HRVATSKO PRAVO
Prve
stranačke online novine u Republici Hrvatskoj
28. veljače 1896. – 28. veljače
2007.
Piše Goran Jurišić, u povodu 111.
godišnjice smrti najvećeg hrvatskog velikana i Oca domovine dr. Ante Starčevića
– nacionalnog ideologa hrvatskog državnog prava:
“HRVATSKA
HRVATOM”
(1.
dio)
Osnivač Stranke
prava, hrvatski političar, filozof, humanist, prosvjetitelj i narodni učitelj,
književnik, retoričar, nacionalni ideolog hrvatskog državnog prava, pravaški
prvak, republikanac i demokrat dr. Ante Starčević bio je inicijator buđenja
svijesti o slobodi i samostalnosti hrvatskog naroda. Pod parolom “Hrvatska Hrvatom”
obnovio je temelje hrvatskoj državi, moderne, demokratske i multikulturalne
države, i udario je temelje za pretpostavku o njezinoj nezavisnosti i osobnoj
sreći svakog pojedinca koji Hrvatsku tretira svojom domovinom. Parola “Hrvatska
Hrvatom” nema ništa zajedničko sa bilo kakvim šovinizmom.
Nacionalna
ideologija hrvatskog državnog prava isključuje rasnu, diskriminacijsku,
segregacijsku i genocidnu politiku ili politiku “etničkog čišćenja”. Ona nije
isključiva zato što je u hrvatski politički narod Otac domovine ravnopravno
ubrajao sve stanovnike Hrvatske i hrvatskog povijesnog i etničkog teritorija
bez obzira na vjerosipovijed ili etničko porijeklo. On ih je nazivao Hrvatima u
političkom smislu kršćanske, dakle, katoličke, protestantske i pravoslavne, te
muslimanske i židovske vjeroispovjedi.
Politika Oca
domovine Ante Starčevića pomogla je da se hrvatski nacionalni osjećaj probudi
na cijelom etničkom i povijesnom hrvatskom teritoriju, od Drave do Jadrana i od
Sutle do Drine. Utjecaj pravaškog prvaka Ante Starčevića bio je osobito velik
među studentima i mladim intelektualcima. Lički gorostas Ante Starčević bio je
integracionalist, ali njegovi su Hrvati bili povijesna, zapravo moralna
zajednica, a ne zajednica po krvi.
Dva Ličanina
dala su Hrvatskoj i svjetskoj civilizaciji nemjerljiv doprinos, svaki na svom
polju vrijednog doživotnog rada i ustrajnog, nepokolebljivog angažmana, Nikola
Tesla u znanosti elektrotehnike, a Ante Starčević na polju znanosti politike.
Obojica doživješe istu sudbinu zaborava od strane vlastita naroda, i pokušaj
relativizacije, čak i krivotvorenja njihova životnoga djela, praktički krađu
njihova intelektualnoga vlasništva i njihovih veličanstvenih ideja. Nikolu
Teslu tako svojataju velikosrpski šovinisti i teoretičari i praktičari
stvaranja “Velike Srbije”, a Teslina znanstvena dostignuća pokrali su
drugorazredni izumitelji i prvorazredni moćni industrijalci i naftaši koji su
Tesline izume pospremili u ladice zbog sebičnog stvaranja profita, iako je
Teslina namjera bila da njegovi revolucionarni izumi besplatno služe
cjelokupnom čovječanstvu na planetu Zemlji. Srbijancima je Tesla za vrijeme
Drugog svjetskog rata, u gradu New Yorku poručio da, kada bi se njihova mržnja
prema Hrvatima mogla pretvoriti u elektroimpulse, da bi mogla osvijetliti
cijeli svijet. Antu Starčevića su pak izdali i pokrali njegovi vlastiti
sunarodnjaci, ukravši 1895. godine Stranku prava (izdajica je bio bivši pravaš
Fran Folnegović – tadašnja verzija pravaškog Jude Ante Đapića, a poslije čak i
njegov vlastiti nećak Mile Starčević i njegov nasljednik zubar Ante Pavelić), a
zasluge Starčevićeve pravaške politike sebi je pripisao bivši komunist i
boljševik Franjo Tuđman koji se od strane svojih slijepih poslušnika i
korisnika privilegija i sinekura dao devedesetih godina 20. st. proglasiti
lažnim “Ocem domovine”. Međutim, što vrijeme više prolazi, to kritičari Nikole
Tesle i Ante Starčevića više odlaze u zaborav, a duhovne misli i konkretna
djela obojice velikana dobivaju više na značaju i vrijednosti, makar većina
Hrvata toga danas i ne bili svjesni.
Dok se vlada
Republike Hrvatske i ministarstvo znanosti i obrazovanja prošle, 2006. godine
uhvatilo organizacije proslave obljetnice Nikole Tesle, podijelivši, radi
kratkoročnih političkih probitaka i sluganske dopadnosti prema tako zvanoj
“međunarodnoj zajednici”, sa Srbijom svoje, vlada premijera Sanadera i ministra
Dragana Primorca i ne spominju Oca domovine Antu Starčevića, a kamoli da bi po
imenu hrvatska vlada bila financijer ili pokrovitelj proslave obljetnice utemeljitelja
novovijeke hrvatske države. Po djelima
ćete ih prepoznati poručio je Isus čovječanstvu. Možemo li zamisliti predsjednika Hrvatskog sabora Vladimira Šeksa
(HDZ), ili predsjednika Republike Hrvatske Stjepana Mesića da budu pokrovitelji
promocije Starčevićeve političke baštine? Ne, oni se klanjaju Starčevićevom
antipodu, zlatnom partijskom teletu “maršalu” Titu. Što bi se jugoslavenski
titoisti poklonili utemeljitelju moderne hrvatske nacije kada je trend od
Strossmayera do Tita i današnjice negirati hrvatsko državno pravo, samobitnost
hrvatskog naroda, hrvatskog jezika i hrvatske povijesti.
Možemo li danas
zamisliti neki medij u Republici Hrvatskoj da promovira političku baštinu Ante
Starčevića i Eugena Kvaternika? Možemo li zamisliti da se o Anti Starčeviću
govori iskreno, u duhu povijesne znanosti, bez laganja o tome kako je nešto
bilo u prošlosti i što neki događaj i uzročno-posljedične veze znače u
sadašnjosti i budućnosti, bez izokretnja činjenica? Ispada, nažalost, da o Anti
Starčeviću realno svjedoče jedino njegovi izvorni politički nasljednici u
Hrvatskoj stranci prava 1861. na čelu sa starčevićancem Dobroslavom Paragom,
iako Dobroslavu Paragi nije ni na kraj pameti da monopolizira Oca domovine jer
bi bilo normalno da Oca domovine prihvate svi politički subjekti podjednako,
cijelo hrvatsko društvo. Međutim, propaganda u prljavom i velikom stilu, šireći
velike laži, od Oca domovine stvara marginalca koji da je “zastranio”, dok
protuhrvatski huškači i lažne hrvatske povijesne “veličine”, poput Josipa Jurja
Strossmayera ili Josipa Broza Tita dobivaju na lažnoj cijeni. Posljednji
ozbiljniji napad na Oca domovine Antu Starčevića dogodio se u “Novom listu”
kojega je utemeljio bivši pravaš Fran Supilo. Oca domovine Antu Starčevića se
inače stalno napada na način da ga se u medijima prešućuje jer se Starčevićeva
politika kosi sa balkanskim integracijama i pristupanjima Hrvatske
vojno-političkim savezima.
Dok je još za
vrijeme glavnog urednika “Novog lista”, časnog (pokojnog) g. Veljka Vičevića,
riječki “Novi list” bio otvoren za promociju Oca domovine Antu Starčevića, kao
prilikom Starčevićeve 100. godišnjice smrti, 28. veljače 1996. kada je na
duplerici objavljen veliki članak pod naslovom “Hrvatska Hrvatom”, uz najavu na
naslovnoj strani, danas “Novi list” brani ono što se braniti ne može – Tita i
njegovu zločinačku politiku i aktualnu politiku titoista. Pod naslovom “Ante
Starčević – između liberalizma i rasizma” objavljen je povodom 110. obljetnice
smrti, 25. veljače 2006. članak kolumniste i marksističkog filozofa Nenada
Miščevića koji je naslov članka učinio sadržajem. Kako se političara poput Ante
Starčevića koji se borio za ravnopravnost društva bez obzira na vjeru može
svrstati u rasiste? Ako su Nijemci uspjeli prevladati kobnu podjelu na katolike
i protestante, podjela koja je njemački naroda stajala užasnog
Tridesetogodišnjeg vjerskog europskog rata i građanskog rata u njemačkim
zemljama, te stoljetnu podjelu Njemačke, Ante Starčević mislio je s pravom
prevladati stoljetnu vjersku podjelu hrvatskog naroda koja je sprečavala
ujedinjenje hrvatskih zemalja i obnovu hrvatske države i utemeljenje novovijeke
hrvatske državne zajednice. Pod naslovom “Miščević ne poznaje filozofsku,
državničku i politiku misao i djelo dr. Ante Starčevića” je predsjednik
Hrvatske stranke prava 1861. g. Dobroslav Paraga odgovorio Starčevićevom
kritičaru.
Dobroslav Paraga
je naglasio da Nenad Miščević potpuno promašeno i povijesno krivo tumači
Starčevičev odnos prema Srbima i pravoslavnom pučanstvu u ondašnjoj (razjedinjenoj)
Hrvatskoj u okviru Austro-Ugarske. “Svoje
pogrešne ocjene i stavove o Židovima koje je objavio 1889. godine, u sklopu
obilježavanja jubilarne stote obljetnice francuske revolucije, u nekoliko
članaka o ustavima Francuske, Starčević je kasnije ne samo sam opovrgnuo
riječima i djelom, već je za svojeg nasljednika odabrao upravo osječkog Židova
po rođenju dr. Josipa Franka koji ga je naslijedio na čelu stranke prava nakon
njegove smrti 28. veljače 1896. godine. Stranka prava bila je ne bez razloga od
režimskih unionističkih i narodnih stranaka napadana uz ostalo i zbog svojih
filosemitskih stavova i brojnog članstva iz redova ondašnjih hrvatskih Židova,
koji su je podupirali naročito kada je početkom 20. stoljeća, pred opasnošću sa
Istoka, Stranka prava zagovarala preuređenje Austro-Ugarske Monarhije u
konfederalnu Austro-Hrvatsko-Ugarsku Monarhiju. Da je kojim slučajem filozof
Miščević bolje upućen u hrvatsku političku historiografiju, ostao bi zapanjen
nad nakaradnim razmišljanjima i stavovima Stjepana Radića kao predsjednika
Hrvatske pučke seljačke stranke o židovskom pitanju, prema kojem Starčevićev
ispad nije vrijedan spomena. (…)”. Dobroslav Paraga je dalje naglasio: “Od hrvatske književne ljevice Otac domovine
ocijenjen je kao (sigurno to ne bi bio da je bio antisemit ili Srbomrzac)…
“najlucidnija naša glava koja je našu stvarnost promatrala najpreciznijom
pronicljivošću i koja je o toj stvarnosti dala slike za jedno čitavo stoljeće
književno i govornički najplastičnije… on je kroz nekoliko desetljeća pljuvao
po našim pripuzima, šuftovima i huljama, po nitkovima koji tjeraju našu
seljačku marvu da brsti trnje, pod tuđinskim, sramotnim mađarskim i bečkim
zastavama.” (M. Krleža) (…)” D. Paraga upozorio je u navedenom članku i na
Starčevićeve kvazi-sljedbenike koji su čak poslali u koncentracijske logore i
istrebljivali pristaše djela u učenja Ante Starčevića i Stranke prava. “Isto tako nije nikakava slučajnost da
ustaški režim 1941. – 1945. nije dopustio obnovu rada i djelovanja Hrvatske
stranke prava, jer su njezina načela, njezin utemeljitelj kao velik dio
članstva bili u potpunoj opreci sa ideologijom, metodama i djelovanjem ustaške
organizacije. U širem kontekstu, niti HDZ-ov režim jučer i danas, ne razlikuje
se u bitnom od ustaškog kada je u pitanju odnos prema Hrvatskoj stranci prava,
njezinom vodstvu, članstvu i pristašama (…)”. Dakako da je i ta ocjena
Dobroslava Parage točna, precizna ocjena s obzirom da je prvi predsjednik
Republike Hrvatske Franjo Tuđman ukrao 28. rujna 1993. godine Hrvatsku stranku
prava i dao je na zlouporabu pravaškom Judi i doušniku tajne službe Anti Đapiću
koji se čak nije ni ustručavao u ukradenu Hrvatsku stranku prava ugraditi
institut ustaškog pokreta - Glavni stan - umjesto instituta Središnjeg odbora
Hrvatske stranke prava u kojoj je uzurpator Đapić bio samo član Predsjedništva,
ali ne i dopredsjednik Hrvatske stranke prava, tako da nije imao statutarno
pravo sazivati izvanredni sabor stranke u Kutini, 1993. godine, na kojemu je D.
Paraga navodno smijenjen, u biti protustatutarno razvlašten sa položaja
predsjednika Hrvatske stranke prava. Vrhovnik Franjo Tuđman priznao je,
međutim, političku tribinu Đapićevih
pristaša u Kutini, i kroz institucije hrvatske države provukao je organizirani
kriminal i legalizirao državni udar na Hrvatsku stranku prava, izvornu
nasljednicu političke stranke Oca domovine Ante Starčevića, povijesne Stranke
prava i Čiste stranke prava. Svi predsjednici vlada Republike Hrvatske od tada
do danas, dakle, od Valentićeve vlade preko Račanove koalicijske i danas
Sanaderove vlade legalizirali su i potvrdili
krađu, kriminal ili zločin nad članstvom Hrvatske stranke prava i
njezinim legalnim i legitimnim vodstvom na čelu sa Dobroslavom Paragom,
utemeljiteljem i obnoviteljem Hrvatske stranke prava u vrijeme dok je Anto
Đapić još bio član tako zvane Hrvatske demokratske zajednice u njezinom
osječkom ogranku, gdje je tako i tako uvijek bila jaka UDB-a.
Gospodin D.
Paraga je marksistima/titoistima objasnio Starčevićev pojam “Slavoserb” ili
Slavosrb: “Pojam Slavosrb kod Starčevića
nikada nije označavao nacionalnu pripadnost nego političku kategoriju:
Slavosrbi nisu Srbi nego režimlije i sluge tuđinskih vlada, dvostruki
robovi-sclavi i servi. Starčević je smatrao Slavosrbima prije svega one
hrvatske građanske stranke (narodnu i unionističku pod vodstvom bana Mažuranića
i bana Raucha), jer su prvo služili Beču a zatim su Hrvatsku podvrgnuli
Mađarskoj. Slavosrbi su za Starčevića neprijatelji svakog naroda i svake
slobode. Tek pod zloglasnim banom Khuenom Hedervaryem, Slavosrbima Starčević
proglašava i domaće Srbe ali ne sve i ne zato što su Srbi (Starčevićeva majka
je bila pravoslavne vjeroispovijedi, a u gimnaziji su ga zvali Vlahom ili
Srbinom), već zato što su služili jednom protuhrvatskom režimu koji je
podjednako ugnjetavao i hrvatsko i srpsko stanovništvo. Jedan od najuglednijih
srpskih književnika i povijesnih teoretičara, Jovan Skerlić, zapisao je, čvrsto
braneći dr. Antu Starčevića od optužbi za širenje antisrpstva: “On napada
srpske političare zato što se izdvajaju, što cjepaju narodnu snagu, što misle
da postoje posebni interesi srpski i hrvatski.” Starčevićevi Slavosrbi su svi
odreda hrvatske nacionalnosti: Mažuranić, ban Jelačić, Strossmayer (…)”. Vjerojatno
bi se današnji “Slavosrbi” odazivali na ime Stjepana Mesića, Ante Đapića, Vesne
Pusić, Ive Sanadera, Ivice Račana itd.
Pročitajte u
sljedećm nastavku o zvjezdanim trenutcima političke misli dr. Ante Starčevića i
o komparaciji sa Georgeom Washingtonom, Thomasom Jeffersonom, Abrahamom
Lincolnom, o usporedbi jadnog stanja hrvatskog naroda u odnosu na siromašan
afroamerički narod Haitija u Starčevićevo vrijeme i drugo.