Vjesnik: 01. 03. 2002.
Novi ustav odredit će budućnost BiH
Vlada Federacije BiH predlaže da već u prvom članku entitetskog ustava stoji da su Bošnjaci, Hrvati i Srbi konstitutivni narodi u BiH / Nacionalna struktura članova Vlade Federacije odražavala bi nacionalnu strukturu stanovništva Federacije BiH po popisu iz 1991. godine
SARAJEVO, 28. veljače - Vlada Federacije BiH, kako je i bilo najavljeno, utvrdila je Nacrt am
andmana na entitetski ustav i uputila ga u parlamentarnu proceduru. Ustavne promjene trenutno su najosjetljivije političko pitanje u BiH, a stavovi stranaka iz Federacije bitno se razlikuju od onih u Republici Srpskoj. U tijeku je i serija sastanaka političkih lidera koji pokušavaju naći rješenje za ovo pitanje koje će presudno odrediti budućnost zemlje.Rokovi istječu, jer da bi se napravio kompletan izborni zakon (a izbori bi trebali biti održani početkom listopada), nužno je dovršiti ustavne promjene.
Vlada Federacije BiH predlaže da već u prvom članku entitetskog ustava stoji da Bošnjaci, Hrvati i Srbi kao konstitutivni narodi, zajedno s ostalim građanima Federacije BiH, ravnopravno uređuju Federaciju BiH definiranu Aneksom II Općeg okvirnog sporazuma za mir u BiH. Dalje je predloženo da simboli Federacije BiH budu grb, zastava i pečat.
Nadalje, predlaže se da kao službeni jezici budu jednakopravni bosanski, hrvatski i srpski, a službena pisma latinica i ćirilica. Vlada predlaže i da se smanji broj članova parlamentarnih domova. Tako bi se Zastupnički dom Federalnog parlamenta sastojao od 98, umjesto sadašnjih 140 zastupnika, a Dom naroda od 51 zastupnika, odnosno po 17 iz svakog konstitutivnog naroda.
Slijedom toga, bio bi smanjen i broj zastupnika u zakonodavnim tijelima županija - najmanje 20, a najviše 35 zastupnika.
Predloženo je da predsjednik Federacije ima dva potpredsjednika iz reda različitih konstitutivnih naroda i da se oni naizmjenično rotiraju tijekom mandatnog perioda od četiri godine, a isti princip, prema Nacrtu amandmana, predviđen je i kod čelnika oba doma Parlamenta Federacije BiH.
Kako je predloženo, vitalni interes konstitutivnog naroda štitio bi se, prije svega, kroz Dom naroda. Odluke koje bude donosio ovaj dom a koje se odnose na vitalni nacionalni interes, zahtijevale bi suglasnost većine zastupnika, a primjenu ove odredbe može zahtijevati većina delegata svakog konstitutivnog naroda.
Definirano je da vitalni interes podrazumijeva, prvenstveno, ostvarivanje prava na adekvatnu zastupljenost u zakonodavnoj, izvršnoj i sudskoj vlasti, jednako pravo konstitutivnih naroda u procesu odlučivanja, usvajanje znamenja, razvoj kulture i očuvanje bitnih elemenata identiteta, kao što je obrazovanje, religija, jezik, tradicija, kulturno naslijeđe, informiranje, te sprječavanje diskriminacije u ostvarivanju temeljnih ljudskih prava i sloboda.
Nacionalna struktura članova Vlade Federacije odražavala bi nacionalnu strukturu stanovništva Federacije BiH po popisu iz 1991. godine, s tim da iz reda jednog konstitutivnog naroda ne može biti više od 49 posto, niti manje od 20 posto članova, dok je iz reda ostalih predviđen jedan član Vlade.
Alenko Zornija