Novi list: 03. 11. 2003.

Mala-je-dala politika

Piše: Jelena Lovrić

Račanova je stranka uspjela, drugima ispred nosa, ugrabiti Severinu da im pjeva na predizbornim skupovima. Kako javljaju pouzdani izvori, aranžman je težak 200 tisuća eura. Za deset koncerata. Seve nacionale tražila je, naime, 20 tisuća po nastupu, što je nekim zainteresiranima bilo preskupo. Ali je SDP odriješio kesu.

S približavanjem izbora obično nastane jagma za estradnjacima i zabavljačima, kojima političke stranke garniraju svoju kampanju. SDP u tome nije izuzetak. Severina je u Hrvatskoj nesumnjivo zvijezda i mnogi bi je htjeli imati. Račanova stranka sada može biti sigurna da će na njenim predizbornim mitinzima biti velika gužvancija. Ali kolika je izborna korist od takvih masovki? Koliko se izborno može profitirati od onih koji dođu radi Severine a ne zbog Račana? Angažiranjem jedne pjevačice za potrebe jedne stranke i stvaranjem populističkog šušura oko SDP-a ovdje se bavimo jedino zato jer nije riječ o politički neutralnoj odluci. Uzimanje Severine svojevrsna je poruka. Kao što je poruka sve što se u kampanji događa – odabir plakata, slogana, način izborne promidžbe... Kakvu poruku preko Severine SDP upućuje javnosti?

Prvo, istu bi pjevačicu primjerenije bilo očekivati u HDZ-ovoj nego u SDP-ovoj kampanji. Sama je znala reći da joj je srce pozicionirano više udesno. Na grudima je znala prošetavati Tuđmanovu sliku, a po medijima prosipati podršku generalima. Može se reći da ona za SDP samo pjeva, nezavisno od svojih političkih uvjerenja. Ali obično nije riječ samo o takvim aražmanima. Uz pjesmu uglavnom ide i političko solidariziranje. Za pojedinu stranku redovno nastupaju oni koji su joj i politički bliski. Normalno je da za HDZ svira Prljavo kazalište, da Thompson brije za desničare. Uostalom, tako je prije četiri godine bilo i sa SDP-om: rockeri, Parni valjak i Goran Bare u to su vrijeme u SDP-u vidjeli nadu za željene promjene. Danas, razočarani, tvrde da strankama sviraju samo za pare. Promjenom pjevačkog frontmena SDP mijenja i sliku koju o sebi želi plasirati. Čvrsti su rockeri Račanovu stranku stilizirali kao političkog predstavnika moderne, urbane mladosti. Angažiranjem Severine, majstorice hopa-cupa pjesmuljaka, SDP na svoju zastavu ističe malograđanštinu. Duh palanke. Mala-je-dala opciju.

Drugo, biranjem skupe Severine SDP pokazuje da je izgubio orijentaciju u vremenu i prostoru. Pokazuje da ne zna u kako siromašnoj zemlji živi. Dvjesto tisuća eura je ogroman novac i po biračko tijelo, kojemu se Račanova stranka obično obraća, takav aranžman može djelovati krajnje iritirajuće. Pogotovo jer su političari i estradnjaci po jednom zapravo vrlo slični – izuzimaju se iz normi i pravila koja vrijede za sve ostale. Političari privilegiranošću, estradne zvijezde vještim izbjegavanjem poreznih škara, koje prema običnoj raji nemaju milosti. Možda u SDP-u o svemu tome nisu mislili, možda su samo htjeli najpopularniju, što košta da košta, samo da se narod, barem pred izbore, razgali i razigra. Ali to onda znači da nemaju ideju, da improviziraju, da ne znaju što hoće. Upravo tako, zasad, djeluje ukupna njihova predizborna retorika i ponašanje. Kampanja im je, izgleda, bez čvrste okosnice. Kad nemaju svoje zastave, onda im je nužna Severina, ili neka slična narodnjačka ikona, da njome mašu.