Vjesnik: 28. 11. 2003.
Državu izbori koštali 123 milijuna kuna, od čega za stranke oko 40 milijuna
U to su uračunati troškovi pripreme izbora, biračkih odbora, kao i novac koji su parlamentarne stranke iz državnog proračuna dobile za izbornu kampanju / HDZ je za kampanju potrošio između pet i šest milijuna kuna, SDP približno 8,5 milijuna kuna, HSS otprilike osam mili
juna kuna, HSP manje od dva milijuna kuna te HNS-a između 2,6 i 2,7 milijuna kunaZAGREB, 27. studenoga – »Izbori održani 23. studenoga državu su koštali 123 milijuna kuna«, izjavio je za Vjesnik zamjenik ministra financija Damir Kuštrak. U to su uračunati troškovi pripreme izbora, biračkih odbora, kao i novac koji su parlamentarne stranke iz državnog proračuna dobile za izbornu kampanju. Stranke koje su bile u prijašnjem parlamentarnom sazivu, njih 16, ukupno su iz proračuna dobile 39,142.714 kuna.
Novac se dijelio prema broju zastupnika, pa su tako stranke s najviše zastupnika u prošlom sazivu, SDP i HDZ, dobile i najviše proračunskog novca za prijeizbornu promidžbu. Troškovima izbora treba pribrojiti i novac koji su na svoje račune, u skladu s Vladinom odlukom, dobile i izvanparlamentarne stranke, koje su pak na izborima prešle prag od pet posto. Tako bi HSU, SDSS i HDSS, nove stranke u parlamentu, na svoje račune trebale dobiti po 40 tisuća kuna.
U strankama zbrajaju troškove kampanje. Izborni pobjednik, HDZ, prema izjavi stranačkoga glasnogovornika Ratka Mačeka, u kampanju je utrošio između pet i šest milijuna kuna. Od toga je 70 posto izdvojeno za promidžbu u elektroničkim medijima. Maček ističe da je HDZ izravno kontaktirao medije, a ne preko marketinške agencije, i tako uštedio 50 posto novca. Pritom je dodao da HDZ ima više od 200 tisuća članova koji su pomogli stranci u kampanji, pa su i zahvaljujući njima ostvarene velike uštede. U HDZ-u su spremni objaviti i listu sponzora ako se oni s time slože.
SDP još zbraja troškove kampanje. Josip Leko, zadužen za stranačke financije, rekao je da će se sljedeći tjedan znati točan iznos koji je potrošen na kampanju, no pretpostavlja da je riječ o približno 8,5 milijuna kuna. U to nisu uključeni troškovi predkampanje »Recite nam«, a što se tiče sponzora, u SDP-u ističu da prema stranačkim pravilima tvrtke ne smiju darovati više od 200 tisuća kuna, a privatne osobe više od 50 tisuća kuna. Također napominju da je financiranje kampanje potpuno transparentno te da se sve može provjeriti na stranačkom računu.
I u HSS-u će za desetak dana znati koliko je potrošeno za kampanju, no glasnogovornica Marijana Petir kaže da se već sada može govoriti o svoti od približno osam milijuna kuna. Za marketinške je usluge HSS potpisao ugovor s agencijom »Millenium promocija«, vrijedan 3,5 milijuna kuna, a HSS-ovci namjeravaju objaviti i popis svih donatora, osim onih koji žele ostati anonimni.
Što se ostalih stranaka tiče, one su za izbornu kampanju potrošile koliko su i rekle. HSLS je potrošio manje od četiri milijuna kuna, a HSP, rekao nam je Tonči Tadić, manje od dva milijuna kuna. Boris Blažeković iz HNS-a kaže da troškove još zbrajaju, no pretpostavlja da će oni iznositi između 2,6 i 2,7 milijuna kuna.
Stranke su najviše potrošile za promidžbu u elektroničkim medijima. Prema nekim podacima, od 5. studenoga do 21. studenoga potrošeno je 12,1 milijuna kuna samo za promidžbu na HTV-u i na Hrvatskom radiju. U promidžbu na HRT-u najviše su uložile najjače stranke – HDZ, SDP, HNS i HSS. Ugrubo izračunato, najjače su stranke za ovogodišnje izbore potrošile više od 30 milijuna kuna.
Dada Zečić