Vjesnik: 26. 03. 2002.
Zastupnik jedan, imuniteta dva
Ustavni članak 75. omogućuje da se imunitet saborskog zastupnika utvrđuje kako se kome i kada svidi? / Kad bi pitanje skidanja imuniteta bilo zadržano samo na logičkom rješenju neodgovaranja za rečeno i izglasano u Saboru, lakše bi se mogla utvrditi i potrebna većina za odluku o nečijem mandatu / Biti odgovoran za rečeno i izglasano, značilo bi pravu odgovornost za politiku provođenu u sabornici / Slučajevi u kojima se želi procesuirati sumnja za sudjelovanje u kriminalu, u nezakonitoj pretvorb
i i sličnim okolnostima ne mogu se izvesti po zakonu i u nezavisnom suduZAGREB, 25. ožujka - Koliko imuniteta ima saborski zastupnik? Jedan, opisan u drugom stavku 75. ustavnog članka: »Zastupnik ne može biti pozvan na kaznenu odgovornost, pritvoren ili kažnjen za izraženo mišljenje ili glasovanje u Hrvatskom saboru«. Drugi je opisan u toj istoj odredbi Ustava, ali u trećem stavku: »Zastupnik ne može biti pritvoren niti se protiv njega može pokrenuti kazneni postupak bez odobrenja Hrvatskog sabora«.
Koliko god prvi imunitet bio logičan, štiteći saborskog zastupnika od posljedica njegova rada u parlamentu, govorenja u radnim tijelima i na plenarnoj sjednici, a posebno učinaka glasanja, toliko je dvojbeno drugo citirano rješenje. Jer, očito je ustavotvorac nešto htio, pa se u htijenju zapleo. Treći stavak signalizira da se imunitet iz sklopa saborskog mandata širi i na građanski život tog istog zastupnika.
Potvrđuje to i četvrti stavak 75. članka. Dakle, za ono što je kao »civil« počinio, saborskog se zastupnika može pritvoriti, ako je zatečen u izvršenju kaznenog djela za koje je predviđena kazna dulja od pet godina zatvora. O tome tijela progona moraju izvijestiti predsjednika Sabora, Imunitetsko povjerenstvo daje dozvolu za zatvaranje i nastavak postupka, ako parlament nije na okupu, uz obvezno naknadno odlučivanje Sabora.
Znači, jedno je zaštita mandata saborskog zastupnika, a drugo je zaštita građanina koji radi kao član parlamenta. Ima li to ikakve pravne veze jedno s drugim?
Najnovije rasprave o imunitetima zastupnika za djela koja nemaju nikakve veze s njihovim saborskim radom pokazuju posljedice tog ustavnog rješenja. Slučajevi u kojima se želi procesuirati sumnja za sudjelovanje u kriminalu, u nezakonitoj pretvorbi i sličnim okolnostima ne mogu se izvesti po zakonu i u nezavisnom sudu. Raspravljajući o osobi zastupnika i razlozima za i protiv skidanja imuniteta, parlament se pretvara u sudnicu. Padne li imunitet, zastupnik je nedužan, skinu li mu ga običnom većinom - zastupnik je kriv. Bez suca i suda.
Posebno je nezgodno kad zbog takvih »izvansaborskih« djela o imunitetu saborskog zastupnika iz oporbe odlučuje većina na vlasti. U ovdašnjim prilikama, politika se pojavljuje i tamo gdje je nema, ustavno rješenje o imunitetu mogućnost političkih obračuna nudi na pladnju. I to samo zato što je pojam imuniteta raširen s mandatnog na svakodnevni život saborskih uposlenika.
Što, ako u okolnostima primjene trećeg i četvrtog članka 75. ustavne odredbe Sabor a priori ili naknadno ne skine imunitet vijećniku? Znači li to da se postupanje policije, Državnog odvjetništva i suda mora odmah prekinuti? Da, to znači da se zastupnik može »sakriti« u svoju »saborsku škuljicu« ma koliko mu težak paragraf visio nad glavom. Što onda ostaje od načela toga istog Ustava, da su svi pred zakonom jednaki?
Kad bi pitanje skidanja imuniteta bilo zadržano samo na logičkom rješenju neodgovaranja za rečeno i izglasano u Saboru, lakše bi se mogla utvrditi i potrebna većina za odluku o nečijem mandatu. Biti odgovoran za rečeno i izglasano, značilo bi pravu odgovornost za politiku provođenu u sabornici. Odlučivati o toj odgovornosti, bilo bi iznimno važno političko pitanje i obična većina u tom slučaju ne bi bila dostatnom.
Ovako, kako piše, do rasprave o većini se i ne može doći. Sam je Ustav
ponudio previše prepreka i - neustavnosti.Vlado Rajić