HRVATSKO PRAVO
Prve online stranačke novine u Republici Hrvatskoj
www.hrvatsko-pravo.hr
www.hrvatsko-pravo.com
14. travanj
2007.
RAČANOV
MOGUĆI NASLJEDNIK PRODAO INU U BESCJENJE MAĐARIMA!
U povodu procjene bivšeg ministra gospodarstva Ljube Jurčića, objavljene u
članku »Ina vrijedi između 3,2 i četiri milijarde dolara« u Vjesniku 30.
travnja, da 25 posto Ininih dionica prodanih Mađarima za 505 milijuna američkih
dolara danas vrijedi 800 milijuna dolara, može se postaviti mnoštvo pitanja
bivšem ministru, ali i onima prije i poslije njega.
Zašto je prodana četvrtina Ine za manje novca nego što danas vrijedi i zašto je
uopće prodavano ono što donosi golemu dobit? Zar je tristo milijuna dolara
zanemariva svota u zemlji gdje mnogi osiromašeni i obespravljeni stanovnici
gladuju? Zašto za tu štetu nitko ne
odgovara?
Političari pričaju da je tzv. privatizacija velika pljačka, a ništa ne čine da
je zaustave i da krivce strpaju gdje im je mjesto – iza rešetaka. Vrlo je
upitna i brojka o vrijednosti Ine tada kada su prodali 25 posto. Vrlo
jednostavne analize, objavljene u nekoliko glasila, pokazale su da je tada
vrijedila najmanje deset milijardi američkih dolara, a četvrtina je prodana za
samo 505 milijuna.
Dakle, već je tada šteta iznosila oko dvije milijarde dolara, a ne tristo
milijuna prema današnjoj vrijednosti, kako hrabro tvrdi Jurčić, koji je u tom
poslu bio ministar. Zašto političari i dalje žele u bescjenje prodavati Inu i
zašto se bivšem ministru ne sviđa da se Inine dionice podijele umirovljenicima,
bivšim radnicima i braniteljima?
Kakvi su to »profesionalci« – kojima prema Jurčiću »treba prepustiti
upravljanje Inom« – upravljali Inom kada je gospodin Jurčić bio ministar i kada
je nastala spomenuta šteta, i kakvi su to danas »stručnjaci« kada je i dalje
nastoje prodavati u bescjenje. Zašto za nas znanstvenike i stručnjake koji smo
se angažirali u obrani zemlje nema mjesta u Ini? Zašto smo prognani? Ne
progone samo generale.
U članku se tvrdi da danas Ina vrijedi između 3,2 i četiri milijarde američkih
dolara. Je li to baš tako? Bilančne rezerve nafte u Hrvatskoj, prema službenim
podacima, danas iznose 21,87 milijuna prostornih metara ili 137 milijuna barela,
što prema današnjim cijenama nafte na svjetskom tržištu od pedesetak dolara po
barelu iznosi oko 6,8 milijardi dolara.
Bilančne rezerve plina, prema službenim podacima, iznose 41 milijardu
prostornih metara, a po cijeni plina od 0,35 dolara metar, što je plaćaju
kućanstva, to je vrijednost od 14,3 milijarde dolara. Dakle, samo bilančne
rezerve imaju vrijednost veću od 34 milijarde američkih dolara. Dakako da od
toga treba odbiti troškove proizvodnje, koji najvjerojatnije ne prelaze 10-15
posto toga iznosa.
Što je s rafinerijama, benzinskim crpkama, naftovodima, plinovodima, opremom,
zgradama...? Rafinerije zadovoljavaju potrebe Hrvatske za naftnim derivatima, a
uz to i izvoze svoje proizvode te stvaraju golemu dobit svojim radom. U Ininu
je vlasništvu još 405 benzinskih postaja od ukupno 683 u Hrvatskoj. Koliko one
zajedno vrijede, gospodine Jurčiću, i zašto ih treba darovati strancima?
U Hrvatskoj je sagrađeno oko 1700 kilometara transportnih i 15.000 kilometara
distribucijskih plinovoda. Koliko ih je ostalo u Ininu vlasništvu, a koliko u
novonastalim organizacijama, i kako su u novo vlasništvo (kao i postaje)
dospjeli? Kolika im je vrijednost?
Ugovorom Račan – Fižulić o Nuklearnoj elektrani Krško, uz ukupnu štetu od oko
dvije milijarde dolara, Hrvatska se obvezala, što joj nikad prije nije bila
obveza, uplatiti za zbrinjavanje nuklearnog otpada oko 350 milijuna eura. Za tu
su svotu mogli već odavno povezati jadranska ležišta plina s potrošačima u
Hrvatskoj, a ne prodavati ga u bescjenje Italiji. Ministar bi možda mogao
objasniti čijih je i 610 kilometara jadranskoga naftovoda i kako je u
vlasništvo dospjelo.
Dakle, Ina danas vrijedi desetak puta više nego što piše u naslovu spomenutog
članka.
DR BRANIMIR MOLAK /”Vjesnik” 06.06.2005./