Novi list: 11. 04. 2003.
Vojska i politika
Piše: Neven Šanti
ćBivšeg ministra obrane Jozu Radoša šokirao je Ustavni sud koji je poništio njegovu odluku o zabrani istupa u medijima pripadnicima HV-a i zaposlenicima MORH-a bez ministrovog odobrenja. Radoš odluku smatra besmislenom i označava je kao uvod u politizaciju vojske. Na drugoj strani Andrija Bratulić, čiji je slučaj bio povod Radoševoj odluci i koji je od Ustavnog suda i zatražio ukidanje sporne odluke, ne skriva zadovoljstvo, tvrdeći da ničim nije povrijedio zakon, nije odao vojnu tajnu i nije javno istupio
u vojnoj odori. A satisfakciju u toj odluci Ustavnog suda nalazi i umirovljeni admiral Davor Domazet, kojeg je zajedno s još jedanaest visokih časnika umirovio predsjednik Mesić nakon njihovog otvorenog pisma.Bit će još sigurno kontroverznih ocjena odluke Ustavnog suda, polemika o tome da li je ministar Radoš grubo kršio temeljna ljudska prava ili ne. No, ključ za dešifriranje stvarnih dosega ove »povijesne« odluke nalazi se u rečenici obrazloženja u kojoj stoji da je Radoš »prekoračio svoje zakonske
ovlasti, te povrijedio ustavno načelo jednakosti građana i pravo na slobodu javnog izražavanja«.Ustavni sud praktički kaže da konkretna sporna odluka nije donešena na temelju zakona i da je restriktivna, čime su određenom čovjeku uskraćena određena prava. No, Ustavni sud nigdje ne ulazi u sadržaj onoga što je Bartulić rekao i zato bio kažnjen niti dovodi u vezu demokratski složen i dvosmjeran odnos između vojske i vojnika, s jedne strane, i civilne vlasti, s druge. I teško da će se to bilo kojom usta
vnom formulacijom moći razriješiti. Te, isto tako, svakako ne propisujeJedan od svjetskih vodećih teoretičara demokracije Robert Dahl u svom glasovitom djelu »Demokracija i njezini kritičari«, u poglavlju u kojem se bavi civilnim nadzorom prisile, piše između ostaloga i sljedeće: »Da bi se nekom zemljom demokratski vladalo, potrebna su dva uvjeta: Prvo, ako vojne i policijske organizacije postoje, tada moraju biti podvrgnute civilnom nadzoru. Ali civilni nadzor, iako nužan, nije dostatan, jer mnogi ne
demokratski režimi također imaju civilni nadzor. Stoga, drugo, civili koji nadziru vojsku i policiju i sami moraju biti podvrgnuti demokratskom procesu«. Tu, međutim, nije kraj. Medalja ima i svoju drugu stranu, odnosno i vojska ima tu neke svoje obaveze. Zato nešto dalje u istom poglavlju Dahl piše: »Profesionalni vojni kadar u demokratskoj zemlji ne samo što može dobiti ranu socijalizaciju kao civili, te kao rezultat toga dijeliti civilna uvjerenja u pogledu legitimnosti ustavnog poretka i ideje i prakse demokracije, nego i njihov osjećaj dužnosti da slušaju ustavno izabrano civilno vodstvo može biti ojačan profesionalnim kodeksom vojnog establishmenta«.Kakav je »profesionalni kodeks« vojnog establishmenta kod nas najbolje je pokazalo dvanaest generala u svom pismu Mesiću, pa tvrditi poput Domazeta da je odlukom Ustavnog suda doživio satisfakciju pravi je cinizam. Da, kaže Ustavni sud, i vojnici mogu javno govoriti. Ali, kaže iskustvo razvijenih demokracija, profesionalni vojnik i kada govori pazi što govori i kako govori, pri čemu mu je napad na vlast i dovođenje u pitanje legitimnosti ustavnog poretka zadnje na pameti. Zato ne treba optuživati Ustavni sud da je ovom odlukom omogućio politizaciju vojske. Politizacija vojske u Hrvatskoj će biti moguća ukoliko vojska i vojnici ne shvate koja ima je stvarana zadaća u demokraciji, i da nemaju veća prava od drugih koliko god bili zaslužni za obranu zemlje, te ukoliko političari i društvo u cjelini ozbiljno ne shvate da svako igranje s vojskom i vojnicima u vlastitoj zemlji može vrlo lako odvesti u kaos.