Slobodna Dalmacija: 25. 03. 2002.

U POZADINI ZAHTJEVA ZA UVOĐENJE DOMA NARODA U REPUBLIKU SRPSKU

Zagrebu treba kantonalna Bosna

Neshvatljivo je da sada i demokratska vlast u Hrvatskoj podupire nesuvisla ustavno-pravna rješenja iz kuhinje prošloga poretka i uz njega vezanih političkih snaga u BiH i da, povrh svega, riskira ulazak u sukob s međunarodnom zajednicom zbog takvih loših rješenja

Piše: Davor GJENERO

Hrvatska se politika, očito, priprema za ozbiljan sukob s visokim predstavnikom za BiH Wolfgangom Petrischom i njegovom administracijom o ustavnim promjenama. Koncept uvođenja Doma naroda u onom bosansko-hercegovačkom entitetu što ga se sada već bez navodnika naziva Republikom Srpskom prevladao je među "hrvatskim strankama" u BiH, a prihvatila ga je i naša državna politika.

Uvođenje Doma naroda, prema zagovornicima toga koncepta, trebalo bi osigurati konstitutivnost svih triju nacionalnih zajednica na cijelom području BiH. Dom naroda, međutim, samo je drugi parlamentarni dom. Dvodomna struktura parlamenta primjenjuje se načelno u složenim državama (federacijama), jer se kroz tu instituciju omogućuje da osim načela jednakopravnosti glasa svakoga građanina (jedan čovjek - jedan glas) bude ostvarena i ravnopravnost federalnih jedinica.

Iako se na području bivše Jugoslavije, i to zbog zlokobna utjecaja sovjetske ustavnopravne škole i zabluda Edvarda Kardelja, misli drukčije, federalizam nije načelo rješavanja nacionalnoga pitanja, nego način vertikalne diobe vlasti i ostvarivanja političkoga pluralizma.

Tradicija federalizma

U sovjetsko-jugoslavenskoj tradiciji federalizam je bio uspostavljen nasuprot političkom pluralizmu, a očito je da i danas u Bosni federalističko načelo za drugi entitet nameću oni kojima nije do političke pluralizacije, barem ne unutar vlastite nacionalne zajednice.

Uvođenjem Doma naroda u drugom entitetu proizveo bi se efekt upravo suprotan onome što ga zagovornici tog rješenja deklariraju. Zemlja sastavljena od dvaju "simetričnih" entiteta jednostavno ne može biti samoodrživa, a uspostavljanjem strukture koja bi u "RS" fingirala federalno načelo samo bi se jačali njezini "državni prerogativi".

Uspostavljeni Dom naroda, u kome bi sve tri nacionalne zajednice bile paritetno predstavljene, ne može biti dostatnom garancijom zaštite prava dvaju naroda koji su na području entiteta dovedeni u manjinsku poziciju i koji su u donjem parlamentarnom domu tek marginalno predstavljeni. Međutim, "simetrija" u odnosu na BiH Federaciju davala bi "drugom entitetu" privid prihvatljiva i "konačnog rješenja".

Da bi neka državna tvorevina, koju čini više homogenih zajednica, mogla opstati, moraju se uspostaviti određeni preduvjeti. Kao prvo, moraju je tvoriti više od dvije zajednice, što u Bosni jest slučaj. Kao drugo, ta državna tvorevina mora nositi neku skupnu političku vrijednost, predstavljati dodatni zajednički identitet, a oni koji je tvore moraju je doživljavati kao političku vrednotu.

Povrh toga takva državna tvorevina obično je izložena implicitnoj ili eksplicitnoj "izvanjskoj prijetnji" i ambiciji susjeda da svoj teritorij prošire na njezin račun, pa je i to dodatni kohezivni faktor.

Ono na čemu ustavotvorac u Bosni i Hercegovini mora raditi jačanje je svijesti o zajedničkom političkom identitetu, a jasno je da samo privid simetrije u izgradnji dvaju entiteta nije dostatan za nešto takvo.

Visoka decentralizacija države i organizacija federacije kantona, što je u temelju ustavnoga rješenja u BiH Federaciji, europejski je način uspostavljanja takve državne zajednice, a provođenjem načela supsidijarnosti, dakle, načela da se problem rješava na onoj razini na kojoj nastaje, trebalo bi se osigurati fleksibilnost i stabilnost takve države.

Za stabilnu Bosnu i Hercegovinu, dakle, ustavno rješenje nije u tome da se kvazifederalnim načelom učvrsti unitarni drugi entitet, već da se cijela zemlja prema povijesnim, geografskim i gravitacijskim načelima podijeli na kantone kao federalne jedinice, da se u tim (multietničkim) kantonima uspostavi načelo visoke autonomije općima, a da se kroz državnu razinu artikulira ta skupna vrijednost, koja federaciju kantona prema van predstavlja kao homogenu zajednicu.

Poseban problem u organizaciji takve države predstavlja način selekcije političkih elita. U tom je sustavu glasovanje "za svoje" temeljno demokratsko načelo i druge dvije zajednice ne smiju trećoj nametati "njenu" političku elitu.

Ipak, valja uspostaviti i takve političke korektive koji će onemogućiti uspostavljanje antipluralističkoga načela unutar nacionalnih zajednica i iz političke arene eliminirati one političare koji nisu sposobni sklapati političke koalicije i surađivati s predstavnicima drugih nacionalnih zajednica.

Glasanje za svoje

Nije jasno kako se zamišlja biranje za Dom naroda u drugom entitetu, jer se to ne bi moglo činiti po istom načelu kao u Federaciji, gdje u nj svoje predstavnike biraju kantonalne skupštine, a njih u drugom - unitarnom - entitetu nema. Jasno je, pak, da je u pozadini prijedloga o Domu naroda u drugom entitetu ista ona logika koja je pred prošle izbore za neustavnost optuživala načelo izbora u Dom naroda u Federaciji i na državnoj razini, što ga je uveo OESS.

Naime, tada je određeno da cijele kantonalne skupštine, a ne samo nacionalni zastupnički klubovi, biraju zastupnike u Dom naroda, čime je onemogućeno da oni koji imaju većinu "među svojima", automatski stječu većinu i u Domu naroda, čak i ako nisu sposobni koalirati s predstavnicima drugih nacionalnih zajednica. Očito je, dakle, da se kroz kvazifederalno rješenje i deklaratorno "ostvarivanje nacionalne ravnopravnosti" može provesti i antipluralističko rješenje i učvrstiti načelo: tri naroda - tri nacionalne stranke.

Današnji su nosioci vlasti u Hrvatskoj, dok su bili opozicionalci, konzekventno zastupali rješenje rekantonizacije cijele Bosne i Hercegovine i stabilizaciju te države kao federacije kantona. Zadnji je o tome dosljedno kao o svom programu, nakon izbora 2000. godine, odlično govorio Dražen Budiša.

Neshvatljivo je da sada i demokratska vlast u Hrvatskoj podupire nesuvisla ustavno-pravna rješenja iz kuhinje prošloga poretka i uz njega vezanih političkih snaga u BiH i da, povrh svega, riskira ulazak u sukob s međunarodnom zajednicom radi takvih loših rješenja, propuštajući pritom da svoj kvalitetan koncept jasno prezentira međunarodnoj javnosti i za nj stječe saveznike.