Vjesnik: 07. 06. 2004.
Ljubljana i Rim pripremali su veto na hrvatsku kandidaturu
Da je veto zaista obećan u slučaju da Hrvatska nije odustala od primjene ekološko-ribolovnog pojasa, potvrdili su Vjesniku izvori iz bruxelleskih misija obiju članica Europske unije
BRUXELLES, 6. lipnja (Od Vjesnikove dopisnice) – Zagreb je ozbiljno shvatio poruku Rima i Ljubljane da će na lipanjskom summitu Europske unije vetom zaustaviti hrvatsku kandidaturu.
Da je veto zaista obećan, potvrdili su izvori iz bruxelleskih misija obiju Unijinih članica. Dvije su zemlje mogle veoma udobno krenuti u takav potez koristeći se činjenicom da sve članice Europske unije nisu na čistu je li Hrvatskoj vrijeme za pregovore – oko kandidature nitko ne dvoji. Italija i Slovenija ispravno su pročitale neskrivenu ambiciju hrvatskog vrha da uz kandidatski status dobije i datum pregovora pa su time dobile dovoljno prostora za manevriranje. Slovenija je na vlastitoj koži svojedobno iskusila koliku moć imaju zahtjevi članica EU i koliko je Unijinom društvu zapravo nevažno hoće li mu se pridružiti zemlja više ili zemlja manje.
Stare članice ne žele žrtvovati, držeći principe za male zemlje, da se u nekom trenutku njihovi vlastiti interesi ne sudare sa zlopamtilima iz redova partnera EU. U vrijeme prve Berlusconijeve vlade, Ljubljana je stavljena pred izbor – ili popustiti i posve zadovoljiti zahtjeve (ma koliko oni bili nelegitimni i protivni domaćim interesima) ili pustiti državno vodstvo da javnosti obrazlaže zašto su na ledu.
Takozvanim Solaninim ili španjolskim kompromisom Sloveniji je deblokiran put prema EU.
Taj je »kompromis« to samo u nazivu, on je namirio glavninu svega što je Italija tražila, a slovenskom je državnom vrhu dao malo upotrebljive prašine za oči građana, zadovoljnih valjda da je njihovoj zemlji upaljeno zeleno svjetlo za iduću fazu integriranja u EU.
Ucjene i traženja su normalan (ne i moralan) dio puta svake zemlje prema EU i Slovenija je iskusila težinu susjedskih traženja – za razliku od, recimo, Češke koja je u ime dobrosusjedskog mira dobila oprost od Benesovih dekreta ili ozakonjenja poratnoga etničkog čišćenja njemačke i dijelom mađarske manjine. Sada osudu Benesovih dekreta traži samo čelnik njemačke opozicije Stoiber, ali ne i službena vladajuća garnitura.
U slučaju jadranske zone Europska se komisija tukla i rukama i nogama da izbjegne bilo kakvo upletanje u dobrosusjedski spor. Kada su joj napokon namijenili »posredničku« ulogu Komisijini su pravni specijalisti iznašli formulu prema kojoj oni mogu participirati, a da ne participiraju.
Upitan kosi li se njegov status »publike«, odnosno »promatrača« s Komisijinom ulogom »čuvara Sporazuma«, dakle, zakonitosti u EU, zamjenik direktora Opće uprave za vanjske poslove (iako je tema bila navodno ribarska!) Michael Leigh je odgovorio »pa mi smo tu samo promatrači«. Dakle, strana s obvezom da bez ulaska u temu gledajući olakša postizanje dogovora.
Prihvaćeni zapisnik (minutes) s tog sastanka – koji se odužio, kako reče Talijan, zato »jer su pričali i pili kavu« – nikoga ne obvezuje, osim što je crno na bijelom zapisano da će se razgovori nastaviti u trokutu ili »s Europskom komisijom«, u »europskom duhu« i da će zona vrijediti za čitav svijet osim za EU-ove članice. Time je Zagrebu spašen obraz, jer nije podvio rep, jer je zona preživjela, a susjedi su došli na svoje, jer zone za njih nema.
U tome je kontekstu zanimljiva percepcija slovenske strane: »zonu niste trebali proglašavati, samo ste stvorili probleme«. Ako se to čita kao legitimno prigovaranje nekvaliteti međunarodnog prava mora, bilo bi razumljivo da se otvori pitanje sadržaja UNCLOS-a, a nije. Ako se vetom ide na provedbu UN-ove Konvencije onda ona ne valja. U idealnom svijetu, dakako, svijetu koji, kada kaže »održivo ribarstvo«, ne misli na imovinu esula.
Prema Komisijinu vrednovanju postojećih sporazuma o ribarenju između EU-a i »trećih zemalja« – to je onaj sporazum o kojem je Komisija najprije htjela početi pregovarati s Hrvatskom, a onda je odustala zbog navodne spoznaje da »ne zna o čemu će pregovarati«. Osnovna je namjena ugovornih odnosa s »trećim zemljama« stvoriti uvjete za održivo ribarenje. Ono što vrijedi za vode Mauritanije ili Maroka nije na snazi za Jadran, more čiji će povelik dio jednoga dana Hrvatska kao zajednički resurs unijeti u Europsku uniju. Komisija, ulazeći u ugovorne odnose, poziva se na regulaciju ribolova utemeljenu na UN-ovoj Konvenciji o pravu mora (UNCLOS) i FAO pravila o odgovornom ribarenju ( FAO – CC). Prema njima, ističe i sama Komisijina analiza, zemlje trebaju »surađivati kako bi osigurale održivost ribarenja«.
Na Jadranu se dogodilo suprotno, a Komisijin je dužnosnik to samo gledao. Držanjem svijeće vetu dvaju članica EU-a, Komisija je, čak i kao treća strana zadužena za neutralnu pripomoć, zapravo išla protiv svoje vlastite politike. Spomenuta je rečenica, ističu u Komisijinu ribarskom dijelu, srž ribarske politike EU-a, a sporazumi s trećim zemljama »vanjska su komponenta« te politike.
Izbjegavajući elemente politike održiva ribarenja, dvije su EU-ove članice zanijekale korist te politike, jer sporazumi EU-a i trećih zemalja moraju biti doneseni »u skladu s UN-ovom Konvencijom o pravu mora (UNCLOS), a svaki sporazum mora se skrojiti s temeljima u – održivu ribarstvu. EU je odbijajući sporazum s jadranskom »trećom zemljom« odgodio aplikaciju koncepta održivog ribarenja u suspendiranoj hrvatskoj ribarskoj zoni iz čega slijedi da se izlovljavanje preko svake mjere i dalje može nastaviti. Sama Komisija u svojim analizama ribarske EU-ove politike veli i da je »praksa održivosti efikasna samo kada je primjenjuju svi igrači u određenom području« i »sve flote«. Ovo su samo detalji koji upućuju na to zašto je Komisija bila suzdržana: ona bez obzira na svu EU solidarnost ipak drži do svog primarnog zadatka – čuvanja zakona.
Lada Stipić-Niseteo
Lada Stipić-Niseteo