Slobodna Dalmacija: 08. 06. 2003.
Eurosudbina zemalja obuhvaćenih tzv. procesom stabilizacije i pridruživanja
Zapadni Balkan na solunskom frontu
Ključni odgovori na pitanja europske perspektive zemalja zapadnog Balkana trebali bi se čuti u hotelu “Porto Carras” u Solunu 21. lipnja, gdje će se održati dugo očekivani summit Europske unije posvećen upravo daljnjoj eurosudbini zemalja obuhvaćenih tzv. procesom stabilizacije i pridruživanja (PSP). Hrvatska, BiH, Srbija i Crna Go
ra, Makedonija i Albanija mnogo očekuju od ovog prijelomnog skupa, koji bi trebao ne samo verbalno zajamčiti europsku perspektivu ovih država već i konkretno definirati mehanizme pretpristupne pomoći kako bi se olakšale političke, gospodarske i institucionalne reforme na njihovu putu u članstvo u EU-uPiše: Šenol SELIMOVIĆ
Balkan nam je na leđima. To je sasvim sigurno dio Europe i, ovisno o njihovu napredovanju i reformama, njegove će zemlje ulaziti u Europsku uniju jedna po jedna. Ovim se utješnim riječima, preko danskog lista “Information”, obratio predsjednik Europske komisije Romano Prodi zemljama Balkana, dan-dva nakon sastanka EU-a na vrhu u Kopenhagenu, u prosincu prošle godine, kada je u članstvo prestižne euroobitelji pozvano novih deset zemalja kan
didata.To, peto po redu i ujedno najveće proširenje u povijesti Europske unije, zaobišlo je ne samo Bugarsku, Rumunjsku i Tursku, koje su u Kopenhagenu, iako sa statusom kandidata, ostale bez prestižne pozivnice, nego i cijelu jugoistočnu Europu (zapadni
Balkan) kojoj, prema europercepciji, pripadaju Hrvatska, Bosna i Hercegovina, Srbija i Crna Gora, Makedonija te Albanija.Poručujući da su vrata Unije i dalje ostala otvorena onima koji će europski urediti svoje sustave, demokraciju, ljudska prava i pravni poredak, šef Europske komisije Prodi iznio je u tom povijesnom trenutku vrlo hrabru procjenu. Misleći na zemlje Balkana, kazao je kako ekonomije tih zemalja ukupno čine samo jedan posto bruto domaćeg proizvoda Europske unije, te zaključio: “Ekonomski mi
to možemo lako riješiti.” Bila je to jasna poruka da za ulazak u uređenu zajednicu nije toliko važna gospodarska snaga, već u prvome redu i iznad svega političko-pravna prilagodba i izjednačavanje s vrijednostima razvijenih europskih demokracija.To načelo europskog proširenja potvrdila je i činjenica, nama najbliža, da se primjerice Hrvatska nije našla u društvu te desetorice iako je, prema ekonomskim pokazateljima, na istoj ili čak višoj razini od nekih zemalja kandidata koje su polovicom travnja ove god
ine u Ateni već potpisale pristupne ugovore s EU-om, na temelju kojih će od 1. svibnja iduće godine postati i njezini punopravni članovi.Dakle, za zemlje zapadnog Balkana, koliko god se njima (ne) sviđao ovaj geografski (i politički?) identitet, vrata Unije su ostala otvorena, ali bez ikakvih rokova i “bianco” obećanja o njihovu ulasku.
Stabilnost - prvi zahtjev
Ključni odgovori na pitanja europske perspektive zemalja zapadnog Balkana trebali bi se čuti u hotelu “Porto Carras” u Solunu 21. lipnja, gdje će se održati dugo očekivani summit Europske unije posvećen upravo daljnjoj eurosudbini zemalja obuhvaćenih tzv. procesom stabilizacije i pridruživanja (PSP). Hrvatska, BiH, Srbija i Crna Gora, Makedonija i Albanija mnogo očekuju od ovog prijelomnog skupa, doživljavajući ga povijesnim u prvome redu zbog toga što bi taj summit, kao nastavak zagrebačkog procesa započetog u studenom 2000., trebao ne samo verbalno zajamčiti europsku perspektivu ovih država već i konkretno definirati mehanizme pretpristupne pomoći
kako bi se olakšale političke, gospodarske i institucionalne reforme na njihovu putu u članstvo u EU-u.Do sada je EU od balkanskih država očekivao prije svega stabilizaciju kao preduvjet pridruživanja, a sada se od Soluna očekuje da će Unija redefinirati pristup državama zapadnog Balkana, odnosno zajamčiti im nove instrumente i strategije pomoći kako bi njihovo članstvo u EU-u, i nakon sljedećeg vala proširenja 2004., bilo neupitno.
Tehnička i financijska pomoć EU-a zemljama zapadnog Balkana bit će prijeko potrebna u prvome redu radi rješenja strukturalnih gospodarskih problema, ali i institucionalnih reformi, bez kojih njihov ulazak u Uniju neće biti ostvariv.
Od Balkana, koji, tijekom duže povijesti, s europske promatračnice predstavlja zonu nesigurnosti, ratnih žarišta, organiziranoga kriminala i uopće demokratske insuficijencije, Unija prije svega očekuje ostvarenje stabilnosti kao općeg preduvjeta za gospodarski napredak.
Današnja Europska unija s petnaest članica ima oko 375 milijuna stanovnika s bruto domaćim proizvodom od 8828,9 milijardi eura. S proširenjem na deset novih članica, EU će imati oko 450 milijuna stanovnika, a njezin BDP će se povećati za 404 milijardi eura. Nakon toga, najizgledniji je sljedeći krug proširenja na Bugarsku, Rumunjsku
, a možda i Hrvatsku 2007./2008. godine.Kratkovidni euroskeptici
No, opasnost za balkanske zemlje u njihovu procesu eurointegracije ne krije se samo u objektivnim kriterijima što ih one moraju ispujavati za ostvarenje pravana članstvo u EU-u, nego i u nezanemarivom pritisku unutarnjih političkih snaga koje, na ideji euroskepticizma, nacionlnim javnostima šalju poruke o navodnoj prijetećoj opasnosti od gubitka suvereniteta i nacionalnog identiteta. Bez obzira na to što je pojam nacionalnog suvereniteta u uv
jetima globalizacije daleko odmaknuo od kncepta naoružanih karaula na državnoj granici, i što su danas najnezavisnije upravo one države koje su u stanju suvereno delegirati nadležnosti na više oblike međunarodnog organiziranja, euroskeptici na zapadnom Balkanu zasigurno će ostaviti tragove teškog tereta na putu u Europsku uniju. Nedavno se o tom problemu izjasnio i bivši češki predsjednik Havel, nazvavši antiintegracijska razmišljanja svojih sunarodnjaka kratkovidnima u eri kada se nacionalne države polako, ali sigurno primiču svome kraju.Ako pogled usmjerimo istočnije od Češke, vidimo da iza ubojstva srbijanskog premijera Zorana Đinđića, osim teroristički organizirane mafije, stoje upravo i politički militantno motivirani euroskeptici kojima izgradnja države Srbije i Crne Gore na principima europske demokracije, vladavine prava i gospodarskog napretka svih građana, ne odgovara jer je prijetnja njihovim interesima i moći. Djeluje paradoksalno kada se upravo iz takvih političkih skupina čuju glasovi kako je
eurointegracija opasnost za nacionalni identitet njihove države, te kada u tom kontekstu spominju Švicarsku i Norvešku kao zemlje koje su izvan EU-a, a postigle su iznimno visok standard. Teško je vjerovati da bi građani Norveške ili Švicarske u obrani svoje neutralnosti trebali baš takve “odvjetnike”.Zatopljavanje odnosa EU-SAD
Sljedeći problem u procesu europske integracije balkanskih zemalja, bez obzira na odluke Soluna, mogao bi biti odnos tih država prema Americi, koja je nakon rata u Iraku definitivno formalizirala status unilateralne sile i svojim odlukama izazvala vrlo ozbiljnu krizu i podjelu unutar Europske unije. Naime, poznato je da su BiH i Albanija potpisale američki prijedlog ugovora o neizručenju državljana SAD-a Međunarodnom kaznenom sudu,
dok primjerice Hrvatska traži izuzeće od mogućeg uskraćivanja američke vojne pomoći, s obzirom na posebnu osjetljivost ove teme zbog obveze da se Haaškom tribunalu izručuju hrvatski državljani. Europska unija je već izrazila nezadovoljstvo potpisivanjem, primjerice, takvog albansko-američkog ugovora, pa se postavlja pitanje u kojoj će mjeri nastale napukline u euroatlantskom savezništvu utjecati na europsku perspektivu balkanskih zemalja.Ostaje izgledna nada da će sastanak EU-SAD nakon Soluna zatopliti odnose i vratiti efikasnu ravnotežu u područje euroatlantske suradnje, što bi zemljama Balkana zasigurno uklonilo veliki teret s puta u Europsku uniju.
Verbalni manevri
Takvo ozračje bi zasigurno, nakon Soluna, pogodovalo balkanskim državama i zbog toga što veliki poremećaji na svjetskoj političkoj sceni, poput iračke krize, pitanje europskog proširenja stavljaju u drugi plan. Od Soluna, stoga, svi očekuju važan preokret politike EU-a prema zemljama zapadnog Balkana, ne samo u retoričkim obećanjima kako će si
gurno doći trenutak kada će i za njih proširenje Unije postati stvarnost, nego i pomoći putem nove generacije instrumenata kako bi unutarnje reforme dobile na dinamici i pokazale učinkovite rezultate, a time, dakako, ove države dovele pred vrata Europske unije koja su, kako se već deklarativno ponavlja, ostala i za njih otvorena.Neosporiva je iskrena želja EU-a da se Balkan europeizira. U tome cilju Uniju zasigurno ne vodi ideja da će pristupanjem država jugoistočne Europe profitirati u ekonomskom smislu, ali je europska integracija živo zainteresirana za stabilizaciju ovoga dijela kontinenta, koji tijekom svoje duge povijesti proizvodi tenzije i ratne krize. Poseban interes za integraciju balkanskih zemalja u EU pokazala je Grčka u aktualnom semestru preds
jedanja Unijom, kao zemlja članica koja je od svoje EU matice i fizički odvojena zemljama europskog jugoistoka.Zemlje Balkana koje stoje u čekaonici za EU mogle su upravo od Grčke vrlo slikovito naučiti kako je za članstvo u Europskoj uniji daleko važnije izgrađivati demokratske institucije i istinski provoditi reforme za europeizaciju društva nego trošiti vrijeme i energiju dokazujući kako “mi nismo dio Balkana”. Grčka kao članica Europske unije uopće ne misli da nije dio Balkana, ali Grčka jako dobro zn
a da Balkan nije u njoj. Zato ova balkanska, ali i mediteranska zemlja ne vidi ništa spornog ako se proces stabilizacije i pridruživanja, nakon Soluna, preimenuje u “balkanski europski integracijski proces”.No, bez obzira na atribute Balkana i očekivanja država aspirantica na članstvo u EU-u s toga prostora, nakon Soluna će mnogo toga biti određenije. Ali, jedno je već sad jasno: Balkanom se ne prestaje biti, niti se Europom postaje tek glasnim verbalnim manevrima. EU može i hoće dati tehničku i financijs
ku pomoć, ali ne može nametnuti građanima balkanskih država istinsku opredijeljenost za to da žive u skladu s europskim vrijednostima, ako oni to sami ne žele.