Vjesnik: 17. 06. 2002.
Zakošek: Amaterizam u politici izvor je velikih opasnosti
Opasno je zagovarati nestranačku demokraciju, očekivati da bi nestranačke inicijative mogle supstituirati stranke, kaže politolog, dr. Nenad Zakošek / Zasebnu listu za dijasporu treba ukinuti, prije svega zbog jednakosti građana pred zakonom/ Glavni razlog razočarenja je partitokratska praksa koalicije da se vlast koristi za nagrađivanje
svojih pristaša ili za distribuciju položaja u državnoj upravi, javnim poduzećima i svugdje gdje postoje politička imenovanjaZAGREB, 16. lipnja – Hrvatska će, prema svemu sudeći, do kraja godine dobiti novi izborni zakon. Time se nastavlja s lošom praksom da se prije svakih izbora donose nova pravila. Doduše, većina u petorci zagovara zadržavanje razmjerna sustava, čemu se najjače protivi IDS, tvrdeći da je on i uveden zato jer je prije odgovarao HDZ-u, a sada odgovara i SDP-u.
Politolog dr. Nenad Zakošek, profesor na zagrebačkom Fakultetu političkih znanosti, uvjeren je da razmjerni izborni sustav u osnovi odgovara svim političkim akterima.
– Razmjerni sustav uvodi se zakonom iz 1999., čime smo se približili većini europskih zemalja. Ne slažem se s onima koji tvrde da je taj zakon išao na ruku HDZ-u, a da su neki drugi trebali njime biti izigrani. Mislim da on u osnovi odgovara svima. Uvođenje više izbornih jedinica omogućava i regionalnim strankama poput IDS-a da se kvalificiraju u svojoj jedinici, jer izborni prag nije na nacionalnoj razini, nego po jedinicama. Zato je taj zakon, uz neke korekcije, dobra osnova za dugoročno izborno zakonodavstvo.
• Govorite o zakonu na kojem je, u vrijeme HDZ-a, radila veća grupa stručnjaka. Zašto stručnjaci nisu uključeni i u izradu novog zakona?
– Teško mogu naslutiti zašto se stručnjaci zaobilaze. Možda se sumnja u to da postoje nezavisni stručnjaci, ili ih se možda doživljava kao smetnju. Možda je odgovor djelomice i u raspravi o novom zakonu o političkim strankama, što ga je napravila skupina stručnjaka. Neki su političari to doživjeli gotovo kao skandal, čudeći se kako stručnjacima uopće može pasti na pamet miješati se u ono što je u nadležnosti stranaka i Sabora.
• Najveća novost koju zagovara većina u petorci su tzv. otvorene liste, čime bi se omogućio veći utjecaj birača na sastav Sabora. Kako bi se to tehnički izvelo?
– Nedostatak je sadašnjeg zakona, sa sustavom krutih lista, što daje preveliku moć stranačkim vodstvima. Dosad su najčešće stručnjaci tražili da se preferencijalnim glasovanjem omogući drukčiji odnos između birača i kandidata. A sad se i većina političara slaže s tzv. otvorenim listama. Što se tehničke strane tiče, ne treba to biti komplicirani sustav. Može se, recimo, omogućiti biraču da s jednim
glasom glasuje za listu, a s drugim za određenog kandidata na istoj listi. Bila bi, dakle, samo dva glasa.• Stranke koalicije razilaze se u načinu glasovanja hrvatskog iseljeništva. Kako bi to trebalo zakonski urediti?
– Dvojben je način na koji je to danas riješeno, prije svega zbog jednakosti građana pred zakonom i proceduralne nekorektnosti samog postupka glasovanja u inozemstvu. Zato bi zasebnu listu za dijasporu trebalo ukinuti. To se možda može riješiti nekim drugim zakonom, onim o popisu birača, od
nosno zahtjevom da svi birači budu registrirani u zemlji i da se svakog birača može pripisati nekoj izbornoj jedinici u Hrvatskoj. Ovako imamo neravnopravnu situaciju. Jer svi mi moramo negdje biti prijavljeni ako hoćemo glasovati, a neki naši državljani u svijetu ne moraju.• Od novog će izbornog zakona ovisiti i koalicije prije i nakon izbora. Posebno je tu zanimljiv položaj HSS-a, koji bi mnogi htjeli za partnera. Treba li Tomčićeva stranka predizborno koalirati?
– Predizborne koalicije imaju ograničeno značenje i bilo bi dobro kad bi ih izborno zakonodavstvo destimuliralo. Jer izrazito je nedemokratski da od predizborna dogovora, a ne od preferencija birača, ovisi koliko će koja stranka dobiti mandata. U razmjernom sustavu s otvorenim listama, velikim se i srednjim strankama ne isplati predizborno koalirati. Zajedničke stranačke liste su nesigurne, jer birači mogu preferirati samo jednu stranku. A manje stranke mogu u koalicije samo tamo gdje im je dvojben prelazak praga od pet posto. Mislim da HSS može sam na izbore, jer je i dovoljno regionalno zastupljen. Zapravo, Zagreb je trenutačno HSS-u najveća boljka.
• Istraživanja javnog mnijenja govore o drastičnu padu popularnosti petorke. Istodobno svjedočimo i jačanju antistranačkog raspoloženja. Koji su glavni razlozi tome?
– Razumljivo je što raste antistranačko raspoloženje. Očekivanja ljudi od promjene vlasti bila su velika, a koalicija je dosad pokazala da su joj obrasci ponašanja isti ili barem vrlo slični HDZ-ovim. Glavni razlog razočarenja je partitokratska praksa koalicije da se vlast koristi za nagrađivanje svojih pristaša ili za distribuciju položaja u državnoj upravi, javnim poduzećima i svugdje gdje postoje politička imenovanja. Otud i politička apatija, osobito među pristašama koalicije. Ali i
ako razmjeri apatičnosti u nas izgledaju dramatično, treba reći da je to fenomen svugdje u Europi. Moderne se stranke očito percipira kao organizacije kojima je primarni cilj potraga za položajima.• Vjerojatno je i to razlog što se, posebno među intelektualcima, javljaju nestranačke inicijative. Mogu li one ozbiljnije konkurirati strankama?
– Pogrešno je i opasno zagovarati nestranačku demokraciju, očekivati da bi nestranačke inicijative mogle supstituirati stranke. Sve predstavničke institucije, pa i stranke, trebaju odrasti, treba ih institucionalnim rješenjima i pritiskom građana prisiliti da drukčije djeluju. Ali profesionalizacija politike je činjenica. Amateri se ne mogu baviti politikom. Amaterizam u politici je izvor velikih opasnosti.
Kao politolog, uvjeren sam da u suvremenoj politici ne može uspjeti ideja da se nestranačke•iste kandidiraju na izborima. Treba biti nesmiljen u kritici ako stranke iznevjere obećanja, ali je zabluda vjerovati da amateri mogu, kao natjecatelji na izborima, supstituirati stranke.
Ivka Bačić