Vjesnik: 12. 03. 2002.
Preminuo kardinal Franj
o KuharićLaž je postala velika gospodarica svijeta, zato su izdana sva ljudska prava, zato se moćni dodvoravaju moćnima, zato slabi i obespravljeni nemaju zaštite i ne dolaze do pravde. I to je iskustvo prošlosti i sadašnjosti. Jaki misle da imaju pravo biti tlačitelji, a slabima je dužnost da budu potlačeni, rekao je kardinal Kuharić u uskrsno-korizmenoj poslanici, 1995. godine / Od dolaska na čelo zagrebačke nadbiskupije, 1970., Kuharić je znao da nastavlja putem dvojice značajnih predšasnika: kardinal
a bl. Alojzija Stepinca koji ga je i zaredio za svećenika u srpnju 1945., i kardinala Franje Šepera, koji je s mjesta zagrebačkog nadbiskupa 1969. otišao u Rim na čelo Kongregacije za nauk vjereZAGREB, 11. ožujka - Otišao je kardinal Franjo Kuharić. Čovjek koji je vodio Crkvu u Hrvata u sudbonosnim danima borbe za opstanak hrvatske države i bio duhovno svjetlo hrvatskog naroda u tim najtežim trenucima novije hrvatske povijesti. Ne, nije on bio ikona samo katoličkih vjernika, već moralni svjetionik svih isk
renih humanista i domoljuba. Jer kardinal Kuharić je ne jednom svojim javnim istupima, poslanicama, propovjedima, apelima domaćoj i svjetskoj javnosti te pismima političarima i diplomatima potvrdio svoju nepodijeljenu opredijeljenost za mir, ekumenizam i međureligijski dijalog, bratstvo među narodima i ravnopravnost među svim ljudima. Koliko god je bio domoljub i nesumnjivo pobornik ostvarenja stoljetnog sna o samostalnoj hrvatskoj državi, kardinal Kuharić je ostao dosljedan borac protiv rata i postojani zagovornik mira.»Svi ljudi dobre volje žele mir, bez obzira na vjersku i nacionalnu pripadnost. Mir sadržava u sebi sve vrijednosti života i suživota: slobodu, pravednost, istinu i ljubav. Protiv mira je svaka mržnja nepravda, otimačina tuđega i tlačenje drugoga«, poručio je Kuharić već u svom proglasu vjernicima »usijanog« kolovoza ratne 1991.
Nikad nije pao u zamku kakvoj teško izmiču oni, koji gladni odobravanja mase olako izgovaraju ono što masa želi čuti. Ne jednom je isticao da ratovi na prostoru bivše Jugoslavije nisu ni međuetnički niti međuvjerski sukobi. Bio je dovoljno mudar da vidi prave motive i uzroke iza tamnih oblaka zločina, koje su kušali prikriti inženjeri mržnje tobožnjim, višim, nacionalnim mmotivima.
»Ovo se naše stoljeće, kao nijedno u povijesti, uzdiglo svojim znanjem i tehnikom sve do zvijezda. U moralnom i duhovnom pogledu udaljilo se od Boga u svojoj samodopadnosti u tolikim razmjerima kao nijedno prije njega. U ovom stoljeću na moralnom području nastajala je tolika pomutnja da se
niječe grijeh, da se izvrću moralne vrijednosti, da se zlo proglašava dobrom, a dobro zlom«, upozorio je u svojoj poruci u listopadu 1991.Uoči Božića, te iste godine, vjerojatno najtjeskobnijeg koji je Franjo Kuharić, kao čovjek, svećenik i nadbiskup zagrebački, morao slaviti, on iz Rima šalje u svojoj božićnoj poruci riječi nade i ohrabrenja, podsjećajući na riječi proroka Izaije: »Narod koji je u tmini hodio svjetlost vidje veliku«.
»Makar oko nas tutnjio rat i razarala mržnja, u nama neka bude Božićni mir! U nama neka bude ljubav prema Bogu i ljudima! (...) Shvatimo ovu nesreću kao kušnju i poziv na obraćanje«, poručio je Kuharić s nepokolebljivom kršćanskom humanošću i optimizmom i u tim najtežim trenucima.
Kardinal Kuharić je tih ratnih godina bio svijetli primjer kako se čovijek mora držati u danima destrukcije, mržnje i očaja.
Duboko je suosjećao s patnjama svih, pozivao je na pomoć prognanima i unesrećenima, osuđivao zločine i osvete, od međunarodnih čimbenika tražio zaustavljanje rata u Hrvatskoj
i Bosni i Hercegovini.U svibnju 1993. on šalje svoj čuveni apel za prestanak sukoba u Bosni i Hercegovini. Osuđuje rat između Hrvata i Muslimana kao »rat protiv svakog prava i protiv svake političke mudrosti«, dodajući da je taj sukob zločin za koji moraju odgovarati oni koji su ga počeli.
Beskompromisnost njegova morala izrazita je u pismu tadašnjem ministru vanjskih poslova dr. Mati Graniću, krajem kolovoza 1993. »Moćnici ovog svijeta nisu zaštitili slabe i nemoćne. Spirala nasilja samo je rasla i zahvaćala sve šire. Nemoralno je trgovati žrtvama nasilja. Sve Vaše napore za pravedno riješenje humanitarnih pitanja preporučujemo Božjoj zaštiti i pomoći s nadom da ćete uspjeti i ondje gdje se dosad nije pomoglo kako treba«.
Dosljedno je osuđivao svaki zločin uvijek iznova ponavljajući: »Postoji moralno pravo da čovjek brani svoj život i svoje pravo, ali samo u granicama etičkih normi. Nikada nije dopušteno činiti zločin protiv tuđeg života, protiv tuđe imovine, protiv dostojanstva drugoga. Stoga mi osuđuj
emo svaki zločin, tko god ga učinio!«. No, isto tako nije se ustezao pred međunarodnim političkim moćnicima koji su uporno tražili »ravnotežu krivnje« zaraćenih strana, ukazati na žarište ratnog požara: »Poznato je cijelom svijetu da je ovaj bezdušni rat nasilje protiv svih tih prava i da ga je potakla osvajačka politika vođa jednog naroda da se proširi teritorij na račun drugih naroda...«Stoga, njegovo zalaganje za mir bilo je bezuvjetno i zalaganje za pravednost, jer za Kuharića pravedan mir nije bio moguć bez pravednosti. O tome je u korizmeno-uskrsnoj poslanici iz 1995. rekao: »Laž je postala velika gospodarica svijeta, zato su izdana sva ljudska prava, zato se moćni dodvoravaju moćnima, zato slabi i obespravljeni nemaju zaštite i ne dolaze do pravde. I
to je iskustvo prošlosti i sadašnjosti. Jaki misle da imaju pravo biti tlačitelji, a slabima je dužnost da budu potlačeni«.Od dolaska na čelo zagrebačke nadbiskupije 1970., Kuharić je znao da nastavlja putem dvojice značajnih predšasnika: kardinala bl. Alojzija Stepinca koji ga je i zaredio za svećenika u srpnju 1945., i kardinala Franje Šepera, koji je s mjesta zagrebačkog nadbiskupa 1969. otišao u Rim na čelo Kongergacije za nauk vjere.
Kuharić je kao zagrebački nadbiskup iste godine izabran i za predsjednika Biskupske konferencije Jugoslavije. Na tom mjestu je ostao sljedećih 20 godina budući da je bio biran na četiri uzastopna petogodišpnja mandata. Na čelo Crkve u Hrvata stupio je neposredno uoči Hrvatskog proljeća, prošao s njome kalvariju rata, doč
ekao na njenom čelu prvi posjet jednog pape Hrvatskoj, u rujnu 1994. kada je Ivan Pavao II. došao u pohod u povodu 900. obljetnice zagrebačke nadbiskupije. Kuharić je u listopadu 1998. doživio još jedan Papin posjet, sad već kao nadbiskup u miru. Navršivši 75 godina, Kuharić je u listopadu 1997. službu nadbiskupa zagrebačkog predao sadašnjem nadbiskupu mons. Josipu Bozaniću.Posljednjih godina živio je povučeno i nije se mnogo izlagao istupima u javnosti. U međuvremenu je u nekoliko navrata bio na bolničkom liječenju zbog srčanih problema. Na jednom svom predavanju koje je prije nekoliko godina održao studentima Elektrotehničkog fakulteta, tad već umirovljeni nadbiskup Kuharić, rekao je: »Svaki put kad se nađem pred čovjekom zanijemim, kao pred velikom tajno
m!« I time kao da je razotkrio izvor svoje snage da nepokolebljivo služi Bogu i čovjeku, Crkvi i domovini, kroz više od pola stoljeća svog svećeništva. Jer za nj je svaki čovjek bio bližnji i to je bio motiv njegova rada i njegova života.Gordan Pandža
Bi
ografija kardinala KuharićaRođen 15. travnja 1919. u Pribiću pokraj Krašića, kao najmlađe, 13. dijete Ivana i Ane rođ. Blažić, po zanimanju zemljoradnika. Završava nadbiskupsku klasičnu gimnaziju na Šalati u Zagrebu. Teologiju je završio na Katoličkom bogoslovnom fakultetu u Zagrebu. Za svećenika je zaređen 15. srpnja 1945. u Zagrebu.
Kao svećenik je obavljao ove službe: bio je 10 mjeseci kapelan u župi Radoboj. Od 1946. do 1957. godine upravljao je sa dvije župe: Rakov potok i Sv. Martin pod Okićem. Neko je vrijeme upravljao i sa trećom župom, Sv. Marija Okićka. Od 1957. do 1964. bio je župnik u gradskoj župi Samobor. Pomoćnim biskupom zagrebačkog nadbiskupa dr. Franje Šepera imenovan je 15. veljače 1964. Za biskupa je zaređen 3. svibnja 1964.
Nakon odlaska njegove uzoritosti kardinala Franje Šepera u Rim za prefekta Kongregacije za nauk vjere 1969. godine, bio je imenovan apostolskim administratorom zagrebačke nadbiskupije. Zagrebačkim je nadbiskupom imenovan 16. lipnja 1970. Iste godine u rujnu izabran je za predsjednika Biskupske konferencije Jugoslavije s mandatom na pet godina. Za istu je službu bio biran i za drugo, treće i četvrto petogodišnje razdoblje.
Na konzistoriju 2. veljače 1983. sveti otac Ivan Pavao II. imenovao ga je kardinalom Svete Rimske Crkve. Bio je član Kongregacije za kler, Kongregacije za bogoštovlje te Rimske komisije sv. Ćirila i Metoda. Od 1994. izabran je i za redovnog člana Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti. Umirovljen 5. srpnja 1997. Službu nadbiskupa predao je 4. listopada 1997. Umro je u Zagrebu 11. ožujka 2002.