Večernji list: 04. 10. 2004.
Stanje s tržištem nafte i cijenama naftnih prerađevina malo-pomalo postaje politički slučaj
Cijena benzina dovela do sukoba Ine i Vlade
Autor: ZDRAVKO CESAR
Situacija na hrvatskom tržištu nafte i naftnih prerađevina ipak je ozbiljnija nego što su mnogi mislili. Jer, nakon što su građani i potrošači benzina i dizela, kao i loživa ulja, već dobro isfrustrirani poskupljenjima i prebacivanjem "krivnje" za njih s Vlade na Inu i obratno, na pomolu je nešto m
nogo ozbiljnije. Je li počeo i pravi sukob ovlasti i moći na relaciji Vlade i najmoćnije hrvatske tvrtke u kojem se ne biraju sredstva?Povod za takva razmišljanja najnovija je informacija objavljena u vijestima HTV-a, u kojoj se tvrdi kako će zbog cijene nafte od 49 dolara po barelu, Ina u ponedeljak opet poskupjeti goriva, ovisno o vrsti za 22 odnosno 24 lipe. Takva je kalkulacija navodno poslana u Banske dvore iz Ine kao odgovor Vladi na njezin nalog da se Ina odrekne dijela marže i snizi cijene goriva.
Izvor HTV-a dodaje da Ina od Vlade očekuje odluku o tome hoće li se možda država odreći dijela trošarina.Istraga zbog TV-vijesti
Kako se ta psihološka granica itekako približila, logično je da tjera Inu na smanjenje marži kako bi se udaljila od opasne zone. U Ini, s druge strane, ionako rade s maržama koje su dvostruko manje od dopuštenih, pa napad i traženje novih ustupaka doživljavaju kao čisto gušenje tvrtke koja bi trebala tržno funkcionirati.
U televizijskoj se vijesti navodi i da premijer Sanader u subotu nije želio komentirati taj Inin postupak.No premijer Sanader nije ni mogao reagirati na nešto što se uopće nije dogodilo! Jer, prema riječima Ivane Prohić, glasnogovornice Ine, takve kalkulacije uopće nisu došle iz te tvrtke. Uputili smo protest glavnom uredniku Informativnog programa HTV-a, Rončeviću, na objavljivanje neslužbene i neprovjerene vijesti o Ini, potvrdila je Ivana Prohić i za naš list. Iz Ine su zatražili i da se pronađu autori tih tvrdnji koje su uzbunile hrvatsku javnost.
Da u Banske dvore nije stigla nikakva službena obavijest iz Ine, potvrdio nam je jučer i Ratko Maček, glasnogovornik Vlade.
Sukob frakcija?
Sve to potvrđuje da su veze između Vlade i Ine barem u ovom trenutku, popucale. Jer, kako drukčije protumačiti da premijer Sanader kaže kako će sa sjednice Vlade, koja je ipak većinski vlasnik Ine, sasvim sigurno uputiti zahtjev Ini da rast cijena regulira smanjenjem marže, a iz Ine kao odgovor svojem vlasniku upućuju odluku o novom poskupljenju!
Nekoliko stručnjaka koji su upoznati s tom naftno-političkom pričom nagovijestilo nam je da je možda riječ o sukobu pojedinih frakcija u Ini, čija je želja da predsjednik Uprave Tomislav Dragičević što prije ode s tog mjesta. Nije zanemariva ni činjenice da predstavnici mađarskog MOL-a s
igurno nisu previše zadovoljni odlukom da smanjuju maržu kako bi zadržali cijenu benzina ispod osam kuna.