Vjesnik: 21. 02. 2004.
Proračun kontinuiteta
DARKO MARKUŠIĆ
Prijedlog državnog proračuna za 2004. godinu Sanaderova je vlada sastavila relativno brzo, mnogo brže nego što se očekivalo. Zahtjevi proračunskih korisnika, iako kao i uvijek veći od mogućnosti države, vrlo su brzo svedeni u realne okvire, bez suvišnog prepucavanja pojedinih ministara preko medija, kao š
to je to prošlih godina bio slučaj.Prijedlog državnog proračuna za ovu godinu, međutim, ne razlikuje se previše od proračuna za prošlu. U njemu će opet biti novca za nastavak investicijskih projekata poput cestogradnje i modernizacije Hrvatskih željeznica, iako će naglasak biti na cestovnom prometu.
Novca neće biti za realizaciju pojedinih predizbornih obećanja, čije će ostvarenje očito morati pričekati sljedeću godinu.
Važna je, međutim, i činjenica da su nakon dugo vremena proračunski prihodi realno planirani, a očekivani gospodarski rast procijenjen vrlo realno na dostižnih 3,2 posto bruto domaćeg proizvoda. Bude li veći, i proračunski prihodi bit će veći, a ovakvim planiranjem Međunarodni monetarni fond bit će mnogo zadovoljniji nego što je to dosad bi
o.Prijedlogom državnog proračuna najveće postotno povećanje u odnosu na prošlu godinu predviđeno je na stavkama Ministarstva financija, za 64 posto, no tu se skrivaju sve otplate domaćih i inozemnih dugova, kao i »naglo otkrivene« novostvorene obveze bivše vlasti od oko 6,5 milijardi kuna. Upravo te obveze, navodno otkrivene u posljednji tren, poslužile su kreatorima proračuna da odbace neke zahtjeve pojedinih, rastrošnijih, ministarstava.
Bitno su povećani predviđeni rashodi Ministarstva europskih integracija (41,8 posto), Ministarstva turizma, prometa i razvitka i Ministarstva obitelji, branitelja i međugeneracijske solidarnosti po 23 posto, a Ministarstva vanjskih poslova za 20,5 posto.
Među gubitnicima, dakle onima koji će u 2004. smjeti potrošiti manje
nego prošle godine, su Hrvatski sabor, vojska i policija. Saboru je namijenjeno gotovo 25 posto novca manje nego lani, Ministarstvu obrane 12,3 posto manje, a Ministarstvu unutarnjih poslova 3,8 posto manje nego prošle godine.Samo iz spomenute osnovne podjele vidljivo je da novi proračun naglasak stavlja na diplomatsku aktivnost s ciljem bržeg približavanja Europskoj uniji, socijalnu skrb, brigu za branitelje, ali i nastavak infrastrukturnih projekata i dosadašnjeg modela poticanja gospodarskog razvoja. Ovakav proračun zasad, međutim, ne nudi podlogu za radikalniji zaokret u gospodarskoj politici.