Novi list: 20. 01. 2005.

NAŠ LIST U POSJEDU SAŽETKA UGOVORA O PRIVATIZACIJI HRVATSKIH TELEKOMUNIKACIJA U KOJEM SE NASLUĆUJE EKSKLUZIVNO PRAVO PRVOKUPA NJEMAČKOM PARTNERU – DEUTSCHE TELEKOMU

Tajnim ugovorom Vlada se odrekla upravljanja u hrvatskom Telekomu

Prema Dioničarskom ugovoru iz 2001. godine, hrvatska Vlada odrekla se prava da bude zastupljena u Upravi Društva nakon 17. listopada 2003. godine, bez obzira na to što je i dalje vlasnik 49 posto dionica T-HT-a

Pišu: Robert FRANK i Orjana ANTEŠIĆ

RIJEKA – Naprosto nevjerojatno zvuči činjenica da se, prema Dioničarskom ugovoru iz 2001. godine, hrvatska Vlada odrekla prava da bude zastupljena u Upravi Društva nakon 17. listopada 2003. godine, bez obzira na to što je i dalje vlasnik 49 posto dionica T-HT-a. Zanimljivo je kako je Ugovorom očito dogovoreno da tadašnji i sadašnji predsjednik Uprave T-HT-a Ivica Mudrinić, iako je hrvatski državljanin, ustvari predstavlja njemačkog partnera.

Nakon što je premijer Ivo Sanader najavio da će Vlada u sljedeća tri tjedna pripremiti sažetak tajnih ugovora između bivše Vlade Ivice Račana i Deutsche Telekoma oko preuzetih prava i obveza ugovornih strana u okviru druge faze privatizacije HT-a, naša je redakcija, preko izvora iz vrha T-HT-a, došla u posjed sažetka ugovora, čiji su sadržaji cijelo vrijeme nedostupni javnosti.

Materijal koji je u našem posjedu odnosi se na tri dokumenta potpisana 17. listopada 2001. godine prilikom DT-ove kupnje dodatnih 16 posto dionica HT-a, čime je njemački partner postao većinski vlasnik. Riječ je, podsjetimo, o Okvirnom ugovoru, Ugovoru o kupoprodaji dionica i Ugovoru o međusobnim odnosima dioničara.

Dvojba oko prava prvokupa

Dok se pravna ekspertiza tih ugovora, koja je rađena za potrebe Ministarstva mora, turizma, prometa i razvitka, uglavnom fokusirala na »reviziju« zajamčenih prava HT-a u pružanju telekomunikacijskih usluga, iz novog materijala više se doznaje o dioničarskim pravima i obvezama DT-a i Vlade RH.

Ugovor o kupoprodaji dionica otvara dvojbu imaju li Nijemci – nakon što su već kupili 35, pa još 16 posto dionica HT-a – pravo prvokupa i kod preostalog dijela dionica?

Slijedom materijala izrađenog 2003. godine, a koji je u našem posjedu te se »dijeli« novim članovima Uprave da bi se upoznali sa stanjem stvari, iz tog DT-ovog prava prvokupa izuzeto je 14 posto dionica (7+7) koje su rezervirane za hrvatske branitelje te bivše i sadašnje zaposlenike HT-a ili ukoliko se radi o prodaji dionica putem IPO-a (Initial Public Offer – Početne javne ponude).

Ograničenja hrvatskoj strani

Prema toj pojednostavljenoj sublimaciji tajnih ugovora za potrebe članova Uprave HT-a, do ožujka 2003. godine hrvatska Vlada nije smjela uopće prodavati svoje dionice putem IPO-a. Tek nakon tog roka, hrvatskoj je strani Okvirnim ugovorom bilo dopušteno izaći s javnom ponudom svojih dionica. Ako do siječnja 2004. godine nema javne ponude, a nije je bilo, DT i Vlada zajedno će odrediti »tržišnu vrijednost dionica HT-a«, piše u našim materijalima.

Prema tajnom ugovoru Vlada je obvezna, ukoliko bi dobila nečiju ponudu, izvijestiti DT, i to o broju i cijeni dionica i identitetu zainteresiranog kupca, te svim drugim okolnostima koje utječu na kupoprodajnu cijenu.

Njemački partner nakon toga ima pravo da se u roku od dvadeset dana očituje Vladi je li zainteresiran za kupnju tih dionica. Ako se DT izjasni da želi kupiti dionice, transakcija mora biti zaključena u petnaest dana. Ovakvim pravom prvokupa, koji mu je omogućen tajnim ugovorom, DT je privilegiran u odnosu na potencijalne druge ponuđače. Time DT može, po svemu sudeći, spriječiti bilo čiji ulaz u vlasničku strukturu HT-a, odnosno sada T-HT-a, poglavito stjecanje kontrolnog suvlasničkog paketa (25 + 1). Pitanje oko prvokupa može se različito tumačiti s obzirom na složenost odredbi ugovora i nama dostupnom materijalu.

Isto tako, proizlazi da DT puno lakše, uz manje ograničenja, može trgovati svojim dionicama T-HT-a, dok je hrvatska strana, u slučaju prodaje, izgleda limitirana brojnim uvjetima koje mora ispoštovati u korist DT-a.

Sabotiranje interneta

Iako se Deutsche Telekom, prema našim materijalima, Ugovorom obvezao da će od 2002. do 2004. godine »u razvoj i širenje HT-ovog telekomunikacijskog biznisa u Hrvatskoj i BiH, uključujući i UMTS mrežu, uložiti 748 milijuna eura«, visina predviđenih investicija ni približno ne odgovara preuzetoj obvezi. To nam je potvrdio i predsjednik Republičkog sindikata radnika HPT-a Jadranko Vehar. Sindikati T-HT-a ionako cijelo vrijeme javno tvrde da je ulaskom DT-a blokiran svaki daljnji razvoj i ulaganje u hrvatske telekomunikacije.

Nije poznato jesu li za DT predviđeni penali za neizvršavanje obveza iz Ugovora. Na to bi pitanje uskoro morao odgovoriti premijer Ivo Sanader kada se u iduća tri tjedna javno objavi, prema obećanju Vlade, sažetak tajnih ugovora iz 2001. godine.

Iz materijala u našem posjedu evidentno je da je bivša Račanova vlada, očito za postignutu cijenu pri prodaji 16 posto dionica HT-a Deutsche Telekomu, njemu u prilog stopirala i ograničila razvoj novih tehnologija. Konkretno, radi se UMTS uslugama, odnosno mobilnoj mreži treće generacije, koje su se mogle pojaviti tek nakon listopada 2003. godine.

Isto tako, da bi se zaštitili interesi DT-a u nepokretnoj telefonskoj mreži koja još uvijek ostvaruje 60 posto prihoda T-HT-a, do siječnja 2003. godine Vlada se obvezala da neće dopustiti VoIP usluge – uslugu prijenosa govora putem Interneta.

Zanimljivo je i kako se Vlada obvezala da će podupirati i očuvati HT-ova vlasnička prava nad infrastrukturom fiksne mreže. Otvara se pitanje što se podrazumijeva pod tom infrastrukturom odnosno znači li to da se u kanale gdje su postavljeni optički kabeli HT-a, što su prije prve privatizacije '99. godine financirali hrvatski porezni obveznici, neće moći postavljati optički kabeli drugih operatera?

Odgovor kasnio 60 dana

Iako je još 27. listopada 2004. godine postavio zastupničko pitanje u vezi s objavljivanjem Ugovora sklopljenih 1999. i 2001. godine između Vlade i Deutsche Telekoma o privatizaciji HT-a, saborski zastupnik PGS-a Nikola Ivaniš odgovor je, umjesto u poslovničkom roku od mjesec dana, dobio tek sredinom siječnja, sa šezdeset dana zakašnjenja.

– Kašnjenje odgovora pobuđuje daljnje sumnje da je pitanje postavljeno na pravom tragu. Interesantno će biti vidjeti, posebno će to zanimati radnike i Sindikat, što će sadržavati sažetak koji je Sanader obećao, kaže Ivaniš te dodaje kako nije isključeno da će se zatražiti i revizija takvih ugovora kojima se rasprodavala obiteljska srebrnina.

Sanader: Vlada nema evidenciju

Odgovarajući saborskim zastupnicima HSP-a Tončiju Tadiću i Slavenu Letici na neka od postavljenih pitanja, Sanader je u ime Vlade rekao i da Vlada nije u mogućnosti dostaviti mjerodavne podatke o dužnosnicima koji su po bilo kojoj osnovi imali uvid u sklopljene ugovore, jer o »tome nije vođena jedinstvena, cjelovita i pouzdana evidencija dužnosnika«. Ovakav je odgovor Vlade HSP-ovcima i javnosti, najblaže rečeno, sablažnjujući!

S obzirom na to da su tri ugovora iz 2001. godine između DT-a i Vlade opsežan materijal od navodno nekoliko stotina stranica, bit će zanimljivo vidjeti što će Sanaderova Vlada podastrijeti na uvid javnosti. Teško je, pa i nerealno očekivati, da će se objaviti ključni elementi ugovora koji mogu kompromitirati obje strane.