Novi list: 30. 06. 2004.
SKANDALOZNO: DANAS ĆE U PROMET BITI PUŠTENO SAMO 116 KILOMETARA AUTOCESTE ZAGREB – SPLIT, IAKO SE DO UTORKA UJUTRO TVRDILO DA ĆE SE OTVORITI SVIH PLANIRANIH 177
Sanader otvara nedovršenu autocestu Zagreb – Split
Neasfaltirane dionice Žuta Lokva – Ličko Lešće te od tunela Mala Kapela do Žute Lokve. Do 10. srpnja u prometu 50 km dionice Mala Kapela – Perušić, a na preostalih 11 km vozit će se dvosmjerno na dvije prometne trake do potpuno
g završetka 15. kolovozaIzvještava: Darko PAJIĆ
OTOČAC – Ukupno 61 kilometar autoceste Zagreb – Split na dionicama u Lici danas neće biti pušten u promet, jer je na završnim teničkim pregledima zaključeno da gradnja nije završena pa su stoga dionice nespremne za otvaranje. To se posebno odnosi na dionicu Žuta Lokva – Ličko Lešće te u nešto manjoj mjeri na dionicu od južnog portala tunela Mala Kapela do Žute Lokve.
Iako je ministar mora turizma, prometa i razvitka Božidar Kalmeta prije tada tvrdio da će autocesta biti za otvaranje, jučer se uspostavilo da od 96 kilometara ličke dionice od tunela Mala Kapela do čvora Gornja Ploča ukupno 37 kilometara nije asfaltirano. Stoga će danas u promet biti pušteno 116 umjesto planiranih 177 kilometara autoceste Z
agreb – Split. U promet će biti puštene dionice Perušić – Gornja Ploča u Lici (35 kilometara) te dionice u Dalmaciji, Zadar II – Pirovac (36 km) i dionica Vrpolje – Dugopolje (45 km).Kako ističe predsjednik Uprave Hrvatskih autocesta Stanko Kovač, planira se da će do 10. srpnja biti izgrađena i puštena u promet dionica od tunela Mala Kapela do Perušića, s time da će 50 km biti izgrađeno u punom profilu, dok će se na preostalih 11 km voziti dvosmjerno na dvije prometne trake. Navedenih 11 km poluprofil
a nalazi se na djelu od tunela Mala Kapela do naplatne postaje Brinje dužine 4,5 km te na dijelu autoceste od mosta Gacka do tunela Plasina dužine 7 km. Ovih 11 km trebalo bi biti potpuno izgrađeno na sve četiri prometne trake do 15. kolovoza.– Mi smo do prekjučer imali uvjerenje da ćemo uspjeti otvoriti barem dvije prometne trake i o tome je Vlada putem državnog tajnika bila informirana. Užasno loše vrijeme razlog je što nismo uspjeli, ističe Kovač.
Direktor tehničke jedinice Bosiljevo – Sv. Rok, Stanislav Šute, ističe da je u ovom trenutku u Lici angažirano oko 6.000 radnika i oko 800 strojeva, ali i da zbog lošeg vremena ni takva građevinska operativa nije bila dovoljna da se posao završi na vrijeme.
– Želje su jedno, a drugo je realna situacija, ističe Šute.
Glasnogovornik tvrtke Bechtel – ENKA, Damir Vucić, naglašava da je ubrzana gradnja na dionicama u Lici počela od 1. travnja, kada je angažirano dodatnih 1.000 radnika i 60 posto više opreme.
– Od 90 dana imali smo u tom razdoblju 50 kišnih dana. Rok je bio skraćen prvo na studeni ove godine, pa smo ga skratili za još 5 mjeseci. Više od toga se nije moglo, zaključuje Vucić.
Naša novinarska ekipa jučer je obišla dionicu od tunela Male Kapela do Perušića, gdje je i laiku na prvi pogled jasno da od današnjeg puštanja autoceste u promet ne može biti ništa jer bi to bilo u najmanju ruku pogibelno za sve putnike. Većina s kojima smo razgovarali ima slično mišljenje, iako su mnogi od njih radili i po 15 sati dnevno tijekom posljednjih nekoliko mjeseci. Grupica radnika koju smo zatekli u blizini vijadukta Vršci kažu da su oni svoj posao završili na vrijeme, kao i da sutra mogu na Zavod za zapošljavanje jer ističu njihovi ugovori o radu za američko-tursku tvrtku Bestel ENKA.
Vlada traži objašnjenja od Kovača
Glasnogovornik Vlade Ratko Maček jučer je istaknuo da Vlada prije otvaranja bilo koje dionice bilo koje autoceste inzistira na tome da moraju biti zadovoljeni svi sigurnosni standardi koji su uvjet za dobivanje uporabne dozvole. To je i razlog zbog kojeg neki dijelovi autoceste danas neće biti pušteni u promet.
– Rokovi nisu poštivani zbog velikog broja kišnih dana ovog proljeća radi čega nije bilo moguće postavljanje asfalta, pojasnio je Maček.
No, kako doznajemo Vlada je na jučerašnjem povjerenstvu za ceste tražila puno preciznija objašnjenja od HAC-a zašto ne poštuje rokove. Iz Vlade su navodno inzistirali na tome da im prvi čovjek HAC-a Stanko Kovač objasni zašto je još u ponedjeljak iz njegove tvrtke obećavano da će svih 177 kilometara biti spremno za puštanje u promet, a isti dan su inspektori ustanovili da je to nemoguće.
J. Ma.
Kalmeta: Smeta me nonšalancija
Ministar mora, turizma, prometa i razvitka Božidar Kalmeta ustvrdio je jučer da završetak radova na autocesti Zagreb – Split kasni zbog toga što je u posljednjih 150 dana u Hrvatskoj bilo 75 kišnih dana, što je nepogodno vrijeme za finalne radove na cestama. Na pitanje je li Vladino povjerenstvo za ceste koja se sastalo jučer popodne i čiji je član i predsjednik Upra
ve HAC-a Stanko Kovač raspravljalo i o odgovornosti čelništva HAC-a, Kalmeta je odgovorio da o tome nije bilo riječi, ali da će Vlada analizirati je li možda HAC propustio napraviti nešto što je trebalo i mogao učiniti.– Ne smeta mi što dionica neće biti puštena u promet kako je najavljeno. Autocestu ne gradimo za sljedećih mjesec dana nego za sljedećih 50 godina i više. No, informacije koje smo dobivali govorile su kako će dionica biti završena u predviđenim rokovima, a inspekcijskim nadzorom usposta
vilo se da to nije moguće. To me osobno smeta i pokazuje nonšalanciju koju ne podržavam, poručio je Kalmeta.Čačić: Ovo je sramota za Sanaderovu vladu
Bivši ministar javnih radova, obnove i graditeljstva, Radimir Čačić, zbog kašnjenja gradnje auto
ceste u Lici oštricu kritike usmjerava prema aktualnoj vladi.– Postoje sposobni ljudi za vođenje zemlje i razvojnih projekata i oni koji to ne mogu. Danas je Vlada samo pokazala neznanje, nesposobnost, bahatost i ignoranciju. Sve su imali pripremljeno, trebali su završiti samo 15 posto projekta i imali su daleko lakši zadatak nego mi prošle godine, ali nisu uspjeli. Da je riječ o malim i jednostavnim projektima, znali bi ih voditi Kalmeta i Sanader. Precijenio sam ih, jer sam mislio da će shvatiti važnost projekta. Ovo što se dogodilo je sramotno, a svim radnicima mogu samo izraziti svoje divljenje za sve što su napravili, oni su najmanje krivi, ističe Čačić.
Svečanost u Vrpolju u 17 sati
Svečanost puštanja u promet autoceste Zagreb – Split započet će u Vrpolju u 17 sati. Iz tog mjesta krenut će prvi automobili prema tunelu Dubrava, gdje će biti posvećena i kapelica zaštitnika tunela i putnika. Premijer će i službeno u 18 sati u Dugopolju svečano otvoriti 116 kilometara autoceste Zagreb – Split, a bit
će nazočan i predsjednik države Stjepan Mesić.