Slobodna Dalmacija: 17. 07. 2003.
EDIN ŠABANOVIĆ, SUVLASNIK BOSMALA, SAVJETUJE SLUŽBENI ZAGREB DA DIGNE RUKE OD PROJEKTA IZGRADNJE AUTOCESTE KROZ BiH
Nema potrebe da Hrvatska šalje ponudu za koridor 5 C
Iako je premijer Ivica Račan najavio kako će Hrvatska za tri do četiri tjedna u Sarajevo faksirati svoju ponudu za gradnju autoceste koridorom 5 C kroz BiH, sve govori kako je našu Vladu u tom poslu vrijednome 3 milijarde eura pretekla kompanija Bosmal. Postalo je to jasno još od trenutka kada je Vijeće ministara BiH
koncem lipnja prihvatilo inicijativu Bosmala za izgradnju autoceste duge 330 kilometara koncesijom, a definitivnu potvrdu dobiva upravo ovih dana.U susjednoj BiH, za razliku od Hrvatske, Bosmal nije anonimna tvrtka; za nju se pročulo krajem 90-ih i početkom gradnje sarajevskog City Centra s dva nebodera, od kojih će jedan, kako tvrde, biti najviši na Balkanu. Na čelu su joj braća Šabanović, a s mlađim, 32-godišnjim Edinom, koji se nakon studija informatike i menadžmenta u Maleziji prije dvije godine vratio
u Sarajevo i priključio obiteljskom poslu, razgovarali smo o projektu autoceste.Što se krije iza imena Bosmal i tko stoji iza te kompanije?
- Bosmal d.o.o. je kompanija koja je registrirana u Sarajevu 1998. godine. U njezinoj vlasničkoj strukturi 50 posto imamo moj brat i ja, a preostalu polovicu naš partner iz Malezije. Mi smo, znači, sarajevska kompanija, osnovana i registrirana ovdje, i naš prvi projekt je Bosmal City Centar. Radi se o prvom objektu tipa kondominijum u ovom dijelu svijeta i kao investi
cija vrijedi 100 milijuna maraka.Hrvatski ministar Čačić izjavio je da za Bosmal nikada nije čuo, dok se mogu čuti sumnje u potentnost kompanije da izgura do kraja projekt od 3 milijarde eura.
- Ako ministar Čačić nije čuo za Bosmal, to me ne iznenađuje. Zašto bi, uostalom, i morao čuti? Bosmal je kompanija koja isključivo investira, odnosno "property developer". Mi nismo građevinska kompanija i nemamo namjeru ikada to biti. Naš su posao, znači, "greenfield" investicije, od nule do krova. Ako smo 2001. godine osigurali 50 milijuna eura za naš pilot-projekt, zašto bi onda bilo sada sumnji da možemo isto učiniti s 3 milijarde eura za autocestu.
Kako namjeravate osigurati taj pozamašan iznos?
- To ćemo učiniti u aranžmanu sa svjetskim bankama. Mi već imamo inicijalni kapital od 300 milijuna eura za autocestu iz Malezije, a obavili smo preliminarne razgovore s nekim bankama u Washingtonu i New Yorku, kao i s nekim europskim i novčarskim kućama s Bliskog istoka, te iz Malezije s kojima imamo od ranije poslovni o
dnos. Sigurni smo da možemo osigurati i puno više od količine novca koja nam je potrebna za ovaj projekt, ali nećemo ulaziti ni u kakve aranžmane dok ne napravimo fisibility studiju, projekt i ocijenimo cijene na natječaju za ponuđače, iz čega ćemo moći zaključiti koliki nam točan iznos treba. Jedna banka će biti "leading bank", a ostale u konzorciju.Htio bih, međutim, napomenuti da mi nismo pretekli nikoga u ovome poslu. Mi već godinu dana radimo na projektu, putovali smo po svijetu i razgovarali o njemu. Bit ćemo otvoreni i raspisat ćemo u roku od sedam mjeseci nakon ove prve faze međunarodni natječaj za izvođače koji su zainteresirani za sudjelovanje. To se odnosi na građevinske tvrtke iz cijelog svijeta, prvenstveno iz regije, a naravno i Sjedinjenih Am
eričkih Država, Europe...Zašto za ovaj posao nije raspisan međunarodni natječaj?
- Zato što smo mi inicirali ovaj projekt. On nije nikada do sada iniciran u cjelini i mi smo prvi koji smo to učinili. Uz to, po zakonu koji vrijedi u BiH, a vjerujem da je slično u RH, sama inicijativna ponuda k Vladi može biti prihvaćena i to je apsolutno legalno. Tu nema nikakvih drugih razloga, mjesta za sumnje. Mi smo se, znači, prvi dosjetili, a samoinicijativna ponuda automatski eliminira javni natječaj.
Po ovome što govorite, hrvatska ponuda koju najavljuje premijer Račan ispada posve izlišna.
- Nju nema potrebe ni slati. To bi bilo isto kao kada bi se Bosmal pojavio i tražio koncesiju u Hrvatskoj za dio koridora 5 C. Mislim da bi to ipak trebala odraditi neka hrvatska kompanija, a konkurirati mogu i građevinari iz BiH. Ako su jeftiniji, neka dobiju posao. Radi se o velikom projektu i posla ima za sve.
Što će se desiti ako studija pokaže neisplativost koridora 5 C kroz BiH? Hoćete li odustati?
- Bosmal definitivno neće odustati od projekta. Fisibility studija će pokazati da će to biti isplativo kad-tad.
Kada mislite da biste mogli vratiti uloženi novac?
- To će zavisiti od protoka, cijene koštanja projekta, cijene usluga... Ipak, prvenstveni razlog bit će protok autocestom.
U medijima Bosmal se povezuje s Alijom Izetbegovićem, također se kao lobist navodi Haris Silajdžić, te malezijski premijer Mohammad Mahathir.
- Mi smo kompanija koja nema veze ni s jednom politikom, nismo niti jedna struja ili stranka. Da nas je premijer Račan pozvao na razgovor, mi bismo se odazvali. Isti je slučaj s američkim predsjednikom Bushom ili bilo kojim drugim. Nemamo što kriti i ponašamo se po svjetskim standardima biznisa.
Kad očekujete da će koridor 5 C kroz BiH biti dovršen i hoće li to biti u aranžmanu Bosmala?
- Bosmal će završiti koridor u zadanom roku od pet godina, a nadam se da će isto učiniti Hrvatska i Mađarska u svom dijelu. U ljeto 2008. godine vozit ćemo se koridorom od Sarajeva do Ploča i putovati sat i pol vremena.
Zoran ŠAGOLJ