Večernji list: 21. 07. 2004.
AFERA Vladina namjera da gradnju 37 kilometara autoceste dodijeli bez natječaja mogla bi Zagrebu stvoriti probleme s Bruxellesom
EU istražuje slučaj Bechtel
Autor: STOJAN DE PRATO, RENATO IVANUŠ
Europska komisija iz tiska je doznala za postojanje izravnoga ugovora s Bechtelom o gradnji 37 km autoceste unutar odsjeka Split Dubrovnik. Trenutačno prikuplja više obavijesti kako bi procijenila usklađenost toga ugovora s hrvatskim Zakonom o javnoj nabavi i s međunarodnim obvezama. I iz ovoga je kratkog odgovora, koji smo u Europskoj komisiji u Bruxellesu dobili na molbu neka komentiraju spomenuti ugovor, očito da se hrvatska Vlada neće dobro provesti.
Tek što se izborila za kandidatski položaj i za odluku o pokretanju pristupnih pregovora, već povlači poteze suprotne europskim zakonima.
Opomena Rumunjskoj
Je li riječ o neznanju, ili netko osobne poslovne interese stavlja iznad nacionalnih, pa je čak spreman ugroziti europsku budućnost naše zemlje? A moguće je i to da je riječ o kombinaciji svega toga. Jer, kako inače objasniti to da se bez javnoga natječaja sklapa izravan ugovor s Bechtelom, i to samo pet mjeseci nakon skandala koji je sličnim ugovorom, također bez
natječaja, s istom američkom tvrtkom izazvala vlada još jedne kandidatske zemlje za članstvo u EU, Rumunjske? Bukurešt je 2,241 milijardu eura težak ugovor s Bechtelom za izgradnju 450 km autoceste između transilvanijskoga grada Braşova i Oredee na granici s Mađarskom opravdavao razlozima obrane državnih interesa i sigurnosti, tvrdeći da je sklopljen u skladu s ugovorom između rumunjske i američke vlade. Takvo mu opravdanje u Bruxellesu nije pomoglo.'Cijela stvar smrdi!'
Vlada Adriana Nastasea upozorena je da time umanjuje izglede za to da se Rumunjskoj prizna položaj djelujućega tržišnog gospodarstva, što je jedan od osnovnih uvjeta za članstvo u EU. Hrvatskoj je takav položaj priznat, no to ne znači da joj se zbog takva protutržišna postupanja ne može i oduzeti.
Netransparentan način na koji je postignut ugovor s Bechtelom također je ocijenjen kao dodatan znak da borbu s korupcijom u državnoj upravi Rumunjska ne shvaća ozbiljno. Ili, kako je to neslužbeno prokomentirao jedan visoki Komisijin dužnosnik: 'Ci
jela ta stvar smrdi!'Zainteresiranost Europske komisije za aferu Bechtel nikoga ne treba čuditi. Autocestu Zagreb Split proteklih je godina gradilo ili je još gradi pet tvrtki iz EU. Najpoznatiji je austrijski Strabag, no radove je obavljala i tvrtka Alpine Bau, zagrebačka tvrtka kći Alpine Mayer iz Salzburga, velike građevinske tvrtke sa 12.000 zaposlenih. Tunel Mala Kapela još uvijek gradi talijanski Coopcostruttori, a tunel Plasina probila je češka tvrtka Subterra iz Praga.
Nezadovoljni graditelji
Na autocesti je radila i slovenska tvrtka Primorje iz Ajdovščine. Sve su te tvrtke, za razliku od Bechtela, dobile poslove na javnim natječajima u jakoj međunarodnoj konkurenciji.
Još su nezadovoljniji hrvatski graditelji koji su uvjereni da Bechtel zbog visokih cijena gradnje jednostavno ne može proći na javnom natječaju.
Bechtel je građevinska tvrtka i ako dobije posao izravnom pogodbom, u nepovoljan položaj stavljaju se ostale građevinske tvrtke ističe Vladimir Krtalić, direktor Udruge poslodavaca graditeljstva. Njegova je udruga sa Sindikatom graditeljstva Hrvatske pozvala Vladu neka raspiše javni natječaj za dionicu od Dugopolja do Šestanovca, čime bi se poštovao Zakon o javnoj nabavi. No, isto tako u tom zakonu nisu uređene odredbe koje bi omogućile ravnopravnu tržišnu utakmicu na tržištu građevinskih usluga, upozoravaju poslodavci i sindikalci.
Bechtel ne komentira
Svi primjećuju kako je nespojivo to što Vlada za svaku nabavu veću od 200.000 kuna traži od svih pravnih osoba raspisivanje javnih natječaja,
a sama posao koji bi mogao biti vrijedan 1,9 milijardi kuna dodjeljuje izravnom pogodbom.A u Zakonu o javnoj nabavi piše kako je donesen u svrhu djelotvornog korištenja proračunskih i drugih sredstava te kao poticaj slobodnog tržišnog natjecanja.
Bechtel nema nikakvih službenih komentara dok traju razgovori o budućim poslovima u Hrvatskoj kazao nam je jučer Damir Vucić, glasnogovornik Bechtela.
Zbog rastezljivih odredaba Zakona o javnoj nabavi, Vlada će vjerojatno uspjeti postići dogovor o nastavku angažmana Bechtela u Hrvatskoj. Na kraju uvijek može nad tim poslom proglasiti tzv. javni interes i zaobići obvezu raspisivanja natječaja. To je prošle godine napravila Račanova vlada kad je nabavu 210 vatrogasnih vozila bez javnog natječaja dodijelila njemačkom Daimler Chrysleru i njegovim partnerima.
Pitanje je samo koliko je izbjegavanje javnog natječaja politički mudro i unutar Hrvatske i u odnosima s EU.