češko-slovački model, dogovor između Srbije i Crne gore te referendum?
- Siguran sam da je najbolji način kojim ćemo doći do rješenja odnosa sa Srbijom u češko-slovačkom modelu. Taj model osigurava sporazuman razlaz i dogovorno koncipiranje budućih odnosa dviju država nekada vezanih u zajedničkoj državi koja je izgubila smisao i postala smetnjom njihovog napretka. Primjena tog modela pokazala bi da su dogovori o državnim pitanjima na Balkanu mogući i da smo u stanju osmisliti sadržaj odnosa koji će uvažiti legitimne interese većine jedne od država članica. Nadam se da je dosadašnji dijalog, posebno rad eksperata, pokazao da je savez dvije nezavisne države najbolje rješenje naših odnosa. Ako ga službeni Beograd ne bude želio, Crna Gora će morati referendumom građana odlučiti o svojoj budućnosti.
• Zašto Kosovo ne dovodi u pitanje SRJ kao federaciju više nego Crna Gora, koje su sličnosti a koje razlike između statusa republike i autonomne pokrajine?
- Pozicija Kosova je kvalitativno drukčija jer Kosovo nije država članica Jugoslavije kao složene države. Crna Gora je u ovoj, a i u bivšim Jugoslavijama, stvarala državne saveze unoseći u njih svoju državnost. Državnost koju je vjekovima posjedovala. Zato je ona u mogućnosti i u obvezi ocjenjivati predstavlja li joj zajednička država sa Srbijom interes ili smetnju razvoju.
• Zašto 600.000 građana Crne Gore predstavlja prijetnju europskim integracijama i može, kako tvrde europski dužnosnici, stvoriti nepoželjni »domino efekt«?
- Pravo države da se opredijeli za svoj put u budućnost ne može predstavljati prijetnju integraciji. Zaista ne vidim čime bi se ugrozila bilo koja integracija ako bi Crna Gora imala samostalan državni put Zato i vjerujemo da će se na kraju našeg dijaloga suglasiti sa savezom nezavisnih država. Mi dogovor o zajedničkoj državi ne možemo prihvatiti jer bi ona ugrozila naš ekonomski razvoj. Od Srbije zavisi hoće li prihvatiti ponudu saveza.
Vesna Fabris Peruničić