Vjesnik: 17. 10. 2002.
Što Mesić može a Račan ne smije reći
SANJA KAPETANIĆ
Koliko se doista razlikuju stavovi predsjednika Mesića i premijera Račana o »slučaju Bobetko« i suradnji s Haaškim sudom? Prema Mesićevoj tvrdnji pred studentima politologije da Vladini potezi štete Hrvatskoj a Bobetku ne koriste, moglo bi se zaključiti da Mesić o Račanovim potezima misli sve najgore odnosno da bi on, da je na Račanovu mj
estu, Bobetku već odavno uručio optužnicu i zemlju tako spasio ne samo od sankcija nego i od njihova spominjanja. No, takvo tumačenje Mesićevih riječi značilo bi da ih se tumači u vrlo uskom kontekstu koji, na primjer, uopće ne uzima u obzir razliku među ulogama, obvezama i nadležnostima koje ima predsjednik Republike za razliku od predsjednika Vlade.Istina, nije nikakva tajna da je Mesić mnogo više od Račana sklon brzom, otvorenom i beskompromisnom obračunu s političkim snagama koje svoje osobne, odnosno grupne interese beskrupulozno štite uz pomoć velikih fraza, nacionalnog patosa i upozorenja na uvijek budne vanjske neprijatelje koji, navodno, upravo u difamiranju Domovinskog rata i njegovih vođa vide prigodu za ugrožavanje temelja hrvatske države. U pr
aksi je Mesić svoj stav prema eksponentima takve politike pokazao smjenom, odnosno umirovljenjem 12 generala.Je li Račan u »slučaju Bobetko« mogao slično postupiti? Nije, ako je želio izbjeći ulične demonstracije koje bi destabilizirale ne samo njegovu vladajuću koaliciju nego i cijelu zemlju, a sankcije bi mnogo brže s razine prijetnji prešle u praksu. A masovni protesti bili su praktično neizbježni jer je Bobetkovu optužnicu većina hrvatskih građana doživjela kao nepravednu zbog navoda koji impliciraju d
a je etničko čišćenje bio jedan od planiranih rezultata akcije »Medački džep«, a Bobetku bliski političari to su promptno iskoristili za svoje ciljeve. Zbog toga je Račan bio primoran ne samo na osporavanje tih navoda optužnice nego i na kupovanje vremena u kojem će Bobetka privoljeti da primi optužnicu što je preduvjet da ga se, u skladu s haaškim pravilima, ne izruči zbog teško narušena zdravlja, i Hrvatsku na taj način spasi od sankcija.Mesiću pozicija predsjednika s malo ovlasti, pak, omogućava da kaže ono što Račan ne smije otvoreno reći, a to je da Hrvatska mora surađivati s Haagom po postojećim pravilima koja Zagreb ne može mijenjati, ma što netko u Hrvatskoj o njima mislio. Zato Račan stalno ponavlja da hrvatska vlada ne odbija suradnju s Haagom, d
apače! A Mesić ukazuje na posljedice koje bi nas mogle zadesiti ako hrvatske vlasti budu predugo izvrdavale pravila igre koja bi sada mijenjali upravo oni koji su ih u ime Hrvatske i »potpisali«.