HRVATSKO PRAVO
Prve online stranačke novine u Republici Hrvatskoj
http: www.hrvatsko-pravo.hr
http: www.hrvatsko-pravo.com
24. svibanj
2007.
PROJEKT RAZARANJA
ENERGETIKE U HRVATSKOJ
(3 x 2 milijarde USD
šteta u energetici + nafta i rat )!
Poštovani
kolege i kolegice,
potaknut krajnje niskom razinom rasprave o gradnji megalomanskog terminala za LNG u emisiji Kontraplan 22. svibnja 2007. godine, uputio sam dopis HTV-u. Uslijed zatrovanosti i zatvorenosti informativnog prostora u Hrvatskoj za objektivne informacije o energetici, šaljem Vam za informaciju moje pisamce "rasprava o LNG ispod svake razine".
Srdačan pozdrav
Dr. Branimir Molak
Tekst je u biti zbirka izvadaka iz mojih
tekstova objavljivanih u Vjesniku i drugim publikacijama. U njemu su u
najkraćim crtama kvantificirane štete od najvećih i najskupljih
"mudrih" poteza u energetici. Pokazano je i kvantificirano i ono što
se događalo usred rata s naftom i derivatima. Očito neki na skupu 1992. (koji se spominje u
tekstu) nisu znali protiv koga Hrvatska ratuje. Teško je vjerovati da za štete
takvih razmjera netko nije dobio golem novac, tj. bio korumpiran. Veličine
šteta su procijenjene za ono doba kada su se događale (potpisivani ugovori).
Zbog porasta cijena nafte i plina u svijetu i povećanja pridobivih rezervi
nafte i plina u Hrvatskoj, kako tvrde, štete su od prodaje INA-e sada i znatno
veće. Npr. 25% INA-e danas vrijedi oko 20 puta više nego u vrijeme kada su je
prodali. Profit (INA-e & Mola) samo od proizvedene domaće nafte u Hrvatskoj
(razlika prodajne i proizvodne cijene jednogodišnje proizvodnje - oko milijun
tona) je veći nego iznos za koji je četvrtina INA-e prodana Mađarima. Dakle
Mađarima su praktički poklonili 25% INA-e, a samo 7 % INA dali su u fond za
branitelje, pa neka se svađaju. Dakle, Mađari su po tim "kriterijima"
više nego tri puta (25/7) zaslužniji za uspostavu Hrvatske nego naši
branitelji.
SAŽETAK: Dio
"projekta" razaranja energetike Hrvatske već je završen, a svi su
izgledi za uspješan nastavak."Rezultate" trpe sve siromašniji
stanovnici plaćanjem prekomjerno visokih i sve viših cijena energenata koje su
posljedica isključivo spomenuta "projekta", a ponajmanje cijena
energenata na svjetskom tržištu. Prva faza "znanstvenog" projekta,
kojeg bi se moglo nazvati "3 x 2 milijarde USD" uspješno je
okončana i hrvatski puk je osiromašen mudrim potezima "znanstvenika",
moćnika, mafije ili nazovite ih kako Vam drago, za 3x2 milijarde USD (u vrijeme
nastajanja šteta). Dakako da su štete danas mnogo veće, naročito one vezane uz
naftu i plin zbog osjetnog poskupljenja nafte i plina na svjetskom tržištu i
kako tvrde, znatnog povećanja domaćih pridobivih rezervi nafte i plina. Tu fazu
čine štetan ugovor s Talijanima o Jadranskom plinu, prodaja u bescjenje
četvrtine INA- Mađarima i spomenuti krajnje štetan i opasan ugovor o NE Krško
sa Slovencima. Tome
zacijelo treba dodati i ono što se događalo s naftom i derivatima u ratu. Kao
da je rat bio negdje drugdje. Koliko je ljudskih života zbog toga ugašeno nikog
ne zanima.
Prodaja INA-e i HEP-a (pisano
2002.*)
Problem prodaje INE i HEP osim u tome
što se ne znaju razlozi te prodaje je i u njihovoj cijeni koju su razni domaći
i strani konzultanti uz basnoslovne honorare sveli na niske grane. U doba HDZ-a
su rekli da cijela INA vrijedi 800 milijuna USD, zatim je promjenom vlasti
ubrzo postala vrijedna 1,5 milijardi USD. Za usporedbu sa trenutnom cijenom
koja se prema onima koji je žele prodati kreće od 1,4 - 1,8 milijardi dolara i
najnovijom od 1,5 vrijedi navesti samo nekoliko podataka. Samo pridobive
rezerve plina plinskih polja INA-e prema javno dostupnim službenim podacima
iznose oko 29 milijardi m3, a cijena po kojoj plin danas plaćaju domaćinstva u
Zagrebu je 1,79 kn/m3 ili 0,21 USD/m3. Kada se to pomnoži vrijednost samo
plinskih ležišta INA-e stoga iznosi već oko 6 milijardi USD (od toga dakako
treba odbiti troškove eksploatacije i distribucije). Pridobive rezerve nafte u
Hrvatskoj su oko 72 milijuna barela. Uz cijenu barela od 25 USD to je iznos od
oko 1,8 milijardi USD, pa samo u rezervama nafte i plina INA vrijedi gotovo 8
milijardi USD. Vrijedi napomenuti da je vrijednost domaćih rezervi nafte kada
se preradi u rafinerijama INA-e u derivate na benzinskim crpkama barem tri puta
veća, odnosno iznosi oko 5,4 milijarde USD. Što je s rafinerijama, benzinskim
crpkama, naftovodima, plinovodima, opremom, zgradama itd.? Dakle INA sveukupno bez pretjerivanja vrijedi preko
deset milijardi dolara. Prodati je za nekakav smiješan iznos od 1,5 milijarde
ili čak 800 milijuna USD je u najmanju ruku zločin prema hrvatskom narodu. Što
je sa imovinom dijelova INA-e koji su "restrukturiranjem" INA-e
postale zasebne tvrtke (INA-Petrokemija, DINA-Krk, Etilen, Jadranski naftovod,
INA-plin..) od kojih su neke već rasprodane - "privatizirane"? Kako da im za
prodaju tih dijelova INA-e donedavno nije trebao nikakav zakon o
"privatizaciji" INA-e, nego je tek sada trebao osvanuti po
"hitnom" postupku nadglasavanjem u Saboru?
Slično je
i sa Hrvatskom elektroprivredom. Izgradnja
elektrane danas stoji od 1-3 milijarde USD/1000 MW snage. Nuklearke koje se
vjerojatno neće graditi u Hrvatskoj prvenstveno zbog premalenog
elektroenergetskog sustava, su skuplje, dok su ugljenare ili plinske nešto
jeftinije (osim dakako čuvenog Plomina), a troškovi hidroelektrana se razlikuju
od lokacije do lokacije. HEP raspolaže sa oko 3500 MW elektrana u zemlji, pa se
dolazi do vrijednosti (samo) elektrana od 5 - 7 milijardi USD u ovisnosti s
kojom se cijenom računa. Ipak tu brojku treba nešto umanjiti zbog starosti
elektrana. Što je sa vrijednošću elektromreže, opreme, zgradama itd.? Što je s
elektranama izvan Hrvatske koje su izgrađene hrvatskim novcem snage oko 900 MW
za koje baš nitko ne brine i tek se tako olako odriče velike nacionalne
vrijednosti? Možda se i tu radi o nekakvim internim dogovorima čelnih ljudi
hrvatske, bosanske, srpske i slovenske politike. Dakle vrijednost o kojoj
možemo govoriti kada je u pitanju HEP također se penje na oko deset milijardi
dolara. U tom iznosu nije ni spomenuta vrijednost hidropotencijala koji svake
godine "padne" na zemlju. Hrvatske hidroelektrane godišnje proizvedu
u prosjeku najmanje oko 5 milijardi kWh električne energije (što je nešto manje
nego ukupna potrošnja svih domaćinstava u Hrvatskoj). Po cijeni električne
energije za kućanstva u Hrvatskoj od oko 7,5 USc to je iznos od 375 milijuna
USD godišnje. U razdoblju do 2030. do kada "vrijedi" nedavno usvojena
"strategija energetskog razvitka Hrvatske" (u kojoj je glavni cilj
promijeniti - povećati "socijalne cijene energenata") to je
vrijednost od 10,5 milijardi USD, što udvostručuje ukupnu vrijednost HEP-a i
penje ju na iznos od oko 20 milijardi USD. Zar to sve treba nekom pokloniti za
samo 2 milijarde USD ili manje?
*Objavljeno prvi put u KANI svibanj
2002. str.10-13 pod naslovom: Strategija padanja kiše i zatim Vjesniku
12.srpnja str.11 pod naslovom: Vrijednost Ine i Hepa: prodaju li se po
procijenjenim iznosima bit će to zločin prema hrvatskomu narodu
Komentar: Četvrtinu INA-e prodali su za 505
milijuna USD, a vrijedila je tada najmanje 2,5 milijarde, odnosno učinjena je
šteta od oko 2 milijarde USD
Jadranski
plin (pisano 1999.*)
Kao što
je poznato iz objavljenih podataka, ležišta plina u hrvatskom podmorju Jadrana
sadrže ukupno 11 milijardi m3 pridobiva plina (metana). Planirano je da se ta
ležišta privedu proizvodnji uz utrošak 320 milijuna USD što uključuje sustav
prikupljanja plina iz plinskih polja i plinovode prema hrvatskoj (od kojeg se
odustalo) i talijanskoj obali. Troškove bi dijelili po pola INA i talijanski
partner. Zbog troškova koje je INA imala pri otkrivanju i određivanju
pokazatelja pridobivanja tih ležišta (izrada mnoštva bušotina) talijanski
partner bi uložio 12 milijuna USD više nego INA (ti troškovi INA-e bili su
sigurno barem desetak puta veći). Dakle,
Ina će uložiti 154, a talijanski partner 166 milijuna USD. Za ulog od 166
milijuna USD talijanski partner će dobiti 4 milijarde m3 plina. Toj sumi,
dakako, treba dodati i iznos od 85 milijuna USD, koje će strani partner uložiti
u pogon i održavanje sustava proizvodnje za cjelokupno vrijeme njegova
korištenja. Stoga će 4 milijarde m3 plina talijanski partner dobiti za 251
milijun USD (0,063 USD po m3). Ostatak plina iz dijela koji bi po ugovoru pripadao
INA-i (7 milijardi m3), ako ga ne bi mogla potrošiti kod nas INA bi prodavala
za 0,08 USD po m3. Kako upućeni tvrde da INA, a ni država nemaju novaca za
svoje učešće u ovom projektu, svoj udio u troškovima INA će isplaćivati
prodajom plina. Kada se plinom iz Jadrana (po cijeni 0.08 USD po m3) namiri
udio INA-e (troškovi projekta 154 milijuna USD, te pogona i održavanja 113
milijuna USD) ostat će upravo toliko plina u podmorskim ležištima da se plati
izgradnja planiranog plinovoda ispod Jadrana i veza do Karlovca. Dakle, u biti,
jadranski plin bit će zamijenjen za cijev za koju se pouzdano ne zna što će se
njome i u kojem smjeru transportirati.
Budući da ne bude plinovoda od plinskih polja prema
hrvatskoj obali, očito je da se s tim plinom ne računa. Stoga će svaki m3 plina
iz prve četiri milijarde m3 Talijani dobiti (po 0,063 USD) za 39 lipa (1 USD u
vrijeme pisanja ovog teksta je vrijedio 6,25 kuna, a u trenutku potpisivanja
sporazuma s Talijanima i manje), a iz preostalih sedam milijardi m3 (budući da
ležišta budu povezana samo sa Italijom) za oko 50 lipa. Za usporedbu vrijedi
spomenuti da je cijena jednom m3 plina za kućanstva u Zagrebu 156 lipa.
Pridobive zalihe naših podmorskih ležišta plina (11 milijardi m3) s obzirom na
potrošnju plina u Italiji su zanemarive. Takva količina plina nije
dovoljna Italiji za namirivanje potreba niti za tromjesečno razdoblje (Italija
troši više od 55 milijardi m3 plina na godinu). Hrvatskoj je, pak, ta količina
plina itekako značajna. Ukupna potrošnja plina svih kućanstava (a to je
najprikladniji način korištenja plina) u Hrvatskoj je 1996. godine bila 466
milijuna m3. Ona je dakle dovoljna, uz sadašnju razinu trošenja, za opskrbu
svih kućanstava u Hrvatskoj za razdoblje dulje od 23 godine. Tu količinu plina
po sadašnjim cijenama kućanstva će platiti 17,2 milijarde kuna (11 milijardi m3
x 1,56 kuna), dok će je Talijani dobiti za 5,1 milijarde kuna (4 mld m3 x
39 lipa i 7 mld m3 x 50 lipa). Nije jasno, zašto se treba odreći domaćeg dobra
u vrijednosti 12,1 milijarde kuna (razlika 17,2 - 5,1). Za iznos od 12,1
milijardi kuna (oko 2 milijarde USD) može se izgraditi poprilično kilometara
magistralnih plinovoda i plinske mreže ili nekih drugih objekata energetike koji
će Hrvatskoj u budućnosti trebati. Primjerice cjelokupni plinovod od talijanske
obale do Karlovca, tvrde, koštat će 1,8 milijardi kuna. Spomenuto
"trgovanje" pokazuje kako je cijena plina u Hrvatskoj previsoka, kako
je bezrazložno povišena u 1996. godini za 33% i kako je treba sniziti.
*Objavljeno
prvi put u časopisu Ekonomija - RIFIN, Zagreb, god.5, br.3, ožujak 1999., str.
353-379 pod na naslovom: Energetika u Hrvata: "strategija razvitka",
elektrika, Jadranski plin i "Bijele noći". Napisano se odnosi samo na
ugovor o polju Ivana.
Komentar:
Ugovor o jadranskom plinu (samo za polje Ivana) rezultirao je tada štetom od
oko 2 milijarde USD
NE
Krško (pisano 2004.*)
Zajednički
ugovor o korištenju NE Krško sa Slovenijom iz 2002. rezultirao je i
materijalnom štetom za stanovnike Hrvatske u iznosu od oko 2 milijarde USD, a
da sigurnost i eventualne posljedice nesreće u toj elektrani za stanovništvo u
Hrvatskoj niti ne spominjemo. U Hrvatskoj nema nikakvog suvislog sustava za
zaštitu i spašavanje u slučaju nesreće u nuklearnoj elektrani, a ne postoji
niti za druge vrste ugrožavanja stanovnika, dobara i okoliša unatoč brojnim
upozorenjima stručnjaka i struke o nužnosti uspostave. Ne smije se zaboraviti
da je elektrana relativno blizu Zagreba i da havarija u njoj itekako može
ugroziti stanovnike Zagreba i većeg dijela Hrvatske. Stoga bi prvenstveno zbog
sigurnosnih razloga elektranu što prije valjalo staviti izvan pogona i
konzervirati.
Dva su
sporazuma međurepubličke razine koji određuju sudbinu NE Krško - koja je već
odavno postala vrlo opasna igračka političara. Ozbiljnost prvog sporazuma iz
1971. u kojem se uopće ne spominje skladištenje radioaktivnog otpada i
razgradnja elektrane, neupitna je, ali ga je Slovenija već u niz navrata, bez
ikakve reakcije političara iz Hrvatske, prekršila. Nasuprot tome sporazumu,
sljepoća političara, nebriga za interese Hrvatske i golema šteta izazvana
Hrvatskoj ovim drugim iz 2002. su itekako mjerljivi.
Podsjetimo
se da je Slovenija zajedno sa Srbijom još 1987. proglasila moratorij na
izgradnju nuklearne elektrane u Hrvatskoj, kada je bila obvezna ulagati u
Hrvatskoj. Na taj način oštetila je Hrvatsku za oko 700 milijuna USD.
Spomenutim sporazumom iz 2002. političari u Hrvatskoj su to Sloveniji oprostili
i uz to preuzeli troškove skladištenja radioaktivnog otpada i razgradnje NE
Krško, što ih do tada nije imala, koji sigurno prelaze 300 milijuna USD. U
novije vrijeme spominje se iznos od oko 350 milijuna Eura. Oproštena je i
vrijednost pet godina neisporučene i otuđene energije od 1998., koja nije mala.
Iznosi oko 900 milijuna USD (po cijeni koju plaćaju kućanstva). Neki od članova
"hrvatskog" tima pomogli su još 1987. da Slovenija izigra Hrvatsku, a
čine to kontinuirano i danas.
Kao što su u
Sloveniji 1987. referendumom odlučili da neće ulagati novac (što su bili
obvezni međudržavnim ugovorom iz 1971.) u izgradnju elektrane u
Hrvatskoj, isto tako su 1997. odlučili da se u Sloveniji ne može graditi
odlagalište za radioaktivni otpad iz elektrane Krško. Svojevremeno je jedan od
članova "hrvatskog" tima izjavio da Hrvatska ne može u Europsku uniju
dok ne izgradi odlagalište za slovenski otpad, čemu ne treba komentar.
*Objavljeno
u Vjesniku 18.kolovoza 2004. str.10 pod naslovom: Hitno raspisati referendum o
zaustavljanju NE Krško
Naftovod
u ratu (pisano 2002.*)
Što se
već godinama događa u energetici Hrvatske najbolje ilustrira skup održan u
organizaciji političara G. Granića potkraj 1992. godine u Zagrebu kada je još
gotovo trećina Hrvatske bila okupirana. Na tom skupu uz podatke o radu
naftovoda prikazane su prognoze rada naftovoda u 1993. i slijedećim godinama
kao da rata nema. Dani su podaci o golemim količinama nafte koju se kanilo
prevesti naftovodom u rafinerije pod srpskom kontrolom, kao da rata nema.
Izgleda da tzv. krajinski četnici nisu znali za te "stručne" prognoze
pa nisu dozvolili rad naftovoda, ali je zato ubrzo pronađeno novo rješenje tj.
povećan je transport - izvoz naftnih derivata iz Hrvatske, kako agresorski
ratni stroj ne bi stao. Radi usporedbe o kakvim količinama se radi (slika)
navedena je ukupna potrošnja nafte u Hrvatskoj. Sve količine navedene su u
milijunima tona.
U izlaganju sa
spomenuta skupa iz 1992. { I. Švajcer: JANAF u energetici Hrvatske, Hrvatska
energetika u ratu i nakon rata, Forum Hrvatskog energetskog društva (G.Granić),
Zagreb 18. prosinca 1992., 31-39} na str. 36 piše:
"
Konačno, agresor je 14.9.1991. godine nasilnim zatvaranjem blok-ventila na
okupiranom dijelu trase blokirao rad magistralnog naftovoda Omišalj - Sisak. U
tom trenutku već je oko 80 km trase magistralnog naftovoda na potezu Korana -
Krnjak - Vojnić - Vrginmost - Glina - Petrinja bio pod kontrolom okupatora.
Gotovo istovremeno okupiran je i teritorij na kojem je velik dio trase istočnog
kraka naftovodnog sustava (na području Okučana oko 15 km i području Vinkovci -
Dunav oko 28 km), a agresor se opasno približio Sisku. Napadajući i razarajući
grad posebno se okomio na rafineriju, a uz nju i Terminal JANAF-a. U
višednevnom bombardiranju oštećeni su neki važni objekti i instalacije
(rezervoari, komandna zgrada, kalibraciona stanica, skladište i dr.) i
napravljena šteta od oko 1,7 milijuna DM. Srećom vitalni objekti nisu razoreni
pa je osnovna funkcija Terminala ostala netaknuta."
"Gubitak
tako značajnog prihoda i izostanak redovnih prihoda od korisnika na istočnom
kraku (B.Brod, N.Sad, Pančevo) doveo je JANAF u vrlo tešku materijalnu
situaciju u kojoj ne može podmiriti dospjele obaveze po osnovu
nereprogramiranih kredita na izgradnju. Situacija će se dramatično pogoršati
dospijećem i reprogramiranih obaveza. Poslovanjem na sjevernom kraku
naftovodnog sustava i prihodima od rafinerija Sisak i Lendava, JANAF jedva
pokriva nužne troškove poslovanja i plaća radnika.
Stoga je
otvaranje blokiranog magistralnog naftovoda vitalno pitanje JANAF-a u svijetlu
mogućeg ostvarenja deviznog priliva i značajan problem hrvatskog gospodarstva.
Pri tome valja naglasiti da mađarski i češkoslovački partneri upravo u
funkcioniranju naftovodnog transportnog sustava sa Jadrana vide rješenje
problema koje imaju u zatvaranju energetske bilance svojih zemalja."
*Objavljeno
prvi put (u nešto promijenjenom obliku) u časopisu Dijalog god.5, br.5, Split
lipanj 2002. str. 21-28 pod naslovom: Sigurnost i neki od činitelja njena
ostvarenja
Komentar: Kad
se u JANAFU nisu sami "dosjetili" da zaustave slanje nafte agresoru,
kad nisu uništeni "vitalni objekti", ne treba se čuditi da su
"mudraci" na Granićevu skupu 18.12.1992. planirali da već u 1993. i
slijedećim godinama pošalju goleme količine nafte agresoru, kao da rata
nema. To su isplanirali, ali četnici u tzv. Krajini nisu znali za njihove
"pametne" planove, pa nisu otvorili naftovod. Da li je u pitanju samo
"pamet" ili i nešto drugo? (pomaganje agresoru, možda i
provizija....) Iz onog što su napisali izgleda kao da su se čudili: Tko je to
tamo u toj balkanskoj Hrvatskoj ratuje? Što
se to nas tiče? Z ato je ubrzo pronađeno novo rješenje tj. povećan je transport
- izvoz naftnih derivata iz Hrvatske, kako agresorski ratni stroj ne bi stao -
i dakako nikom ništa. Stoga je jasno zbog čega treba proganjati one koji su branili Hrvatsku.
Stanje danas: Takvo "planiranje",
kao ono za rata s naftom i derivatima, zadržalo se u energetici Hrvatske sve do
danas. Nema promjena, a od obećanog pokretanja Hrvatske niti traga. Ideje o plinofikaciji Hrvatske i izgradnji LNG
terminala na Krku od 14 milijardi m3/god, o potrebi za novom nuklearkom
na tragu su onih "uspjeha" kao što su spomenuta prodaja INA-e, ugovor
o Jadranskom plinu i o NE Krško, kao što su bili i razni Obrovci, Petrokemije -
Kutine i Dine, Jertovci (Enron), Lukova Šugarja, Plomini, Janafi&Družbe i
drugi golemi "uspjesi" zbog kojih imamo preko svake mjere skupe
energente u odnosu na kupovnu moć stanovnika. To me potaklo da
prikupim ono o čemu sam pisao, da bih podsjetio samo na neke činjenice.
Namjerno ne želim nuditi nikakva rješenje problema, a sigurno ih ima i ne
sastoje se samo iz želja političara energetskih monopola npr. za daljnjim
povećanjem prodaje (zarade) potpuno neracionalno trošenog plina ili isto tako
neracionalne proizvodnje izgubljene električne energije i prodaje po sve višim
cijenama, jer svaku ideju oni koji uništavaju hrvatsko gospodarstvo
zloupotrebe, "poberu" od društva za nju novac i dakako ništa ne
naprave. Dok politika bude pokazala interes da
rješava probleme stanovništva i da joj struka pomogne i bude to adekvatno
platila, dobit će i rješenja.
Dr. Branimir Molak, dipl.inž.
doktor tehničkih znanosti (naftno rudarstvo - ležišta plina)
magistar nuklearne i atomske fizike