Novi list: 05. 12. 2002.
RASTE CIJENA NAKNADE ZA KORIŠTENJE JAVNIH CESTA
Cestarina skuplja 40 posto
Vlasnici vozila s obujmom motora od tisuću do 1.600 kubika plaćat će 370 umjesto dosadašnjih 250 kuna cestarine, dok će naknada za vozila s motorima od 1.601 do 2.000 kubika koštati 450 kuna, što je 150 kuna više nego do
sadaZAGREB – Počev od 1. siječnja iduće godine, svi će vlasnici vozila s obujmom motora od tisuću do 1.600 kubika, prilikom registriranja vozila plaćati 370 umjesto dosadašnjih 250 kuna naknade za uporabu javnih cesta, odnosno cestarine, dok će naknada za vozila s motorima od 1.601 do 2.000 kubika koštati 450 kuna, što je 150 kuna više nego do sada. Odlučio je to ministar pomorstva, prometa i veza Roland Žuvanić na temelju zahtjeva županijskih uprava za ceste.
Oko 40 posto skuplja naknada ukupne će troškove registriranja vozila povećati za 4,5 posto, izračunali su u Ministarstvu prometa. Žuvanićeva odluka, doznajemo, ne treba dobiti potvrdu Vlade jer ministar prometa temeljem Zakona o javnim cestama ima ovlast samostalno odlučivati o iznosu naknade za
javne ceste.Kako doznajemo, županijske uprave za ceste vrlo su nezadovoljne svojim prihodima, i, kako tvrde, nemaju novaca za održavanje i građenje javnih cesta. Iako je Ministarstvo prometa ove godine već jednom poskupilo cestarinu, županijskim se upravama udovoljilo i ovaj put. Kako pak pojašnjavaju u Ministarstvu, o iznosu cestarine odlučuje se svake godine iznova, ovisno o stanju na terenu, odnosno o potrebama održavanja javnih cesta.
Poskupljenje cestarine od 40 posto pridružit će se tako ostalim troškovima registracije: tehničkom pregledu (121 kuna), eko-testu (75 kuna) i obaveznoj polici osiguranja, dok će građani koji prvi put kupuju vozilo, morati platiti i 195 kuna za registarske pločice, vozačku i prometnu dozvolu.
Kako stoji u »Programu održavanja i izgradnje javnih cesta«, u vremenskom razdoblju od 2000. do 2007. godine »postupnim se godišnjim povećavanjem izdvajanja sredstava mora osigurati puni standard održavanja javnih cesta«. Državnih, županijskih i lokalnih cesta u Hrvatskoj je ukupno 30.000 kilometara (i oko 600 kilometara brzih cesta), a iduće i 2004. godine na javne će ceste biti utrošeno ukupno 7,3 milijarde kuna.
Koliko će županijske uprave za ceste zaraditi od poskupljenja cestarine, teško je reći, budući da taj prihod ovisi o broju registriranih vozila. No uzme li se u obzir da se hrvatskim cestama vozi ukupno 1,4 milijuna vozila, od čega 900.000 osobnih automobila, zarada će se iduće godine kretati oko 550 milijuna kuna. Osim toga, godišnje se u Hrvatskoj registrira oko 70.000 novih automobila (u prvih deset mjeseci ove godine 59.000), što nosi dodatnih 26 milijuna kuna cestarine. Prošle su godine, primjerice, državne, lokalne i županijske ceste iz proračuna dobile 975 milijuna kuna, dok će od ove do 2004. godine iz naknade u cijeni goriva (60 lipa po litri) dobiti još 3,7 milijardi kuna. Od 2001. do 2004. godine na cestarinama će zaraditi ukupno 1,4 milijarde kuna.
Bojana MRVOŠ