Vjesnik: 19. 08. 2002.
Ivica Todorić protiv »zločestih stranaca«
Kad je shvatio da od politike ne treba previ
še očekivati, a mogućnosti rafiniranog približavanja vladajućim krugovima prilično su se smanjile, Ivica Todorić odlučio je učiniti isto što i njemu sve donedavno mrski stranci - narasti / S Todorićeva stajališta i dalje naravno vrijedi tvrdnja da je bez stranaca bilo bolje, ali bilo je bolje njemu, a ne namaVIKTOR VRESNIK
U biznisu je uvijek bilo tako da dok nesposobni kukaju sposobni rade i otimaju im posao. U Hrvatskoj se, istina, nakratko bila razvila i jedna hibridna podvrsta onih koji su radili kukajući, no ta je politika bila kratka daha, a kukanje se brzo pretvorilo u šutnju.
Ivica Todorić (ili točnije trgovački lanac Konzum koji je dio Todorićeva koncerna Agrokor) kupio je prošli tjedan osječki trgovački lanac Alastor (cijena je još nepoznata, ali Alastor je prošle godina uknjižio 13,9 milijuna kuna dobiti) i 21 trgovinu bankrotirane makarske maloprodajne tvrtke Primorje (cijena 5,5 milijuna eura) i na taj način zavladao nad 40 posto supermarketa u državi.
Nije mi sad namjera raspravljati koliko je dobro ili loše da jedan čovjek nadzire gotovo polovinu maloprodajne mreže u Hrvatskoj. Činjenica je, međutim, da je baš Todorić svojedobno bio najglasniji među onima koji su kukali da se u ovoj državi previše dopušta strancima i da će domaći trgovci, a s njima i domaći proizvođači, vrlo brzo propasti ne učini li država nešto da bi ih zaštitila.
Država nije učinila ništa (jer nije ni trebala), ali Todorić jest. Kad je shvatio da od politike ne treba previše očekivati (a mogućnosti rafiniranog približavanja vladajućim krugovima putem zapošljavanja članova obitelji ili raspoređivanja vlastitih ljudi po ključnim ministarstvima prilično su se smanjile, a i ritam smjena na državnom vrhu dodatno je otežao takvu politiku), odlučio je učiniti isto što i mrski stranci - narasti.
Znamo li da (još isključivo Todorićev) Agrokor uz Luru Luke Rajića kontrolira i znatan dio proizvodnje hrane u državi, priča o zločestim strancima ostaje još samo politikantskom bajkom za lakovjerne birače. Jer točno je - da nije bilo straha od »kapitalističke proždrljivosti« međunarodnih trgovačkih lanaca, potrošači bi u Hrvatskoj još i danas vjerojatno birali između tek nekoliko preskupih domaćih proizvoda na dosadno ujednačenim nizovima polica lokalnih supermarketa. Zato, gledajući s Todorić
eva stajališta, i dalje vrijedi tvrdnja da je bez stranaca bilo bolje, ali bilo je bolje njemu, a ne nama.Pokušamo li se staviti u kožu malih trgovaca priča će krenuti drukčijim smjerom, pri čemu se gubi razlika između domaćeg Agrokora i, recimo, sve prisutnije austrijske Bille. »Mali« će uvijek biti skuplji od »velikih« i nikad neće pod svojim krovom moći imati baš sve što vam zatreba. Moraju li zato mali propasti?
Skok preko granice u blizu Austriju daje nam jasan odgovor: ne moraju, jer baš su mali dućani oni iz kojih se širi miris od kojega rastu zazubice. Baš tu se prodaju i proizvodi malih domaćih proizvođača. Stara je i priča o tome kako se u pojedinim dijelovima New Yorka, gdje je veća gustoća nastanjenih Hrvata, u (malim) trgovinama mogu pronaći J
amnica (opet Todorić), Vegeta, Kraševe napolitanke ili Franckova kava. Nije naravno riječ o svemogućem američkom standardu (još jedna bajka za lakovjerne), nego o lokalnom trgovcu koji razmišlja tko mu dolazi u dućan i trudi se zadržati kupca. Pa ako netko baš pati za egzotičnom tvari poput Vegete, neka mu i bude, čak i bez zarade, jer kupi li nju, kupit će sigurno i još nešto.I tu sad ponovno ne mogu izbjeći turizam, gospodarsku granu od koje Hrvatska stalno nešto očekuje i jednako tako stalno dobiva manje od očekivanog. Krivili smo strance, prošlogodišnji napad na New York, kišu, preskupe hotele, »nekvalitetne goste«…
Kažu, ovogodišnji turisti premalo troše. Razlog - gosti su škrti. I u pravu su. Problem je jedino zašto su škrti? Opet se, jednako kao i u priči o velikim i malim, stranim i domaćim trgovcima, postavlja pitanje tko može ponuditi više, tko jeftinije, a kod koga će se gost osjećati najugodnije, pa doći i dogodine (i trošiti, trošiti...).
Jednako kao što u Hrvatsku ulaze strani trgovački hipermarketi odsad će stizati i hotelski lanci. Za početak Hilton stiže u Dubrovnik, a istarskim hotelima već neko vrijeme upravlja španjolska Sol Melia.
Hoće li dolazak stranih lanaca oteti turiste domaćim hotelijerima?
Neće, jer sterilno unificirana ponuda međunarodne hotelske umrežene industrije, koja možda savršeno odgovara potrebama putujućih biznismena, nikome od turista ne može ponuditi ono zbog čega dolaze na hrvatsku obalu: atmosferu opuštene mediteranske egzotike. Još više nego u trgovini, u turizmu s
u domaći u prednosti pred strancima, a mali pred velikima.Todorić je, naravno, cijelu priču znao unaprijed, pa se - iako nevoljko - bez većih problema prebacio s političke na logiku tržišta. Plahi pogledi turističkih poduzetnika s obale još su čvrsto usmjereni prema Zagrebu, vapeći za zaštitom koju neće dobiti. Šteta...