Slobodna Dalmacija: 01. 02. 2003.
Proizvodnja izvanrednog stanja
Je li premijer progledao i naglo s
e osmjelio ili je čitav scenarij dogovoren s tužiteljima i Haagom? Svi su oni svojedobno proglašavani nacionalistima, desničarima, izolacionistimaDejan JOVIĆ
Već nekoliko dana pokušavam shvatiti oko čega se zapravo svađaju većina u Vladi i HSS. Obje su ponude slovenske; dakle ne radi se o nekom "nacionalnom razlogu" (osim ako strategija nije da se prodaja odgodi, pa da se Sunčani Hvar nikome ne proda). Riječ "korupcija" dosad nisam čuo u tim raspravama; a formulacija da u cijelom postupku "ima nečeg" ili
da je "nešto sporno" ne znači ništa. Još je manje jasno zašto je cijela afera toliko značajna onima koji u njoj sudjeluju. Nitko od glavnih hrvatskih političara nije Hvaranin, a nije ni profesionalno vezan za turističku industriju. Tvrtka koja se prodaje jest atraktivna, ali nije ni najveća ni najznačajnija koja se prodaje. U trenutku kad je pritisnuta da surađuje s Haaškim sudom, kad je započela svoju europsku promociju, kad nema jasnu poziciju u odnosu na europsko-američki i unutareuropski rascjep, Hrvatska troši dane i noći na rasprave o nekoliko hotela. Svima sa strane to mora izgledati nerazumno, neracionalno i nevažno.Noćni rad
Kako, međutim, i pored najbolje volje ne uspijevam razumjeti zašto se digla tolika prašina, ograničavam se ovdje na dva detalja koja su me u toj aferi zaintrigirala. Prvo, zašto je prodaja poduzeća uopće stvar politike, i zašto političari dovode u pitanje preporuku neutralnog stručnog tijela državne uprave (Fonda za privatizaciju) koje su sami osnovali upravo da bi dobili stručn
i savjet. Prodaja poduzeća jest poslovna odluka, u kojoj je jedino relevantno pitanje: tko prodavaču nudi više novca. Pritom prodavač nisu političke stranke, pa čak ni Vlada - nego hrvatski porezni obveznici. U tom je smislu stručno, politički neutralno tijelo državne uprave uvijek legitimnije od same Vlade pri odlučivanju o proračunskim prihodima i rashodima. Zato, uostalom, proračun nikad i nije samo stvar Vlade nego Sabora, gdje su zastupljene i stranke iz opozicije.Političko upletanje u privatizaciju postavlja ozbiljno pitanje smisla nekad datog obećanja da napuštanje socijalizma znači prestanak miješanja države u poslovno odlučivanje. Istina je da se u nekim zemljama politika povezuje s biznisom i da promjena vlasti znači gotovo automatsku promjenu vo
dstava javnih poduzeća, a često i njihova poslovnog smjera. Primjeri iz našeg susjedstva su Italija i Makedonija. Ali, te se zemlje nisu uspjele othrvati ni korupciji, ni tzv. partitokraciji (tj. stanju u kome političke partije prisvajaju prava koja bi - po poštenju - trebala pripasti ili svim državljanima ili poreznim obveznicima). Pitanje je, dakle, bi li Hrvatska trebala krenuti njihovim smjerom.Jadni vozači...
Napokon, još jedna stvar zabrinjava i začuđuje: sklonost hrvatskih političara i medija da proizvedu atmosferu "izvanrednog stanja". Sastanci koji počinju u sedam navečer i traju do četiri ujutro možda su nužni u ratnom stanju ili situaciji teške elementarne nepogode koja traje i prijeti da izazove nove žrtve. Ali, u normalnim i stabilnim vremenim
a (i normalnim i stabilnim zemljama) političari nakon pet popodne idu svojim kućama, obiteljima, partnerima, prijateljima i kućnim ljubimcima. Odmore se, naspavaju, promisle malo, pa se sutradan vrate svježi i odmorni odgovornom poslu koji ih čeka. Cijela ideja radnog dana (a ne radne noći) temelji se na narodnoj poslovici da je jutro pametnije od večeri.Povrh toga, nepoštovanje radnog vremena pokazuje i stanovitu bahatost u odnosu na one čiji posao ovisi o političarima sklonim noćnim zasjedanjima, primjerice stručne službe u Vladi, konobare, vozače, novinare i druge. Ograničeno i jasno radno vrijeme nije samo neki ugodni ritual koji se ponavlja svakog radnog dana nego i pravo za kojeg se radništvo borilo desetljećima, manje-više upravo kroz lijevo-orijenti
rane pokrete socijaldemokratskog i komunističkog tipa. Nije, dakle, samo stvar uljudnosti nego i prava kad se pita: nemaju li i ti vozači, tajnice, čuvari i glasnogovornici pravo da se nakon pet popodne vrate svojim obiteljima, a ne da čekaju do tri ujutro da završi rasprava o prodaji nekoliko hotela? Hoće li račun za njihov prekovremeni rad biti ispostavljen poreznim obveznicima? Ili političarima koji preferiraju noćne sjednice?Gledajući kako se vladajuća koalicija sprema na zasjedanje u sedam navečer, nisam mogao a da se ne sjetim dugotrajnih sjednica nekadašnjeg Centralnog komiteta SKJ, koje su ponekad trajale do iza ponoći. I na kojima se, najčešće, također na kraju nikad nije reklo ni "popu pop" ni "bobu bob", nego je sve nakon svega ostalo nejasno.