Slobodna Dalmacija: 02. 06. 2004.
ŠEF (NI)JE UVIJEK U PRAVU - KAKO SE NA ZRINJEVCU KOMENTIRA IZJAVA MINISTRA ŽUŽULA
Diplomacija iz garaže
Žužulova tvrdnja da u "gospodarskoj diplomaciji postoje 42 osobe koje ne znaju što im je posao, a ’dobivaju plaću’, ogorčila je prozvane koji su nedavno prebačeni na rad u adaptirane garaže bez dnevnog svjetla
Piše: Šenol SELIMOVIĆ
Nedjeljna izjava ministra vanjskih poslova Miomira Žužula na okruglom stolu o brandingu Hrvatske kako u "gospodarskoj diplomaciji postoje 42 osobe koje ne znaju što im je posao", a "dobivaju plaću", nije ostavila ravnodušnim dobar dio diplomata koji se u diplomatsko-konzularnoj mreži bave gospodarskim pitanjima.
Jedan od diplomata s kojim smo razgovarali, a koji je, naravno, htio ostati anoniman zbog straha od posljedica za svoje radno mjesto i položaj, rekao je autoru ovoga teksta: "Na loš branding Hrvatske utječe i činjenica da šef hrvatske diplomacije prikriva porez od države, a kada ga mediji otkriju, onda javnosti daje pitijske izjave u stilu 'nisam znao'."
Tko narušava branding zemlje?
- Jedan od najneugodnijih trenutaka u karijeri bio mi je kada sam svoga šefa Žužula morao braniti od kolega i prijatelja u diplomatskom i konzularnom zboru zemlje primateljice koji su mi neformalno, ali vrlo znatiželjno, postavljali pitanja o tome je li istina da je hrvatski ministar prikrivao porez za iznajmljenu kuću. A sada on javno proziva svoje dje
latnike da ne znaju što im je posao - kaže ovaj ogorčeni diplomat.Tim gafom, uvjeren je dugogodišnji djelatnik MVP-a, Žužul je na najizravniji način narušio branding zemlje jer je time Hrvatsku prikazao kao zemlju bez sigurne pravne regulative, odnosno kao potencijalnu oazu porezne samovolje u kojoj je političkim moćnicima bez ikakvih posljedica dopušten takav luksuz. A kapital ne ulazi u prostore s takvim pravnim i poreznim rupama. I, na koncu, je li Žužul svjestan da bi u svakoj pravno sređenoj zemlji u
kojoj uistinu funkcioniraju europski demokratski standardi na koje se on svakodnevno poziva, nakon takve afere svaki ministar, bez ikakvih dvojbi, morao odstupiti s dužnosti. Ako ne pod pritiskom institucija pravne države, onda zasigurno pod pritiskom institucije koja se zove javnost. A upravo ta "institucija" u Hrvatskoj, na žalost, najlošije funkcionira - zaključio je "neizravno" prozvani diplomat s kojim smo telefonski razgovarali.No, ni na Zrinjevcu Žužulova nespretna izjava nije ostala bez komentara. M
nogi su se ovim povodom prisjetili "revolucionarnog" poteza koji je novi šef diplomacije povukao u korist razvitka hrvatskog brandinga. Njegovom savjetnicom za gospodarsku diplomaciju postala je Jadranka Primorac, supruga ministra Dragana Primorca. Je li ona stvarno bila taj neotkriveni talent s iznimnim iskustvom i znanjem da bi za pitanja gospodarske diplomacije bila prva do ministra, dok onih 42 "ne znaju što im je posao"? Ili je za to imenovanje ipak presudio dolazak nove vlasti u kojoj njezin suprug ima jednu od ključnih uloga i, dakako, veliku moć. Jadranka Primorac je do ulaska u Žužulov savjetnički tim bila jedan od stotina niže rangiranih diplomata sa zvanjem prvog tajnika, a radila je na desku za Italiju.Ministar Žužul je očito još jednom zakotrljao lavinu tihih reakcija i komentara koje se, dakako, nitko neće usuditi izreći javno. Tako je i veliko nezadovoljstvo djelatnika koji su Žužulovom odlukom preseljeni u garažne prostorije u Heinzelovoj ulici u Zagrebu, nakon peticije nesretnika, na koncu
ipak zatomljeno unutar zidova Zrinjevca.Taj su "transfer" gotovo svi podnijeli samo s potisnutim prijezirom i gorčinom. I, da stvar bude još paradoksalnijom, dio djelatnika koji su otišli raditi u adaptirane garaže bez dnevnoga svjetla, bave se upravo pitanjima gospodarske diplomacije pa se danas po zrinjevačkim hodnicima mogu čuti i komentari kako je valjda i to ministrov "specifičan doprinos" podizanju uloge i položaja gospodarske diplomacije u hrvatskoj službi vanjskih poslova.
Ne bi, dakako, bilo korektno niti objektivno priču o hrvatskoj gospodarskoj diplomaciji u javnosti svoditi tek na afere i kontroverze koje potiče ministar svojim izjavama. Činjenica je da gospodarska diplomacija u ozbiljnim i razvijenim zemljama zauzima jednu od stožernih uloga u kompletnom vanjskopolitičkom djelokrugu funkcioniranja države. Po tome je posebice poznata talijanska diplomacija koja je od 2002. naovamo težište vanjske politike stavila na promidžbu svojih gospodarskih mogućnosti i ulaganja. Za male zemlje poput Hrvatske koje uistinu imaju što ponuditi regiji, Europi i svijetu, ne samo u području turističke industrije, razvoj gospodarske diplomacije predstavlja uistinu važnu polugu njezina otvaranja i prepoznatljivosti u svijetu.
Bilo bi, međutim, ozbiljnije i vjerodostojnije kada bi se u tome poslu, umjesto bombastičnih i iritantnih poruka više energije trošilo u pokretanje ljudi i resursa k tome cilju, a manje u prozivanje "neznalica". Jer, staro je i u narodu dobro poznato pravilo da riba smrdi od glave.
Prijatelj je važniji
Ako je i točno to što ministar tvrdi o svojim gospodarskim diplomatima, a to je da oni "ne znaju čime bi se trebali baviti kada je riječ o brandingu" - nisu li to prije svega njegov problem i njegova odgovornost!?
Ili, kako bi to prokomentirao jedan od diplomata koji se osjećaju prozvanima od svoga šefa: Nije li ministar Žužul, imenujući savjetnicom za gospodarsku diplomaciju suprugu ministra Primorca, pokazao kako mu je od brandinga Hrvatske bilo preče zadovoljiti interese svoga prijatelja?