Vjesnik: 03. 01. 2003.
Hrvatska u prvu
ZORAN VODOPIJA
Promjena vozača (ili ostanak Račana za volanom) očekuje se ove godine. Uranjeni izbori bi mogli biti prije ljeta ili ujesen: manja je vjerojatnost da će se čekati krajnji rok u proljeće 2004. godine/ U predizbornoj kampanji će izjavljivati svašta što bi im moglo donijeti glasove i partnere, ali i Račan i Sanader dobro
znaju da moraju za početak ubaciti u prvu i krenuti istom cestomNakon što smo utvrdili da je Hrvatska proteklu godinu vozila u leru, ne bi bilo loše pokušati proreći kako će voziti ove godine.
Pretpostavimo da je Hrvatska srednjolitražni automobil u voznom stanju, star 12 godina, da ima pet brzina i nekoga tko ga zna voziti. Vozilo je relativno uščuvano, nema previše odvoženih kilometara i nije bilo garažirano. Karoserija nije pocinčana, pa ju je mjestimično nagrizla hrđa. Problem, međutim, nije u automo
bilu, nego u vozačima. Ni šest HDZ-ovih vozača, a bogme ni SDP-ov Račan, nisu mogli ili znali iskoristiti ono što im pruža takav automobil. Nitko ga nije nagazio do daske na otvorenoj cesti, svi su nešto petljali u gradskoj vožnji uz veliku potrošnju benzina i malo prijeđenih kilometara.Mesiću, Manoliću, Šariniću, Greguriću, Valentiću i Mateši nije bilo lako samostalno voziti jer su putem satelitske navigacije bili vezani na Pantovčak. Račanu za vratom sjedi četvero suvozača iz koalicije i na svakom križanj
u svaki od njih navija da se skrene u njegovu smjeru.Račanov uži kabinet i koalicija danas zasjedaju na trogodišnjicu preuzimanja vlasti. Oni koji su ih izabrali prije tri godine očekivali su velike promjene i distanciranje od HDZ-ovih vlada. Zato su i listom glasali za njih. Promjene su ispale male a distanciranje retoričko.
Bilanca nije blistava: gospodarstvo je stabilizirano, ali izvoz nije postao prioritet jer zemlja i dalje živi od silnog trgovanja, potrošačke euforije, turizma i kredita. Ugled države Hrvatske je 2000. bio u zenitu: s više vlastite pameti i uz malu pomoć prijatelja ova je zemlja mogla dohvatiti čak i drugu grupu država na putu prema Europskoj uniji. Na kraju je spuznula u zadnji popravni s Makedonijom i Albanijom.
Nije ni to propast svijeta: zaigra li 2003. Hrvatska aktivniju ulogu na zapadnom Balkanu, kako Zapad tepa bivšoj Jugoslaviji bez Slovenije, još ima izglede da izvan paketa sa Skopjem i Tiranom priđe Europi. Rješavanje graničnih sporova sa susjedima i trgovinski ugovori mogu Hrvatsku pozicionirati kao predvodnika onoga što je na ovom prostoru ostalo izvan EU-a, a to su međunarodni protektorat Bosna i Hercegovina, države pod nadzorom Makedonija i Albanija i Srbija sa Crnom Gorom, kojoj se i najmanje naznake napretka stimuliraju deblokadom novca i sankcija.
Hrvatska će ove godine aplicirati za prijem u EU, usvojen je zakon o manjinama, ozbiljnije se radi na povratku prognanika, i napokon se počelo brže usklađivati tisuće propisa s europskim standardima. Ostaju suradnja s Haagom i pravosuđe. Dokle god će sinonimi za suradnju s Haagom biti Bobetko i Gotovina, a najpoznatiji hrvatski sudac Lozina, Hrvatska će i dalje voziti zaobilazno prema Europi.
Promjena vozača (ili ostanak Račana za volanom) očekuje se ove godine. Uranjeni izbori bi mogli biti prije ljeta ili ujesen: manja je vjerojatnost da će se čekati krajnji rok u proljeće 2004. godine.
Račanova koalicija bi mogla do ljeta predočiti nove tunelske prodore i asfaltirane kilometre prema Splitu i najaviti bogatu turističku sezonu. Isto bi se moglo objaviti i u drugom roku ujesen, ali će tada već biti vidljiv utržak od stranih turista, što se može pokazati kao plus, ali i kao minus.
Sanaderov HDZ kao jedini SDP-ov pravi suparnik na sljedećim izborima ne mora previše žuriti. Ako SDP u međuvremenu ne poduzme nešto revolucionarno i trgne se iz stagniranja ili pada popularnosti, HDZ će zadržati umjereni rast rejtinga. Sanader je uglavnom počistio stranku od protivnika i vjerojatno bi mu odgovarao jesenji rok za izbore.
HSS je joker kojeg će vjerojatno dobiti pobjednik izbora. Tomčić će u svakom slučaju sjediti kraj vozača u koaliciji koja će vladati Hrvatskom nakon izbora.
HNS jedini od preostalih stranaka ima stvarne izglede da prijeđe izborni prag, koji će i dalje ostati pet posto jer nikakvi prijedlozi korjenitih promjena izbornog zakona neće proći.
Desne stranke i raznorazne inačice liberala poslužit će za krpanje Račanove ili Sanaderove koalicije, ovisno o tome tko osvoji većinu glasova.
Zasjednu li na mjesto vozača Račan ili Sanader, hrvatske obveze ostaju iste. Cesta prema Europi je jedna i obojici je jasno da Hrvatska ne može ostati u leru. U predizbornoj kampanji će izjavljivati svašta što bi im moglo donijeti glasove i partnere, ali i Račan i Sanader dobro znaju da moraju ubaciti za početak u prvu i krenuti istom cestom.