Slobodna Dalmacija: 22. 01. 2003.

TKO SU UISTINU KANDIDATI ZA KUPNJU NAŠE TVRTKE

U igri za Slobodnu i trgovci dijamantima

ZAGREB — Iako se činilo kako se u prednatječaju za kupnju 52 posto dionica Slobodne Dalmacije neće zbog neobvezatne i neuobičajene procedure javiti nitko osim slovenskog Dela i poduzetnika Josipa Radeljaka, koji su javno obznanili da će se javiti na natječaj, interes za kupnju splitskog dnevnog lista iskazalo je šest kandidata.

Pritom je više nego zanimljivo da su neki mediji poput državnog Vjesnika pokušali prednatječaj učiniti zanimljivijim tako što su zloguko i sladostrasno mjesec dana prije najavljivali stečaj splitskog dnevnog lista, dok je Jutarnji list (iako je Krešimir Starčević, v.d. predsjednika Fonda za privatizaciju, u intervjuu Slobodnoj tri dana prije kazao kako je stigla jedna ponuda) na dan otvaranja ponuda objavio iz "neformalnih izvora" kako u Fond za privatizaciju nije stigla ni jedna ponuda. Doista nije jedna nego šest.

Poslovna perspektiva

Dakle, unatoč činjenici što je Miroslav Kutle uz pomoć državnih i lokalnih dušebrižnika godinama financijski i profesionalno uništavao Slobodnu Dalmaciju, čini se da danas Slobodna, koja je prošla "tvrđi" dio financijske sanacije, opet predstavlja tvrtku koja ima i te kako dobru poslovnu perspektivu.

Od šest pristiglih ponuda čak troje kandidata je u startu objavilo kako je spremno platiti nominalnu ili veću cijenu od nominale za dionice Slobodne, što je prilično hrabro očitovanje ako se zna da je prednatječaj predstavljao samo ispitivanje tržišta u kojem nitko od zainteresiranih aktera nije morao otvarati karte. Ne samo da nije morao reći bilo što osim toga da je zainteresiran, nego se nije morao ni javiti na prednatječaj, jer se na "pravi" natječaj koji će se valjda raspisati početkom veljače može jednakopravno javiti i onaj tko se nije javio na prednatječaj.

Od te tri ponude najbolja je ona Milana Mileticha, privatnog poduzetnika iz New Yorka, koji je s grupom hrvatskih iseljenika ponudio otkup dionica po nominalnoj cijeni, ali i obveznu kupnju nove tiskare. Miletich je navodno preko Domagoja Kere, hrvatskog konzula u SAD-u, već konktaktirao Slavka Linića, potpredsjednika Vlade, kada je ovaj bio na službenom putu u Americi, a sa svojim namjerama o kupnji Slobodne je upoznao i upravu splitskih novina.

Miletich je navodno već uložio novac u hrvatsko gospodarstvo kupnjom jednog zadarskog hotela i Narodnog lista, no za sada nemamo potvrdu te informacije.

Veću cijenu od nominalne, ali za sada bez obveze da kupi novu tiskaru, ponudila je londonska tvrtka "Watermarkmedia", koja je za 36,9 milijuna kuna vrijedan paket od 52 posto dionica Slobodne spremna platiti 38,7 milijuna kuna. Do zaključenja ovog broja nismo uspjeli saznati nešto više o tom poduzeću, jer ga nema u londonskom registru tvrtki, a na Internet pretraživačima se nalaze dva podatka koja se međusobno ne isključuju niti poklapaju.

Na jednom pretraživaču smo pronašli podatak da im je web stranica u izradi, dok na drugom pretraživaču upisom njihova imena stoje informacije da je riječ o tvrtki koja se bavi prodajom medijskog prostora, oglašavanjem, prodajom krstarenja, te da kotira na londonskoj burzi. Na žalost, nema nikakvih podataka ni o vlasniku ni o upravi poduzeća, tako da je za sada riječ o "nepoznatoj adresi".

Plemenita lovina

Prema jednim kuloarskim i neprovjerenim informacijama navodno se iza te tvrtke kriju interesi Ninoslava Pavića, vlasnika "Europapress holdinga", a prema drugim glasinama iza njih stoji neka slovenska investicijska grupa.

Početna slova švicarske tvrtke DCPMMAG inicijali su pak vlasnika te tvrtke Danijela Čališa, a sljedeća tri slova PMM inicijali su za "precious metal marketing" - istraživanje plemenitog metala. Ta se tvrtka bavi trgovinom dijamantima i zlatom, većim porijeklom iz Južne Afrike, a registrirana je u Zugu, u švicarskoj regiji koja zbog poreznih olakšica predstavlja "poreznu oazu" i raj za off-shore tvrtke. Navodno nekoliko uglednih Hrvata danas ima svoja predstavništva u Zugu, a i bivše velike jugoslavenske tvrtke su znale koristiti pogodnosti te švicarske "porezne oaze". U pismu namjere Čališ je naveo kako njegova tvrtka namjerava u hrvatsko gospodarstvo investirati dvije milijarde eura, što bi trebalo značiti da se radi o financijski više nego respektabilnom poduzeću.

Josip Radeljak direktor je zagrebačke tvrtke "Slobodni mediji d.o.o. za upravljanje holding društvima", a uz njega član uprave je Harald Freiherr von Seefried auf Buutenheim s njemačkom putovnicom i prebivalištem u Zürichu u Švicarskoj. Temeljni kapital tvrtke je 20 tisuća kuna, a na Trgovačkom sudu u Zagrebu registrirana je kao izdavačka djelatnost 17. siječnja 2003., dakle isključivo sa svrhom da se preko nje kupi Slobodna Dalmacija. Radeljak je u pismu namjere istaknuo kako je spreman kupiti Slobodnu po "fer tržišnoj cijeni".

Dvije medijske kuće zainteresirane za kupnju splitskog lista su moćna austrijska Styria i slovensko Delo. Austrijanci su politički konzervativna medijska grupacija pod snažnim utjecajem Vatikana. U Hrvatskoj su već kupili Večernji list, pa se postavlja pitanje bi li kupnja Slobodne bila početak stvaranja monopola u tiskanim medijima.

Na žalost, u Hrvatskoj ne postoji, kao u većini zapadnih zemalja, zakon o medijima koji bi regulirao taj osjetljivi problem, već u takvim slučajevima odlučuje Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja. U pismu namjere Austrijanci su tek iznijeli namjeru da svoju "sposobnost dokažu i na Jadranskoj obali".

Slovensko Delo za vlasnike ima nekoliko malih i srednjih dioničara od kojih nijedan nema većinski paket dionica, uređivačka politika te kuće je liberalno-građanska, a Delo se prodaje u 80 tisuća primjeraka. U pismu namjere su pokazali da su dobro upoznati s poslovanjem splitske kuće, no i pored toga su istaknuli kako će cijenu ponuditi tek nakon dubinske analize poslovanja Slobodne Dalmacije. Također su ponudili najdetaljniji plan i program razvoja tvrtke i vidljivo je da su se iznimno pripremili za privatizaciju splitskog lista.

Zaključno se može reći da od šest kandidata za kupnju Slobodne Dalmacije Delo i Styria rade isključivo u svoje ime i za svoj račun, što se može reći i za Milana Mileticha i grupu iseljenika iz SAD-a. Londonska tvrtka je velika nepoznanica, dok tek treba vidjeti što je Danijela Čileša navelo da dijamante pretoči u medije.

Osobni projekt

Činjenica da je Josip Radeljak 17. siječnja ove godine osnovao tvrtku samo u svrhu kupovanja Slobodne pruža opravdanu sumnju u to za čiji račun i za koga Radeljak kupuje splitski list, no on izričito tvrdi kako je kupnja Slobodne njegov osobni projekt. Odgovore na sva ova pitanja dobit ćemo u idućih nekoliko mjeseci, s nadom da će Slobodna ovog puta dobiti vlasnika koji je neće uvaliti u 65 milijuna eura gubitaka. Stoga samo jedna poruka Vladi RH: "Razmisli, sjeti se!"

Frenki LAUŠIĆ